به گزارش اکوایران؛ در حال حاضر قدرت خرید پایین و نابرابری شدید بازارهای داخلی را کوچک مقیاس کرده و محدودیت های ناخواسته تحریمی نیز مانع دسترسی به بازارهای خارجی شده است. ضمن اینکه به واسطه تنوع پایین محصولات صادراتی و نوسانات شدید قیمت های جهانی و البته پاندمی کرونا، طی سال های اخیر اشتغال در بخش صنعت با نوسانات بسیاری روبرو شد که این امر بر روند صادرات تاثیر بسیاری داشته است.

پررونق ترین بازار صادراتی ایران

با توجه به موارد مذکور این سوال مطرح می شود که تا سال 1405 بازارهای صادراتی ایران چه شکل و شمایلی به خود خواهند گرفت و کدام کشورها در رده کشورهای پررونق در بخش صادرات خواهند بود. بر اساس پیش بینی ها، پررونق ترین بازار صادراتی ایران تا سال ۱۴۰۵ کشور هند خواهد بود، متوسط نرخ رشد هند طی پنج سال آتی حدود ۷ درصد خواهد بود که در میان بازارهای اصلی صادراتی بیشترین رشد است که بعد از هند، چین در جایگاه دوم است، پیش بینی ها بر آن است که رشد اقتصادی چین در سالهای آتی روند نزولی خواهد داشت، انتظار می رود نرخ رشد ۸ درصد فعلی این کشور تا سال ۱۴۰۵ به ۵ درصد کاهش یابد اما به طور متوسط اقتصاد چین ظرف پنج سال آتی سالانه 9/ 5 درصد رشد خواهد داشت. عراق و ترکیه نیز به لحاظ متوسط رشد اقتصادی طی پنج سال آتی دو بازار مهم بعدی هستند که در رتبه های سوم و چهارم قرار می گیرند با این ملاحظه که نوسان رشد قابل توجه ای برای این دو کشور

پیش بینی می شود. امارات متحد عربی، در جایگاه پنجم قرار دارد و تا سال ۱۴۰۵ از یک نرخ رشد با ثبات با متوسط 9/ 2 درصد برخوردار خواهد بود.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، بازارهای اصلی صادراتی ایران طی پن جسال آتی همگی از رونق مناسبی برخوردار خواهند بود (به جز کشور عراق)، نتایج نشان می دهد سایر بازارها (کشورها) از نوسان رشد مناسبی نیز برخوردار خواهد بود.

گزارش منتشر شده از سوی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، فعالیت های اصلی منتخب صادراتی ایران در حال حاضر به رونق بازارهای اصلی واکنشی نشان نمی دهند، لذا حجم برآورد شده از میزان افزایش صادرات صنعتی میزان اندکی برآورد می شود، تا زمانی که فعالیت های اصلی صادراتی ایران در نتیجه رفع تحریم ها از وا کنش مناسب نسبت به بازارهای صادراتی برخوردار نباشند انتظار نمی رود که تحولات مثبت جهانی اثر مثبت قابل توجه ای بر ارزش صادراتی صنعتی ایران داشته باشد.

Capture