به گزارش اکوایران؛ «درآمد سرانه ایرانیان در یک دهه گذشته 32 درصد کاهش داشته است». این جمله ای است که چند روز قبل از زبان سبحانیان معاون وزیر اقتصاد شنیده شد، به بیان ساده تر معاون وزیر رسما اعلام کرده طی دهه 90 یک سوم از درآمد ایرانیان آب رفته است. این در حالیست که محاسبات صورت گرفته روی آمار های رسمی درصد های دیگری را از این شاخص نشان می دهد، با وجود اینکه حجم حقیقی اقتصاد ایران در یک دهه گذشته رشد قابل توجهی نداشته و بسیاری از کارشناسان عنوان دهه از دست را برای دهه 90 در اقتصاد ایران استفاده می کنند، اما درآمد سرانه ایرانیان 32 درصد کاهش نداشته است.

محاسبات نشان می دهد درآمد سرانه حقیقی در ایران که اثر تورم از آن گرفته شده در سال 1400 نسبت به سال 90 حدود 3.2 درصد کاهش را تجربه کرده نه اینکه یک سوم کمتر شود. حتی بالاترین درآمد سرانه ای که ایرانیان در دهه گذشته تجربه کرده اند که در سال 96 رقم خورده این چنین اختلافی که وزیر اقتصاد عنوان کرده با درآمد سرانه کنونی ندارد. بررسی ها نشان می دهد درآمد مردم در سال 1400 نسبت سال 96 حدود 8.7 درصد کمتر بوده است.

اکنون بایست دید مبنا محاسبات جناب معاون وزیر برای چنین آماری چه بوده، یا اینکه سبحانیان به داده های دیگری دسترسی دارد که سایر کارشناسان و محققان به آن ها دسترسی ندارند یا اینکه به طور کلی وی از روش های دیگری برای محاسبه درآمد سرانه استفاده کرده است. البته به نظر می رسد این صحبت های محمد هادی سبحانیان بیشتر جنبه انتقاد به سیاست های اقتصادی کشور و دولت های پیشین در دهه گذشته داشته است. در این گزارش برای محاسبه درآمد سرانه رقم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور تقسیم شده است. با توجه به اینکه سر شماری در ایران هر پنج سال یکبار انجام می شود، آمار دقیقی از جمعیت کشور در پایان هر سال در دست نیست و این شاخص توسط نرخ رشد جمعیت تخمین زده می شود.

بررسی درآمد سرانه در یک دهه گذشته

محاسبات صورت گرفته نشان می دهد درآمد سرانه حقیقی ایرانیان به سال پایه 90 در ابتدای دهه گذشته حدود 9 میلیون و 200 هزار تومان بوده، این رقم در سال انتهای سال 1400 با 3.24 درصد کاهش به 8 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. با توجه به امضای توافق برجام در سال 94، در سال های 95 و 96 شاهد به ثبت رسیدن نرخ های رشد بالایی در اقتصاد ایران بوده ایم و قله حجم اقتصاد ایران در سال 96 رقم خورده است، از همین رو درآمد سرانه نیز در این سال بالاترین عدد این شاخص در سالیان گذشته است.

درآمد حقیقی هر ایرانی در سال 96 در حدود 9 میلیون 750 هزار تومان برآورد شده است، بر این اساس درآمد حقیقی مردم در پایان سال گذشته نسبت به قله تجربه شده حدود 8.7 درصد کاهش را تجربه کرده است.  همچنین آمار های گویای این مورد است که درآمد سرانه ایرانیان در سال 1400 پس از تجربه 3 سال رشد منفی، مثبت بوده، البته با این حال هنوز با ارقام سال 96 و 95 فاصله زیادی دارد.

این نکته حائز اهمیت است که در این گزارش از اعداد حقیقی استفاده شده یا به عبارت دیگر اثر تورم از آن ها گرفته شده و صرفا تغییرات واقعی در نظر گرفته شده است، از همین رو ارقام به نسبت اعداد فعلی پایین هستند. وگرنه درآمد اسمی ایرانیان در سال گذشته بالغ بر 100 میلیون تومان برآورد شده است.

photo_2022-08-23_16-43-41