علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در جریان یکصد و سی‌امین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان معلول از سوی شهرداری، اظهار کرد: جمعی از مادران دارای کودک استثنایی پشت درب شورای شهر تهران تجمع کردند که برای تأمین سرویس فرزندان خود به مشکل خوردند.

وی افزود: طبق صحبت‌های این خانواده‌ها با بنده متوجه شدم شهرداری تهران به منظور تسهیل رفت و آمد فرزندان استثنایی اقداماتی را انجام می‌داده است به همین منظور موضوع رسیدگی پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان را از معاونت منابع انسانی و معاونت حمل و نقل ترافیک درخواست می‌کنیم و باید اقدامات لازم صورت پذیرد.

در ادامه  سید جعفر تشکری هاشمی ،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهردر مورد سرویس دانش‌آموزان مدارس استثنایی با اعلام اینکه بعضی از والدین این دانش‌آموزان، امکان پرداخت هزینه سرویس برای فرزندان خود را ندارند، گفت: بر همین اساس، در سال‌های گذشته مبالغی مشخص شد تا بابت سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مدارس استثنایی پرداخت شود که شاهد عقب‌ماندگی این دانش‌آموزان از فرآیند آموزش نباشیم.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه خانواده‌های بخشی از این عزیزان اگر کمک‌های مذکور را دریافت نکنند، امکان جابه‌جایی فرزندان خود را نخواهند داشت و عملاً از روند آموزش عقب می‌مانند، اظهار کرد: ۸ شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنایی، دو ماه گذشته را به دانش‌آموزان این مدارس سرویس داده‌اند تا خانواده این عزیزان دچار مشکل نشوند و البته این امکان، حق مسلم دانش‌آموزان مدارس استثنایی است چرا که ایجاد برابری و عدالت دسترسی به خدمات در شهر از جمله وظایف مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح، حدود ۱۶ میلیارد تومان در حوزه تاکسیرانی و مبالغی نیز در حوزه اتوبوسرانی در نظر گرفته‌ایم تا سرویس‌های مدارس استثنایی بتوانند به وظایف خود عمل کنند، تصریح کرد: به این منظور، در اصلاحیه بودجه که دو ماه گذشته به شورای شهر ارائه شد، مبلغ مربوط به سرویس‌های این مدارس افزایش یافت و بر همین اساس، انتظار داشتیم تا مسئله تشریفات اداری ظرف دو سه ماه انجام شود اما تا همین لحظه این پول پرداخت نشده است.

تشکری هاشمی با طرح این پرسش که مگر انعقاد قرارداد و تعیین شرکت‌های ذینفع چقدر زمان می‌برد که باعث شده‌ایم تا خانواده‌های این عزیزان دچار مشکل شوند؟ گفت: در حال حاضر، دو هفته است که این دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌روند و از ۸ شرکت فعال در حوزه سرویس مدارس استثنایی، تنها یک شرکت متعلق به شهرداری به فعالیت خود ادامه داده و خدمات ۷ شرکت دیگر کاملاً تعطیل شده است.

نماینده مردم تهران در شورای شهر با تأکید بر اینکه دومین بار است که این تذکر را در شورا مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: واقعاً نمی‌دانیم در چنین شرایطی، چرا شهرداری تهران دست روی دست گذاشته و شاهد این ظلم در حق دانش‌آموزان مدارس استثنایی و خانواده‌های آنها هستیم در صورتی که بودجه لازم در حساب شهرداری موجود است و انتظار می‌رود همین امروز با توجه به حضور معاونان شهرداری در صحن شورا در این خصوص تصمیم جدی گرفته شود.

حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران هم با بیان اینکه سرویس مدارس بسیار کاری عظیم است گفت: این دانش آموزان شرایط خاص دارند و در ۵ ماه گذشته علی رغم اینکه ریالی دریافت نکردند بازهم کار را پیش بردند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها خودشان از جیب خودشان پول پرداخت کردند و اینکه گفته شود هر زمان پول بیاید پرداخت صورت می‌گیرد معنایی ندارد امروز باید اقدامی عاجل صورت گیرد.

کاشانی بیان کرد: پول دست شهرداری تهران است و اجازه را شهردار داده است باید به احترام مادران و پدران دانش آموزان استثنایی امروز مشکلات حل شود قرارداد آموزش و متعلق به اولیایی است که پول پرداخت می‌کنند اما اینجا اولیا پولی پرداخت نمی‌کنند که قرارداد داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم مشکلات فراوانی دارند و این سرویس مدارس نباید مشکلی دیگر حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور یکصد و سی‌امین جلسه شورای شهر تهران و با بیان اینکه سرویس مدارس بسیار کاری عظیم است گفت: این دانش آموزان شرایط خاص دارند و در ۵ ماه گذشته علی رغم اینکه ریالی دریافت نکردند بازهم کار را پیش بردند.

وی ادامه داد: شرکت‌ها خودشان از جیب خودشان پول پرداخت کردند و اینکه گفته شود هر زمان پول بیاید پرداخت صورت می‌گیرد معنایی ندارد امروز باید اقدامی عاجل صورت گیرد.

کاشانی بیان کرد: پول دست شهرداری تهران است و اجازه را شهردار داده است باید به احترام مادران و پدران دانش آموزان استثنایی امروز مشکلات حل شود قرارداد آموزش و متعلق به اولیایی است که پول پرداخت می‌کنند اما اینجا اولیا پولی پرداخت نمی‌کنند که قرارداد داشته باشند.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم مشکلات فراوانی دارند و این سرویس مدارس نباید مشکلی دیگر باشد.

جلال بهرامی هم در این رابطه توضیح داد : در شیوه هیات دولت این‌گونه بوده که مدارس باید قرارداد منعقد می کردند و ما هزینه ها را پرداخت می کردیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه طبق توافق نامه یکم مهرماه شهرداری و آموزش و پرورش باید مطابق قرارداد، پرداخت صورت می گرفت، یادآور شد: ما در این زمینه به اختلاف خوردیم؛ قرارداد را باید برای ما ارسال می کردند. مدارس در قرارداد با شرکت‌ها ایراداتی داشتند.

وی افزود: هفته قبل به تاکسیرانی نامه ارسال کردم که علی الحساب این رقم پرداخت شود، اما چون قرارداد وجود نداشت بخش مالی تاکسیرانی نتوانست پرداخت کند. ما اعلام کردیم حتی منبع از بخش دیگر تأمین شود تا هزینه را پرداخت کنیم.

بهرامی با بیان اینکه خانواده ها نیز می دانند که مشکل از شهرداری نیست و مدارس باید قرارداد را منعقد و برای ما ارسال کنند، گفت: هر زمانی که قرارداد به دست ما برسد، پرداخت را انجام می دهیم و در همین هفته نیز پرداخت را انجام خواهیم داد تا قرارداد به دست ما برسد.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: خواهش من این است که شهرداری وارد پرداخت علی الحساب نشود و مشکل را با آموزش و پرورش حل کند؛ قرارداد برای خانواده هایی است که توان پرداخت دارند و پول می پردازند، اما این خانواده ها پولی نمی پردازند و شهرداری با توافق شورا مبالغ را تأمین می کند.

محسن بیات مشاور حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در حاشیه شورا به رسانه ها در این زمینه گفت :‌شورای شهر یک ردیف بودجه برای کمک هزینه به سرویس های  دانش آموزان استثنایی تصویب کرده اند. این نامه سال ۸۷ در کمیسیون امور زیربنایی دولت تصویب شده و مدارس باید قرار داد را با شرکتهای مورد تایید تاکسیرانی ببندند.  زمانی می توانیم پول را بدهمی که قرار داد بین مداری و شرکت منعقد شده باشد.

بیان ادامه داد: شرکت ها به دلیل یک بند امضا نکردند و بدهی تجمیع شده است اما اکنون قرارداد اصلاح  و به محض امضای قرار داد آموزش و پرورش با شرکت ها، مبلغ از سوی شهرداری‌ پرداخت می شود.شرکت ها هنوز با مدارس قرار داد را امضا نکرده آمد و  نمی‌توانیم خارج از قرار داد و بدون قرارداد، مبلغی پرداخت کنیم.