به گزارش اکوایران، روز گذشته بازارها بر مدار کاهش بودند. بازار ارز 11 روز است که نرخ دلار هرات را ندارد و تقریبا می‌توان گفت این دلار سلیمانیه‌ است که این روزها جولان می‌دهد.

قیمت دلار سلیمانیه در روز دوشنبه با گپ منفی 250 تومانی در 50 هزار تومان باز شد و طی معاملات روزانه تا 49 هزار و 900 تومان پایین رفت اما در این ناحیه حمایت شد. بازار ارز سلیمانیه در نهایت، حوالی 50 هزار و 200 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات در 13 هزار و 900 تومان بازگشایی شد و با کاهش به 13 هزار و 820 تومان رسید. با این قیمت درهم، دلار 50 هزار و 720 تومان برآورد می‌شود. قیمت تتر با کاهش 600 تومانی از 51 هزار و 300 تومان وارد کانال 50 هزار تومان شد. از بازار ارز هرات هم هر از چندی نرخ پشت خطی می‌آمد که حوالی 50 هزار و 300 تومان بود.

چهار دلیل برای کاهش قیمت دلار

معامله‌گران هرات معتقدند بازار بخاطر چهار دلیل بر مدار کاهش است. بلوکه، تزریق، بسته بودن اتاق‌های معاملاتی هرات و چپ‌زنی سلیمانیه. آن‌ها بر این اساس که نرخ دلار سلیمانیه زیر دلار هرات رفته می‌گویند که در نبود هرات، سلیمانیه چپ‌زن لیدر بازار ارز شده است.

بازار سکه و طلا هم مثل دلار بر مدار کاهش بودند. معامله‌گران می‌گویند علاوه بر اینکه دلار در کاهش سکه و طلا اثرگذار بوده، متغیر دیگر آن یعنی انس طلا هم در روز دوشنبه برخلاف نظر بسیاری از معامله‌گران کاهشی بود. قیمت سکه با کاهش به 28 میلیون و 400 هزار تومان رسید. قیمت خرید سکه هم حوالی 27 میلیون و 900 هزار تومان است، فعالان این بازار از این نزدیکی نرخ خرید و فروش می‌گفتند، که نشان می‌دهد که کمتر کسی به کاهش بیشتر فکر می‌کند. قیمت طلای آبشده هم با کاهش به حوالی حمایت 10 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

افزایش ذخایر ارزی ایران

صبح دوشنبه یک خبر به بازار مخابره شد که در رابطه با ذخایر ارزی ایران بود. صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی خبر داد.

درحالی که تحلیل‌گران کیتکو برای این هفته قیمت اونس‌ را افزایشی پیش‌بینی کرده بودند، معامله‌گران داخلی معتقدند قیمت انس تا زمانیکه زیر 1930 دلار باشد برمدار کاهش است. آن‌ها می‌گویند آخر ماه است و پول در بازار کم، بازار هم بلوکه‌ است، انس طلا شروع به کاهش کند قیمت طلا و سکه هم از این سطوح پایین‌تر می‌روند.

در مقابل گروهی از معامله‌گران می‌گویند فعالان بازار نمی‌گذارند قیمت سکه زیر 28 میلیون تومان بیاید و این سیگنال را از فاصله کم خرید و فروش سکه دریافت کردند. همچنین آن‌ها معتقدند در چارت آبشده یک گپ در همین حوالی 10 میلیون و 200 هزار تومان ایجاد شده بود که الان کم کم درحال پر شدن است و بعد از آن بازار به صعود برمی‌گردد. 

تحلیل‌گران فنی بازار ارز هم معتقدند با توجه به آخر برج بودن، قیمت دلار هرات نهایت کاهشش می‌تواند تا حمایت 49 هزار و 600 تومان باشد.

در بازار شایعه شده یک عامل که باعث شده قیمت طلا و سکه پایین بیاید به خودروهای وارداتی مربوط می‌شود. آن‌ها می‌گفتند فروشنده طلا در بازار زیاد شده تا برای خودروها ثبت نام کنند. اما طبق اطلاعات اکوایران از بازار طلا و سکه، فروشنده زیاد در بازار نبوده و مثل روزهای دیگر است. هم اینکه معامله‌گران می‌گویند ثبت‌نام خودروهای وارداتی از قبل انجام شده و جدید نیست.