به گزارش اکوایران ،ازآغاز به کار شورای ششم تا امروز شاید بتوان حساسیت بخشی از اعضاء شورای شهر نسبت به مسائل کارکنان شهرداری را مهم ترین وجه تمایز این دوره با بقیه ادوار شورا دانست، از تذکرهای گاه و بیگاه در صحن شورا تا نامه نگاری های دسته جمعی با رئیس مجلس ،شهردار تهران، سازمان اداری و استخدامی و... دعوت به خویشتن داری کارکنانی که قصد تجمع اعتراضی در مقابل شورای شهر را داشتند همه و همه ابعاد مختلفی از اقدامات و حساسیت های اعضاء شورای ششم به شمار می آید حساسیت هایی که زاکانی را برآن داشت تا بسته خرسند ساز را برای کارکنان شهرداری طراحی و اجرایی کند، بسته ای که عده ای از اعضاء شورا از اجرای آن توسط شهرداری تشکر کردند.

زاکانی در هنگام ارائه لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران در صحن شورا برای کارکنان شهرداری نیز خبر های خوشی داشت، او خطاب به اعضاء شورای ششم گفت: ما میانگین کارانه را ۴۰۰ هزار تومان و حق مسکن را دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دادیم؛ آنچه برای کارکنان ما مهم است و دنبال کردیم این است که اطلاعات ما در حال ورود به سامانه پاکنا است و مسیر پایه حقوقی کارکنان رسمی طبق قوانین در شورای عالی دستمزد دنبال می شود و به زودی خبرهای خوشی را به کارکنانمان خواهیم داد. اما فارغ از این خبرهای خوش زاکانی و پیگیری های اعضاء شورای ششم در بودجه سال 1403 شهرداری برای حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران این سازمان بزرگ خدماتی پایتخت چه اعداد و ارقامی پیش بینی شده است؟

بهروز شیخ رودی؛معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران با اشاره به پیش بینی سرانه حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران شهرداری در لایحه بودجه سالانه به خبرنگار اکو ایران گفت: در لایحه بودجه سالانه شهرداری تهران سرانه ناخالص حقوق، دستمزد و مزایای کارکنان و کارگران شهرداری پیش بینی و به تصویب شورای شهر می رسد. در حقیقت شهرداری برآورد خود از دستمزد قانونی به همراه مزایایی که قصد دارد در طول سال به کارکنان و کارگرانش پرداخت کند را به صورت ناخالص محاسبه و در جداول بودجه درج می کند که در هنگام پرداخت از این سرانه کسورات قانونی همچون بیمه سهم کارمند و کارگر،مالیات و ... کسر می شود. از طرف دیگر این عدد و ارقام  در برگیرنده متوسط سرانه است یعنی حد میانه ی میان حقوق فردی که حداقل دریافتی را دارد با افرادی که حتی بالاتر از سقف قانونی به علت معافیت های قانونی یا اعمال مزایای خاص دارند در برمی گیرد. به صورت کلی فاصله میان این سرانه تا دستمزد واقعی اغلب کارکنان و کارگران شهرداری که حقوق و مزایای معمول و قانونی خود را دریافت می کنند فاصله زیادی وجود دارد.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری در ادامه با اشاره به متوسط سرانه حقوق،دستمزد و مزایای کارکنان ستادی شهرداری تهران در سال آینده افزود: بر اساس اطلاعات جدول شماره 9 لایحه بودجه سال 1403 می توان گفت تدوین کنندگان لایحه بودجه سرانه حقوق،دستمزد و مزایای هر نفر کارمند رسمی شهرداری را مبلغ 56 میلیون و 753 هزار تومان برای هرماه پیش بینی کرده اند.همچنین سرانه حقوق،دستمزد و مزایای هر نفر کارگر رسمی شهرداری تهران برای هر ماه در سال 1403 رقمی بالغ بر 40 میلیون و 623 هزار تومان برآورد شده است.بر اساس اطلاعات و ارقام این جدول رقم پیش بینی شده به عنوان سرانه حقوق،دستمزد و مزایای هر نفر کارمند قراردادی در هرماه برابر با 41 میلیون و 90 هزار تومان پیش بینی شده است.ارقامی که خوب است اعضاء شورای شهر میزان افزایش آن را نسبت به اعدادو ارقام بودجه سال 1402 بررسی و مورد ارزیابی قرار دهند تا شاهد ادای حق قانونی کارکنان شهرداری در چارچوب بودجه مصوب شورا از سوی شهرداری باشیم.

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به حقوق و دستمزد کارکنان سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته به شهرداری گفت:بر اساس اعداد و ارقام مندرج در جدول شماره 4 بخش بودجه شرکتی لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران می توان گفت متوسط سرانه حقوق،دستمزد و مزایای ناخالص هر نفر از کارکنان سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران در هر ماه برابر با 47 میلیون و 509 هزار تومان پیش بینی شده است که نسبت به میانگین سرانه پیش بینی شده در سال 1402 رشد 48 درصدی داشته است.

شیخ رودی با اشاره به حذف اعداد و ارقام مربوط به سرانه هزینه کارکنان از بودجه سازمانها، شرکت ها و موسسات وابسته شهرداری تهران در لایحه سال 1403 به خبرنگار اکو ایران گفت: تنظیم کنندگان لایحه از آنجا که مایل بوده اند ادعای آقای زاکانی درباره بی نظیر بودن بودجه سال 1403 شهرداری تهران را عملی کنند، در فرم 4 اعتبارات هزینه ای هر شرکت و سازمان که از سالها قبل سرانه هزینه کارکنان در آن به ازای هر نفر محاسبه  و درج می شد را دستکاری کرده اند و بدون درج سرانه هزینه کارکنان به شورا ارائه داده اند. ظاهرا تنظیم کنندگان فکر می کرده اند که اگر این عدد را درج نکنند کسی امکان محاسبه اش را ندارد و حاشیه کمتری دامن زاکانی را می گیرد و برای همین این ردیف را در بخش بودجه سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران حذف کرده اند! این آینه شفافیت بودجه شیشه ای است که زاکانی ادعایش را در شورا فریاد زده است!آقایان در مدیریت شهری که اعداد و ارقام سرانه هزینه کارکنان شرکت ها و سازمانهایش را که بیش از یک دهه است در لایحه بودجه درج می شده را با ابتکار و خلاقیت دور از دسترس کردن اعداد و ارقام حذف می کنند،چطور رویشان می شود و ادعای شفافیت و شیشه ای بودن بودجه را مطرح می کنند؟!

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به محاسبات خودش درباره سرانه حقوق و دستمزد کارکنان شرکت ها،سازمانها و موسسات وابسته به شهرداری تهران ادامه داد: بر اساس اعداد و ارقام مندرج در جدول شماره 4 بخش بودجه شرکتی لایحه بودجه سال 1403 شهرداری تهران باید گفت بیشترین سرانه حقوق،دستمزد و مزایای ناخالص ماهانه در میان سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته شهرداری تهران با رقم 60 میلیون و 62 هزار تومان در شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه پیش بینی شده است و کمترین سرانه حقوق،دستمزد و مزایای ناخالص ماهانه با رقم 35 میلیون و 311 هزار تومان در شرکت همشهری پیش بینی شده است.

معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر پیش بینی حقوق و دستمزد برای سازمان و شرکت های غیر قانونی و تشکیل نشده در بخش لایحه بودجه شرکتی این اقدام را شاهکار تدوین کنندگان لایحه بودجه شهرداری دانست و افزود: در سایه سکوت و بی تفاوتی شورای ششم شاهد آن هستیم که شهرداری برای سازمان غیر قانونی فناوریهای نوین و نوآوری شهری که هنوز اساسنامه اش مورد تایید وزارت کشور قرار نگرفته است پیش بینی جذب و بکارگیری نیرو و برآورد پرداخت ماهانه 45 میلیون و 384 هزار تومان به صورت متوسط حقوق ماهانه برای هر نفر داشته است، از طرف دیگر برای شرکت تجارت الکترونیک شهر که هنوز اجازه تاسیس و اساسنامه اش به تصویب شورا نرسیده و یک شرکت روی کاغذ و آن هم غیر قانونی به شمار می رود ماهانه پرداخت 47 میلیون و 692 هزار تومان حقوق برای هر نفر در این شرکت به شورا پیشنهاد شده است. از سوی دیگر برای موسسه رایانه شهر که یک موسسه نسل دو و فاقد اساسنامه مصوب شورای شهر است و علی القائده نباید در این لایحه اطلاعات مالی آن درج می شد نیز پرداخت ماهانه 45 میلیون و 352 هزار تومان حقوق به ازای هر نفر در این موسسه به شورای شهر پیشنهاد شده است. اعداد و ارقامی که فارغ از پیشنهادشان برای سال 1403 اعضاء شورا باید ببینند در سال 1402 حقوق و دستمزد این موسسات و شرکت ها بدون مصوبه شورا چقدر خرج روی دست مردم تهران گذاشته است!

شیخ رودی در ادامه با اشاره به متوسط رشد 48 درصدی متوسط سرانه حقوق،دستمزد و مزایای ناخالص هر نفر از کارکنان سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران برای سال 1403 در مقایسه با سال جاری به خبرنگار اکو ایران گفت:علی رغم این رشد 48 درصدی به صورت میانگین اما بیشترین نرخ رشد سرانه حقوق و دستمزد ماهانه برای سال 1403 نسبت به سال جاری برای شرکت خاکریز آب با 90 درصد رشد پیش بینی شده است تا با احتساب این رشد سرانه ماهانه حقوق و دستمزد هر نفر کارکنان این شرکت به رقم 57 میلیون و 692 هزار تومان برسد، همچنین کمترین میزان رشد با پیش بینی 15 درصد افزایش برای سال آینده در سازمان بوستانها و فضای سبز پیش بینی شده است که رقم سرانه ماهانه حقوق و دستمزد هر نفر از کارکنان این سازمان را به رقم 47 میلیون و 940 هزار تومان رسانده است.  

نگاهی_به_سرانه_هزینه_ناخالص_حقوق_و_دستمزد_کارکنان_سازمانها_و_شرکت