به گزارش اکوایران، آمریکا اعلام کرده در صورتی که حوثی‌ها به حملات خود علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و اطراف آن پایان دهند، خارج‌کردن آن‌ها از لیست گروه‌های تروریستی را بررسی خواهد کرد.

به نوشته بلومبرگ، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه جو بایدن در امور یمن به خبرنگاران گفت: «امیدوارم بتوانیم راه‌های دیپلماتیک را بیابیم. ما به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش و در نهایت، لغو این تصمیم (تروریستی اعلام‌کردن حوثی‌ها) و البته پایان حملات نظامی علیه این گروه هستیم».

این اظهارات نشان می‌دهد که واشنگتن پس از یک دوره تقریباً سه‌ ماهه از حملات هوایی علیه مواضع حوثی‌ها در یمن، بار دیگر به سمت راه‌حل دیپلماتیک متمایل شده است. این حملات نتوانسته‌اند حملات موشکی و پهپادی این گروه علیه کشتی‌های تجاری و جنگی را متوقف کرده، هرچند ایالات متحده مدعی شده توانسته توانایی‌های نظامی حوثی‌ها را کاهش دهد.

لندرکینگ در پاسخ به پرسش خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده برای توقف حملات حوثی‌ها در ازای خارج‌ کردن آن‌ها از لیست گروه‌های تروریستی، به این گروه پیشنهاد توافق داده، گفت: «ما مطمئناً این موضوع را بررسی می‌کنیم، اما فرض نمی‌کنیم که این اقدام خود به خود صورت بگیرد».

در اواسط ژانویه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جنبش انصارالله، که به طور معمول حوثی نامیده می‌شوند را به عنوان یک گروه تروریستی خارجی معرفی کرده است. این اقدام درست پس از آن صورت گرفت که آمریکا و انگلیس در پاسخ به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، حملات مشترکی علیه مواضع این گروه در یمن را آغاز کردند.

از اواسط نوامبر و با هدف اعلام‌شده اعمال فشار بر اسرائیل جهت پایان‌دادن به حملات در غزه، حوثی‌ها شروع به هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ و خلیج عدن کرده‌اند.

در حال حاضر، اکثر شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی غربی از این آبراه‌ها که به طور معمول حدود ۳۰ درصد از ترافیک جهانی حمل‌ونقل کانتینری را تشکیل می‌دهند، اجتناب می‌کنند. در عوض، آن‌ها مسیر کشتی‌ها به دماغه امید نیک در جنوب آفریقا تغییر داده‌اند؛ مسیری بسیار طولانی‌تر برای کشتی‌هایی که بین آسیا و اروپا در حرکت هستند.

نشست لندرکینگ با خبرنگاران در مسقط، پایتخت عمان برگزار شد. عمان میزبان برخی از رهبران حوثی‌ها بوده و مدت‌هاست که میانجی‌گر بین این گروه و قدرت‌های غربی بوده است. فرستاده آمریکا گفت که او پس از گفتگو با مقامات سعودی در روز قبل، با سید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان ملاقات کرده است.

او به خبرنگاران گفت: «ما در مورد اقداماتی برای کاهش تنش از سوی حوثی‌ها و تجدید تمرکز بر برقراری صلح برای مردم یمن بحث کردیم».

لندرکینگ گفت که حوثی‌ها می‌توانند با آزادی ۲۵ خدمه یک کشتی به نام «گلکسی لیدر» که در نوامبر توقیف شد، «حسن نیت» و «قصد کاهش تنش» را نشان دهند.

لندرکینگ افزود که کاهش تنش از سوی حوثی‌ها می‌تواند به راه‌اندازی مجدد مذاکرات صلح با میانجیگری سازمان ملل در یمن که از هفتم اکتبر متوقف شده، کمک کند.