به گزارش اکوایران، بسته کمک‌های خارجی اواخر روز سه‌شنبه پس از ماه‌ها تأخیر، به راحتی در کنگره آمریکا رای آورد و راه را برای ارسال میلیاردها دلار بودجه جدید برای اوکراین، در میان پیشرفت‌های نیروهای مهاجم روسی و کمبود تجهیزات نظامی کیف باز کرد.

پس از آنکه رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هفته گذشته به طور ناگهانی مسیر خود را تغییر دادند و اجازه رای دادن به کمک 95 میلیارد دلاری عمدتاً نظامی به اوکراین، اسرائیل، تایوان و شرکای ایالات متحده در هند و اقیانوسیه را دادند، سنا با 79 رای موافق در برابر 18 رای مخالف، چهار لایحه را تصویب کرد که روز شنبه توسط مجلس نمایندگان تصویب شده بود.

به نوشته رویترز، این چهار لایحه در یک بسته در مجلس سنا ترکیب شدند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که روز چهارشنبه آن را امضا خواهد کرد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که از قانون‌گذاران آمریکایی به خاطر تصویب کمک‌های «حیاتی» به اوکراین سپاسگزار است.

زلنسکی در بیانیه‌ای در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام گفت: «این رای نقش آمریکا را به عنوان چراغ دموکراسی و رهبر جهان آزاد تقویت می‌کند.»

بزرگترین بخش این لایحه 61 میلیارد دلار بودجه ضروری برای اوکراین فراهم می‌کند. دومی 26 میلیارد دلار برای اسرائیل و کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در مناطق درگیری در سراسر جهان، و سومی 8.12 میلیارد دلار برای «مقابله با چین کمونیست» در هند و اقیانوس آرام اختصاص می‌دهد.

چهارمین موردی که مجلس نمایندگان هفته گذشته به این بسته اضافه کرد، شامل ممنوعیت احتمالی اپلیکیشن رسانه اجتماعی تیک تاک تحت کنترل چین، اقداماتی برای انتقال دارایی‌های توقیف شده روسیه به اوکراین و تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران است.

دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که دولت بایدن در حال آماده سازی بسته کمک نظامی یک میلیارد دلاری برای اوکراین است که اولین منبع آن از این لایحه است. این کمک شامل وسایل نقلیه، مهمات دفاع هوایی استینگر، مهمات اضافی برای سیستم‌های موشکی، مهمات توپخانه 155 میلی متری، مهمات ضد تانک و سایر سلاح‌هایی است که می‌توانند بلافاصله در میدان نبرد مورد استفاده قرار گیرند.

به گفته رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه سنا، کنگره به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و دیگر مخالفان خارجی هشدار داده است که واشنگتن به حمایت از اوکراین و دیگر شرکای خارجی خود ادامه خواهد داد.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات، پس از رای گیری در یک کنفرانس خبری گفت: «این لایحه امنیت ملی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که کنگره ایالات‌متحده طی مدت طولانی برای حفاظت از امنیت آمریکا و امنیت دموکراسی غربی تصویب کرده است.»

«اکنون برو و در مبارزه پیروز شو»

به گفته تحلیلگران، ارسال تسلیحات باید شانس کیف را برای جلوگیری از یک پیشرفت بزرگ در شرق توسط مهاجمان روسی بهبود بخشد، اگرچه اگر این کمک‌ها در زمانی که بایدن در سال گذشته درخواست کرده بود ارسال میشد، مفیدتر بود.

شومر گفت که سه شنبه شب برای زلنسکی پیامی گذاشته و به او گفته است: «بسیار خوب، ما کار را انجام دادیم. حالا برو در مبارزه پیروز شو.»