به گزارش اکوایران، بازارساز به خوبی بازار ارز را در کنترل گرفته و خریدار نیز با اطلاع از این موضوع به راحتی ریسک خرید در قیمت های بالا را قبول نمیکند.

ردپای بازارساز در نوع معاملات ارز در بازارهای مرزی مشهود است. بازارها مانند گذشته حرکت نمیکنند و هماهنگی آن ها با هم از بین رفته است. یک روز معاملات نزولی درهم ترمز بازار تهران را می کشد و روز دیگر دلار هرات بازار را به عقب می راند. دلار سلیمانیه نیز هماهنگی خود را با نرخ دلاری درهم از دست داد و بسیار محتاطانه وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد. در این شرایط معامله گران هم، چون از خط قرمز بازارساز مطلع هستند با احتیاط اقدام به معامله می کنند. در این شرایط خریداران دلار سهمیه ای راحت تر به میدان آمده اند و تقاضای استفاده از سهمیه سالانه دلار، منجر به تشکیل صف خرید در برابر صرافی ها شده است.

برخی تحلیلگران ولی نسبت به آرامش در بازار ارز خیلی خوش بین نیستند و می گویند این سکون در بازار ارز می تواند یک آرامش قبل از طوفان باشد زیرا در شرایط ناآرامی تقاضای سرمایه گذاری و تولید کاهش پیدا می کنند و ریسک فیلترینگ بر رکود سرمایه گذاری دامن می زند.

در چنین شرایطی تحریم های تشدید شده از جانب غرب و توقف مذاکرات می تواند پول های سرگردان را به بازارهای دارایی محور مانند دلار و سکه سوق دهد.

در پایان هفته رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت که مذاکرات مجدد هسته‌ای در دستور کار نیست نیست و جان کربی مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد که دو کشور خیلی دورتر از آن هستند که بتوانند گفتگوهای معناداری در این زمینه انجام دهند. در کنار این مسئله هر دو نفر تأیید کردند که آمریکا به دنبال مقابله و تحریم ایران به خاطر ناآرامی های داخلی اخیر در کشور است.

 همین اظهار نظر و تاکید این دو نفر بر توقف مذاکرات و تحریم مجدد ایران، قیمت دلار را در آخرین روز معاملاتی هفته یک پله افزایش داد و در یک قدمی کانال ۳۳ هزار تومانی متوقف کرد. رشد قیمت دلار و اونس طلا در روز قبل باعث شد تا بازدهی در بازار ارز و سکه در هفته قبل مثبت شود اما تفاوت قابل توجه آنست که پس از پنج هفته بالاخره بازدهی هفتگی سکه امامی و ربع سکه از دلار بیشتر شده است. در پنج هفته قبل در بازه هفتگی بازدهی دلار بیشتر از سکه امامی و ربع سکه بوده است ولی در هفته جاری، این رویه شکست و دلار در بازه هفتگی هم از سکه و ربع سکه جا ماند.

دلیل این اتفاق کنترل بیشتر بازارساز در بازار ارز نسبت به بازار سکه و مقاومت فروشندگان سکه در برابر کاهش قیمت است.

 در حالی که بازدهی هفتگی سکه امامی و ربع سکه نزدیک دو درصد بود دلار آزاد در به دست آوردن سود یک درصدی هم ناتوان ماند.

 در بازه ماهانه سکه امامی با بازدهی ۶.۶ درصدی بیشترین بازدهی و ربع سکه با بازدهی ۴ درصدی کمترین بازدهی را به دست آورده بود.

با طولانی شدن بازه زمانی ولی ربع سکه تکلیف خودش را مشخص کرده و بازدهی بیشتری کسب کرده است.

ربع سکه نسبت به ابتدای سال جاری و نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشترین بازدهی را کسب کرده است. یکی از دلایل این مسئله بالا بودن تقاضای خرد در بازار برای ربع سکه و هم چنین مقاومت بیشتر ربع سکه در برابر نوسانات قیمت است. ربع سکه اغلب در برابر تغییر قیمت مقاوم است و پس آنکه رشد کرد کمتر از ربع سکه و دلار هنگام افت قیمت کاهش پیدا می‌کند. هرچه بازه زمانی طولانی تر شده فاصله بازدهی سکه و ربع سکه از دلار افزایش پیدا کرده است.