به گزارش اکوایران، جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - طی امروز چهارشنبه (5 اردیبهشت) یک بسته امنیت ملی به ارزش 95 میلیارد دلار را به امضا رساند و آن را به قانون تبدیل کرد.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده فرآیند کمک به اوکراین که در این بسته گنجانده شده، طی چند ساعت آغاز خواهد شد. این بسته حمایتی در حالی به امضای بایدن رسیده که فرآیند تصویب آن در کنگره آمریکا به دلیل چالش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، با بن‌بست چندین ماهه روبه‌رو شده بود.

امضای جو بایدن شرایط را برای ادامه سریع ارسال تسلیحات به کی‌یف فراهم می‌کند. اوکراین به دلیل وقفه هشت‌ماهه در تصویب بسته حمایتی در کنگره آمریکا، با چالش‌های بزرگی برای جلوگیری از پیشروی روسیه در خاک خود مواجه شده است.

حتی با رسیدن سلاح و مهمات آمریکا به نیروهای اوکراین،‌ این کشور به دلیل رسیدن به نقطه فروپاشی پس از ماه‌ها حملات بدون وقفه روسیه، با چالش بسیار بزرگی برای باز پس‌گیری ابتکار عمل در جنگ مواجه است.

ایالات متحده اعلام کرده که بخش اولیه این کمک به ارزش یک میلیارد دلار است و شامل رهگیرهای دفاع هوایی، گلوله‌های توپخانه، خودروهای زرهی و سلاح‌های ضد تانک می‌شود. این نخستین مرحله از کمک 61 میلیارد دلاری برای اوکراین است.

همچنین مقامات اوکراینی و آمریکایی برای نخستین‌بار اذعان کردند که این کمک‌ها شامل نسخه دوربردتر یک سامانه موشکی بالستیک تاکتیکی موسوم به «ATACMS» است که اوکراین از مدت‌ها پیش به دنبال آن بوده است. این سامانه موشکی برای حمله به عمق بیشتر در سرزمین‌های اشغالی اوکراین به کار گرفته خواهد شد.