به گزارش اکوایران، پس از آنکه آمریکا بار دیگر تحریم‌های مرتبط با نفت ونزوئلا را وضع کرد، پالایشگا‌ه‌های چینی در حال پرداخت پول کمتری برای نفت این کشور آمریکای جنوبی هستند.

به نوشته بلومبرگ، معامله‌گران اعلام کرد‌ه‌اند نفت خام ونزوئلا موسوم به مِرِی (Merey crude)، در روزهای اخیر با تخفیف 14 دلاری به ازای هر بشکه معامله شده است. این در حالی‌ست که پیش از اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا، نفت این کشور با تخفیف 11 دلاری ارائه می‌شد و این تخفیف در ابتدای سال جاری میلادی هشت دلار به ازای هر بشکه بود.

این احتمال وجود دارد که به دنبال تصمیم آمریکا برای پایان دادن به معافیت‌های تحریمی شش‌ماهه خود برای ونزوئلا، چین نفت بیشتری از این کشور آمریکای لاتین خریداری کند. این در حالی‌ست که خریداران دیگر مانند هند برای جلوگیری از هر گونه تنش با واشنگتن از نفت ونزوئلا دوری خواهند کرد.

شرکت کپلر اعلام کرده پیش از این پالایشگاه‌های هند به‌طور متوسط 130 هزار بشکه نفت در هر روز از ونزوئلا خریداری می‌کردند و این میزان برای آمریکا حدود 174 هزار بشکه در روز بود. اکنون که تحریم‌ها مجددا اعمال شده، فروش نفت ونزوئلا به آمریکا و هند متوقف می‌شود و بشکه‌های نفت به سوی بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان یعنی چین، سرازیر خواهد شد.

مشتریان ثابت نفت ونزوئلا

پالایشگاه‌های خصوصی در چین، ثابت‌ترین مشتریان نفت ونزوئلا محسوب می‌شوند. این پالایشگاه‌ها در جست‌وجوی ارزان‌ترین نفت موجود، مایل به دور زدن تحریم‌ها بودند. با این حال، زمانی که معافیت واشنگتن باعث جذب خریداران دیگر و افزایش قیمت‌ها شد، استراتژی آن‌ها دیگر کارساز نبود.

چین به‌طور رسمی در ماه فوریه و برای نخستین‌بار از سال 2019، واردات نفت از ونزوئلا را آغاز کرد، اما داده‌ها حاکی از آن است که ورود نفت ونزوئلا به چین در سال‌های اخیر در سطح ثابتی باقی مانده است.

پیش از اعمال معافیت‌های تحریمی آمریکا برای نفت ونزوئلا،‌ نفت این کشور با تخفیف 20 دلاری نیز ارائه می‌شد، بنابراین سطح قیمت کنونی با علاقه‌مندی زیادی همراه نمی‌شود.