به گزارش اکوایران، دولت سیزدهم در زمان روی کار آمدن یک وعده بزرگ داد، آن هم ساخت 4 میلیون مسکن  طی چهار سال. طرحی که عنوان «نهضت ملی مسکن» را یدک می‌کشید اما بعد از گذشت بیش از دو سال هنوز درگیرودار تامین منابع مالی است و هر روز خبرهایی متفاوتی از آن به گوش می‌رسد. تا جایی که صندوق ملی مسکن به طور اختصاصی برای کمک به پیشبرد این پروژه شکل گرفت.

در همین راستا، محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن از تأمین ۲۰هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق تهاتر نفت خبر داد و گفت از ابتدای شکل‌گیری صندوق تا به امروز موجودی صندوق ملی مسکن 12850 میلیارد تومان بوده است که از این رقم 6630 میلیارد تومان هزینه شده است.

او همچنین از واریز 80 هزار میلیارد تومانی منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن خبر دارد و گفت اولویت ما در نهضت ملی مسکن به‌کارگیری پیمانکاران داخلی برای ساخت نهضت ملی مسکن است ولی در صورت نیاز از فناوری‌های جدید ساخت‌وساز و شرکتهای خارجی هم استفاده می‌کنیم که در این راستا در حال مذاکره با حدود 10 شرکت خارجی اروپایی و آسیایی هستیم.

اظهارات مدیرعامل صندوق ملی مسکن در حالی است که بر اساس اعلام بانک مسکن، این بانک تا 12 مهر امسال بیش از 52 هزار میلیارد تومان در قالب 35 هزار و 955 پروژه طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کرده است. در این میان بنیاد مسکن با بیش از 63 هزار واحد بالاترین آمار واحدهای قرارداد بسته با بانک مسکن را داراست و پس از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از 61 هزار واحد رتبه دوم را دارد.

امروز همچنین رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران از ارائه پیشنهاد ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی به وزیر راه خبر داد و هزینه ساخت هر مترمربع مسکن در طرح نهضت ملی مسکن  را  ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برآورد کرد.

این در حالی است که در قرارداد اقدام ملی مسکن قیمت ساخت برای هر مترمربع 2 میلیون و 700 هزار تومان اعلام شده بود.