به گزارش اکو ایران ،اعضای شورای شهری که روز 5 شنبه در ترافیک معابر برفی پایتخت مانده بودند منتقدان امروز عملکرد مدیران شهری در 5 شنبه برفی پایتخت بودند . یک عضو شورای شهر تهران از گرفتاری سه ساعته همسرش در ترافیک سخن گفت و نوزادی تازه متولدی که  او درخانه مسئول نگهداری اش بود .

 ناصر امانی عضو  دیگر شورای شهر تهران گفت: اگر ما انتقاد می کنیم به هیچ عنوان بحث ما نادیده گرفتن زحمات خدمات شهری نیست تصمیم سازان را باید از مجریان جدا کرد.

وی با اشاره به کامنت هایی که در زیر توییت شخصی او منتشر شده بود، گفت: مردم در زیر کامنت من مواردی را نوشته بودند که نمی توانم بخوانم. گفته بودند که شهر را رها کنید خودش اداره می شود همه تان بروید.

وی ادامه داد: حرف من این است که اقای زاکانی باید می رفت و معاونان و شهرداران را بسیج می کرد تا آن فاجعه نصفه شب ایجاد نشود من ۶ ساعت از سئول به اوین رسیدم و مردم را دیدم که تا نیمه شب یا ماشین هل می دادند و یا ماشین را رها کرده و به خانه می روند.

وی تصریح کرد: ما خودمان می گوییم که بودجه برف روبی شهرداری با این روش به هدر می رود بگذارید ما بگوییم اگر ما تذکری می کنیم ناراحت نشوید. روش اداره شهر و مدیریت شهر باید تعییر کند اگر این نگاه تغییر نکند ما در اداره همه امور شهر با مشکل مواجه می شویم.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا درهم با اشاره به ترافیک ایجاد شده به دنبال بارش برف در پایتخت اظهار کرد: ما باید فرهنگ عذرخواهی را در شهرداری تهران نهادینه کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود:  مردم در بارش های اخیر واقعا گرفتار شدند، چرا یک مسیر ده دقیقه ای باید ۴ ساعت طول بکشد؟

عباسی تصریح کرد: آنچه از شهرداری و مسئولان مرتبط در این باره شنیدیم، چیزی جز توجیه نبود، عذرخواهی در جایی که ما نتوانستیم به وظایف خود به درستی عمل کنیم، بهترین واکنش در برابر مسئله است.

جعفر تشکری هاشمی هم با بیان این‌که در روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته مردم زحماتی را بابت بارش برف در تهران متحمل شدند، اظهار کرد: با اینکه شهرداری تهران اقدامات زیادی را انجام داده بود اما این اثرات آنگونه که باید اثرگذار نبود.

وی با بیان این‌که اثرگذاری زحمات شهرداری را می‌توان در نتیجه آن که مردم ساعت‌ها در معابر سنگین پرترافیک مانده‌ بودند دید، گفت: جای سوال است که علی‌رغم زحمات زیاد باز هم مشکلاتی در این مورد ایجاد شد که باید به چند نکته اشاره کنم. از جمله این‌که بهتر است معاون امور مناطق و معاون خدمات شهری که در این جلسه هستند جلسه را ترک کرده و به مرکز کنترل بروند تا شهر تهران که از شمال تا جنوب آن را بارش برف در بر گرفته را کنترل کنند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان این‌که راهکارهای برف‌روبی و جلوگیری از انسداد معابر قدیمی است و پرداخت میلیاردها تومان بابت ماشین‌آلات برف‌روبی در حالی که اثرگذاری لازم را نیز ندارند درست نیست، تصریح کرد: باید از مایعات ضد یخ که متداول بوده و ساعت‌های طولانی مانع از یخ‌زدگی معابر می‌شوند استفاده کرد. همچنین باید مدیران در مرکز کنترل ترافیک بنشینند و مشکل اصلی شکل‌گیری مشکلات در معابر را رصد کنند و با حضور میدانی در سطح شهر مشکلات را حل کنند چرا که با بخشنامه و ابلاغیه مشکلات حل نمی‌شود.

تشکری هاشمی هماهنگی بین پلیس و شهرداری را کم و بعضا متضاد خواند و اظهار کرد: شهرداری باید از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی لحظه‌ای استفاده کند و هیچ راهکاری اثربخش‌تر از حضور میدانی مدیران برای رفع مشکلات برف تهران نیست و به نظرم همین حالا هم نباید دو معاون مربوطه در شورا بنشینند و باید بروند و پاسخگوی مشکلات باشند.

اما توضیحات معاون شهردار هم قابل توجه بود او معتقد بود آماده باش زودهنگام نیروهای شهرداری را خسته کرد . علیرضا جاوید در حاشیه شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت :‌ قراردادهای اصلی برف روبی از سوی سازمان پسماند منعقد می‌شود و شهرداری‌های مناطق باید تحت نظارت و پیگیری معاونت خدمات شهری وظایف خود را انجام دهند.

وی افزود: شهرداری‌های مناطق ۲۲ گانه وظیفه دارند از پتانسیل خود و ظرفیت دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مدیریت شرایط استفاده کنند.

جاوید با بیان اینکه ما در این ساعت در روزهای عادی نیز ترافیک سنگین داریم، گفت: در روزهای بارش باران نیز مقداری افزایش را شاهد هستیم که در زمان بارش برف نیز بر مقدار آن افزوده خواهد شد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه ۸ منطقه در روز پنجشنبه بیشتر در معرض برف بودند، یادآور شد: در منطقه ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۲۱ و ۲۲ در برف پنجشنبه که از صبح تا شب ادامه داشت، مناطق ۳، ۴، ۵، ۶ و ۲۱ و ۲۲ عملکرد نسبتا خوبی داشتند اما در منطقه ۲ و در بزرگراه یادگار امام(ره) بیشترین چالش ایجاد شد که شیب شمالی-جنوبی آن مانع حضور به موقع شد؛ با اینکه شن و نمک پاشی پیش از آن انجام شده بود، اما کاهش دما باعث شد خلل ایجاد شود.

وی افزود: در بام تهران و بالای کوه فراز و سعادت آباد از جمله ۲۴ متری سعادت آباد نیز مشکل داشتیم، اما در منطقه یک مشکل چندانی نداشتیم؛ هر چند در بخش هایی از زعفرانیه، درکه و دربند به دلیل شیب و یخ زدگی فوری، مشکل ایجاد شد.

جاوید با بیان اینکه روز جمعه و شنبه جلسات هماهنگی برگزار شد، اظهار کرد: با مجموعه عوامل مرتبط با برف روبی با محوریت معاونت خدمات شهری هماهنگی صورت گرفت و امیدواریم در برف سنگین امروز اثربخشی بیشتری را شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در متن کار هستیم و در بحث اجرایی با تغییرات جای فرد خالی می ماند. باید اجازه دهیم عملیات به پایان برسد و پس از آن روند برف روبی امسال را ارزیابی خواهیم کرد. پس از پایش مواردی که همکاران قصور داشتند، احصا خواهد شد تا با کسانی که تقصیر داشتند، برخورد شود. باید صبر کرد فرآیند به پایان برسد و سازمان بازرسی پایش انجام دهد.

جاوید با تاکید بر اینکه امروز معاون خدمات شهری شهرداری از ایجاد زحمت برای شهروندان عذرخواهی کرد، گفت: بنده نیز از شهروندانی که از زحمت ناشی از ترافیک و یخ زدگی دچار چالش شدند و دیرتر به مقصد رسیدند، عذرخواهی می‌کنم.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه این‌گونه نبوده که افراد در محل کار حاضر نبودند یا تقصیر عمدی باشد، تصریح کرد: نیروها ۴۸ ساعت آماده باش بودند و شاید یکی از دلایل مشکلات ایجاد شده، آماده باش زودهنگام از چهارشنبه بود. نیروها در روز پنجشنبه خسته بودند؛ شاید بهتر بود آماده باش چهارشنبه نسبی و پنجشنبه کامل بود، اما آماده باش زودتر از موعد انجام شد.

جاوید تاکید کرد: وقتی شن پاشی می شود با تردد خودروها، شن توزیع شده از متن فاصله می گیرد و به حاشیه می‌رود، به همین دلیل در پیک ترافیک و اوج نیاز، اثربخشی نداشت و در ترافیک موثر نبود.