علیرضا زاکانی در گفت و گو با اکو ایران درخصوص مصوبه اخیر کمیسیون ماده 5 که  منتقدان آن معتقدند حدود 240 هزار واحد مسکونی و جمعیتی بیش از 700هزار نفر را به تهران تحمیل می کند می گوید :‌این مصوبه بازگشت به طرح تفصیلی است و تصمیماتی که در حوزه شهرسازی و کمیسیون ماده 5 گرفته می شود مر قانون است ودر این کمیسیون نماینده دستگاه های مختلف ، معاونان وزرا حضور دارند و هر آنچه در این کمیسیون مصوب می شود با تایید و موافقت این دستگاه ها است .

او ادامه می دهد :‌در مصوبه اخیر هم در خصوص جمعیت پذیری شهر تهران بحث و بررسی زیادی شد اما این نکته را باید مورد توجه قرار دهید که 50 درصد ساکنان تهران اجاره نشین هستند و و ما یک میلیون مسکن کم داریم و باید در حوزه ساخت مسکن  استطاعت پذیر تلاش کنیم .

شهردار تهران با اشاره به وجود 500 هزار خانه خالی در تهران می گوید : این خانه های خالی برای سوداگری در بازار مسکن است و در چند منطقه خاص است و ما باید تلاش کنیم ساخت و ساز در کل شهر توسعه پیدا کند .

به گفته زاکانی در سال گذشته ساخت وساز در بافت فرسوده 68 درصد رشد داشته این در سال جاری این رشد تشدید شده است .

این درحالی است که به تازگی درنامه ای که خسرو دانشجو دبیر شورای عالی شهرسازی به شهردار تهران ارسال کرده به بند یک مصوبه شماره 666 کمیسیون ماده 5 اشاره شده و آن را مغایر با مصوبات شورای عالی شهرسازی دانسته و تاکید کرده که این مصوبه برای ارائه نظر به شورای عالی شهرسازی ارسال شود و هرگونه اقدام اجرایی پرهیز شود .