به گزارش اکوایران؛ گزارش شاخص مدیران خرید از سوی مدیران خرید بنگاه‌های بزرگ اقتصادی توسط اتاق بازرگانی ایران براساس پنج شاخص کلی و هفت شاخص فرعی به دست می آید. که «میزان سفارشات جدید مشتریان» از معیاره های اصلی در نظر گرفته شده در شاخص مدیران خرید محسوب می شود. فعالان اقتصادی معتقدند شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان»  شاخصی است که می تواند از وضعیت بنگاه های اقتصادی در ماه های آینده خبر دهد، با این شرایط هرچه عدد شاخص به 50 نزدیک باشد این به معنی خروج بنگاه های صنعتی از رکود و انقباض است و برعکس اگر این شاخص کمتر از 50 باشد باید نگران ورود به رکود بود. با این شرایط می‌توان گفت شامخ کل اقتصاد ابتدای سال را با رکود و انقباض آغاز کرد و هر چند در تیر و شهریور ماه این شاخص توانست رتبه بالای 50 را به دست آورد که به معنی خروج از رکود است، اما در مهرماه و با شروع ناآرامی ها در کشور شاهد بازگشت شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» به زیر 50 بودیم که این امر از وجود رکود و انقباض در این شاخص مهم دارد.

به گفته فعالان اقتصادی مشتریان در واکنش به صعود قیمت ارز در تصمیم‌گیری برای سفارشات دچار سردرگمی هستند با این شرایط شاهد کاهش سفارشات جدید مشتریان حتی در آخرین روزهای سال هستیم.

براساس ارزیابی روند شاخص «میزان سفارشات جدید مشتریان» بدترین نمره مدیران خرید به این شاخص پس از فروردین ماه که عدد 28.52 بود در دی ماه داده شده، بطوریکه نمره این شاخص در این ماه 40.82 بوده است. 

میزان سفارشات