به گزارش اکوایران؛ ارزیابی ها از روند شاخص «صادرات کالا و خدمات» نشان می دهد که بیشترین افت صادرات با کمی اختلاف نسبت به شهریورماه در بهمن ماه رقم خورده است. اما در مدت زمان مورد بررسی آذرماه بالاترین رشد صادرات را به خود اختصاص داد و به نوعی رکورد صادرات در نیمه دوم سال را شکست.

قرار گرفتن شاخص «صادرات کالا یا خدمات» زیر عدد 50در شهریور ماه در حالی رقم خورد اواخر این ماه شاهد شروع ناآرامی در کشور، بودیم. عدم دسترسی به اینترنت و قطع برخی از شبکه های اینترنتی یکی از دلایلی است که می توان افت صادرات در نیمه دوم سال را به آن نسبت داد. بطوریکه تنها در آذرماه شاخص «صادرات کالا و خدمات» توانست به عدد بالای 50 دست پیدا کند و در پنج ماه بعدی عدد این شاخص زیر 50 قرار داشت.

براساس گزارش مدیران خرید در صورتی که عدد شاخص به 50 نزدیک باشد این به معنی خروج بنگاه های صنعتی از رکود و انقباض است و برعکس اگر این شاخص کمتر از 50 باشد باید نگران ورود به رکود بود. با توجه به روند شاخص «صادرات کالا و خدمات» می توان گفت اعداد به دست آمده در نیمه دوم سال نشان وضعیت انقباضی در بخش صادرات کالا و خدمات است.

داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که عدد شاخص «صادرات کالا و خدمات» در شهریور ماه 45.24 بوده که شاخص در مهر ماه با کمی بهبود به 47.05 رسید اما همچنان زیر عدد 50 قرار داشت. روند شاخص «صادرات کالا و خدمات» در آبان ماه که از آن با عنوان ماه اوج ناآرامی ها یاد می کنند، مجدد کاهشی شد و به عدد 45.69 واحد بازگشت. اما این روند در آذرماه شکست و ما در این ماه شاهد خروج شاخص «صادرات کالا و خدمات» از رکود بودیم. در این ماه شاخص ثبت شده 50.84 بوده است.

با این حال در دی و بهمن ماه عدد شاخص مجدد به زیر 50 بازگشت و با این شرایط در دی ماه عدد ثبت شده برای شاخص «میزان صادرات کالا یا خدمات» عدد 45.74 بوده و در بهمن ماه نیز این شاخص به 44.54 واحد رسید.

صادرات