اعلام نرخ دیه ۱۴۰۳، اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان در مورد کاهش مدت سربازی و نامه حسن روحانی به شورای نگهبان قانون اساسی برخی سرخط اخبار امروز (۲۶ اسفند) است که در اکوخبر به آنها پرداخته‌ایم.

به گزارش اکوایران، صندوق تامین خسارت‌های بدنی اعلام کرد که نرخ دیۀ کامل در سال ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد. این رقم امسال ۹۰۰ میلیون تومن بود که از رشد ۳۴ درصدی حکایت دارد.

یکی از اخباری که نیروی کار در واپسین روزهای سال دنبال می‌‌کند، مربوط به میزان تعیین دستمزد است. در حالی که فقط ۴ روز تا پایان سال باقی مانده است، هنوز میزان افزایش دستمزد سال آینده کارگران یا کارکنان تحت پوشش قانون کار در شورای عالی مزد تعیین نشده و نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار به توافق نرسیدند.

جزئیات نامه جدید حسن روحانی به شورای نگهبان

حسن روحانی در نامه‌ای به شورای نگهبان که ۲۰ اسفند ارسال شد، خواستار ارائه مکتوب دلایل و مستندات ردصلاحیت خود در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده است. روحانی در این نامه که امروز بعد از ۶ روز منتشر شد به موارد پنج‌گانه شورای نگهبان برای ردصلاحیت اشاره و تاکید کرده که « متأسفانه نامه ارسالی آن شورا که به موارد پنج‌گانه‌ای اشاره شده، عموماً شامل انتسابات کلی‌ست» و «برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نیست.»

آخرین آمار رشد اقتصادی ۱۴۰۲

بانک مرکزی امروز آمار رشد اقتصادی ۹ ماهه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. این گزارش، رشد ۳.۵ درصدی بخش غیرنفتی و رشد ۴.۹ درصدی تشکیل سرمایه ثابت ناخالص، در نه‌ماهه سال ۱۴۰۲ را روایت می‌کند. رشد اقتصادی بدون نفت در سه ماهه سوم امسال ۳.۳ درصد اعلام شد.

پیامک‌های جعلی سود سهام عدالت

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جعلی بودن پیامک‌های مربوط به سود سهام عدالت گفت این پیامک‌ها جعلی‌ هستند و نیاز به پاسخ به هیچ پیامکی نیست.

به گفته عشقی، با توجه به اینکه تمام اطلاعات سهامداران در سامانه‌های بورسی موجود است، سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز می‌شود.

واکنش وزیر سابق امور خارجه به انتشار فایل صوتی جدیدش

محمد جواد ظریف گفته که هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌داند. وزیر سابق امور خارجه کشور در شبکه ایکس، توئیتر سابق نوشت: ظاهرا یک میهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابجایی و تیترسازی‌های فرامتنی، آن را منتشر کرده است.

در ادامه این متن آمده: سرانجام این صوتِ دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی‌ اهدافی خاص، همواره از آب گل‌آلوده ماهی‌ میگیرند.

تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصدی میوه شب عید

سرپرست سازمان تعاون روستایی ایران اعلام کرد که ️توزیع میوه شب عید با تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصد در ۲۵ استان‌ کشور شروع شده است. طبق اعلام مسئولان قرار است ️پرتقال کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سیب کیلویی ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان به صورت متوسط در استان‌ها توزیع شود.

کاهش مدت سربازی چقدر جدی است؟

طحان نظیف امروز در بخشی از نشست خبری خود به پرسشی درباره سرنوشت مصوبه مجلس در برنامه هفتم در خصوص کاهش مدت سربازی اعلام کرد که نسبت به این حکم در مرحله قبل ابهاماتی داشتیم که پس از رفع ابهام مجلس اصل این حکم خلاف موازین قانون اساسی و شرع شناخته نشد. این یعنی در صورت صلاحدید نیروهای مسلح امکان کاهش مدت سربازی وجود دارد. البته برخی کارشناسان می‌گویند معافیت مشمولان دارای دو فرزند بالا ۳۵ سال، مغایر قانون اساسی شناخته شد و رد شده است.

به گفته برخی کارشناسان، در مورد مدت خدمت سربازی با توجه به قید رعایت ماده ۴ قانون وظیفه که کاهش و افزایش خدمت را از طریق ستاد کل با کسب اجازه از مقام معظم رهبری میداند و همچنین ادعای ستاد کل که درحاضر با توجه به کسر خدمت های مختلف، میانگین خدمت را ۱۴ ماه اعلام کرده، اتفاق جدیدی در راه نیست.