به گزارش اکوایران، براساس گزارش سازمان زندان روسیه، الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان در یک مستعمره واقع در دایره قطب شمال درگذشت. ناوالنی در حال گذراندن 19 سال حبس در مستعمره کیفری به دلیل طیف وسیعی از اتهامات بود که به طور گسترده با انگیزه های سیاسی تلقی می شد. او 47 سال داشت.در بیانیه ای کوتاه، سرویس زندان یامالو-ننتس آمده که ناوالنی پس از پیاده روی در مستعمره کیفری "گرگ قطبی" احساس ناراحتی کرد و تقریباً بلافاصله بیهوش شد. علت مرگ او فعلا مشخص نیست. ناوالنی در سال 2020 از ترور جان سالم به در برد، زمانی که توسط عوامل سرویس های امنیتی روسیه با عامل اعصاب قوی نوویچوک مسموم شد. مرگ او احتمالا به عنوان یک ترور سیاسی تلقی می شود، بالاخص آن که فقط یک ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه رخ داد.

امیدی که ناامید شد!

آنگونه که فارین پالسی نوشت، ناوالنی و تیمش، کاریزماتیک، جنجالی ، فساد را در میان نخبگان سیاسی کشور، از جمله توسط شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه افشا کردند. ناوالنی توانایی منحصربه‌فردی برای پرداختن به نگرانی‌های روس‌ها در سراسر کشور و بسیج آنها جهت حضور در خیابان‌ها داشت. از منظر بسیاری، ناوالنی همانگونه که در مصاحبه با ای بی سی نیوز بیان کرد، با امید به تبدیل روسیه به یک "کشور عادی" معتبرترین گزینه را رودروی پوتین قرار داد. این دیدگاهی بود که کرملین تلاش کرد تا با خاموش کردن پیوسته مخالفت‌ها هرگز به واقعیت تبدیل نشود.با از بین رفتن آشفتگی های به اصطلاح وحشی دهه 90، رشد سریع اقتصادی دهه 2000 میلیون ها روس را در طبقه متوسط قرار دادو به تقویت محبوبیت رئیس جمهور جدید، ولادیمیر پوتین، کمک کرد. علیرغم علاقه طولانی مدت ناوالنی به سیاست، حمله ناوالنی به بازار سهام روسیه بود که موجب شد به سرسخت ترین منتقد پوتین تبدیل شود.ناوالنی در برخی از بزرگترین بانک‌ها و شرکت‌های انرژی کشور سرمایه‌گذاری کرد، اما زمانی که سود سهام مورد انتظار او محقق نشد، همانطور که در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی کومرسانت در سال 2009 توضیح داد، متوجه شد که چیزی اشتباه است.

به نوشته اقتصادنیوز، ناوالنی که به حقوق و امور مالی مسلط بود، از موقعیت خود به عنوان سهامدار اقلیت برای تحقیق و افشای فساد در برخی از بزرگترین شرکت های کشور استفاده کرد - که اغلب باعث شرمساری مدیران آنها در این فرآیند می شد. مبارزه با فساد یک نقطه اجماع آسان بود که شکاف های طبقاتی و ایدئولوژیک را بین روس ها پر کرد و ناوالنی جوان و پرانرژی به سرعت در میان اپوزیسیون چندپاره کشور برجسته شد.ناوالنی با تحصیلات خوب و باهوش، بخشی از روشنفکران نبود، واقعیتی که تنها به گسترش جذابیت او کمک کرد. او یک استراتژیست سیاسی ماهر قلمداد می شد که توانایی بی بدیلی در بیرون آوردن مردم به خیابان ها داشت. مارلن لورل، کارشناس ناسیونالیسم روسی، همانطور که از دانشگاهیان یان متی دولبام، موروان لالوئه و زندگینامه بن نوبل در سال 2021 نقل شده است، می نویسد: او فقط می تواند کسانی را که از او انتظار اندکی ساختار نظری دارند ناامید کند: او یک کنشگر  است، نه یک متفکر.

RN3NDKGOHFOYDHNNBSPT7DZMGU

تابوی پوتین شکست!

ناوالنی در سال 2011، بنیاد مبارزه با فساد را تاسیس کرد که تا سال 2021، زمانی که مقامات روسی آن را یک سازمان افراطی معرفی کردند و مجبور به تعطیلی آن شدند، به ابزار اصلی تحقیقات او تبدیل شد. کار این بنیاد از سنت روزنامه‌نگاری تحقیقی وام گرفته شده ، زیرا در گزارش‌های ویدئویی فساد حیرت‌انگیز مقامات ارشد روسیه را افشا می‌کند. اما ناوالنی که توسط الزامات بی طرفانه برای روزنامه نگاران محدود نشده بود، خشم خود را جهت بسیج روس ها برای حضور در خیابان ها جمع کرددر تابستان 2017، پس از انتشار یک تحقیق ویدئویی در مورد امپراتوری املاک لوکس نخست وزیر وقت دیمیتری مدودف، ده ها هزار جوان روس به خیابان ها آمدند. تظاهرات تقریباً به 200 شهر در سراسر کشور و در مرکز روسیه گسترش یافت - که مدتها تصور می شد سنگر حمایت پوتین بود.

بر اساس نظرسنجی مستقل از اوایل سال 2021 که در بیوگرافی Dolbaum، Lallouet، و Noble آمده، جای تعجب نیست که ناوالنی در میان جوانان روس محبوبیت بیشتری داشت. هرچند براساس داده های این تحقیق، ناوالنی به شکل مشابهی از حمایت افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و بدون تحصیلات دانشگاهی و همچنین افرادی که در مناطق شهری و روستایی زندگی می‌کنند، برخوردار بود. دولبوام و همکارانش می نویسند: « آنچه بررسی های جمعیتی به وضوح نشان می دهد این است که ناوالنی فقط یک پدیده در مراکز شهری روسیه نیست».ناوالی گستاخ و گاه خشن با حس شوخ طبعی، از پوچ گرایی ذاتی رژیم های استبدادی لذت می برد. او از هموطنان روس خود می خواست که نترسندو مقامات قدرتمند روسیه را فاسد، اما خطاپذیر و در نتیجه فانی نشان داد. تحقیقات بنیاد او در مورد مدودف با عادت خرید آنلاین رئیس جمهور سابق و یک جفت کفش کتانی شیک نایک که به یکی از املاک لوکس اعلام نشده اش تحویل داده بود آغاز شد.ناوالنی در گزارش تصویری از این تحقیقات گفت: «این تحقیق که ماه‌ها طول کشید، با یک جفت کفش ورزشی و پیراهن شروع شد.»

1

به نوشته فارین پالسی، ناوالنی به طرز شگفت انگیزی شجاع بود. مرگ برای روزنامه نگاران و چهره های مخالف روسی مفهومی انتزاعی نیست. ده ها، اگر نه صدها نفر، از پایان جنگ سرد به قتل رسیده اند. وقتی او به شهرت رسید، تلاش مقامات برای ساکت کردنش از طریق ادعاهای قانونی جعلی نیز اغاز شد. زندانی شدن برادرش، اولگ؛ تلاش برای مسمومیت؛ و در نهایت، یک حکم طولانی در مستعمره کیفری.ناوالنی و بسیاری از ناظران سیستم روسیه قبل از اینکه در سال 2020 با عامل اعصاب بالقوه کشنده نوویچوک مسموم شود، به این باور رسیدند که شهرت او از او محافظت می کند. تاتیانا استانووایا، تحلیلگر در اپلیکیشن پیام‌رسانی اجتماعی تلگرام نوشت: «چند سال پیش به من گفتند که قتل ناوالنی در کرملین به‌عنوان یک سناریوی کابوس‌آمیز تلقی می‌شود.» مسمومیت ناوالنی که توسط روزنامه‌نگاران تحقیقی در بلینگکت به سرویس‌های امنیتی روسیه بازمی‌گردد، آغاز عصر وحشتناک جدید را با فرو رفتن این کشور به سمت خودکامگی و انزوای بین‌المللی نوید داد.در پایان مستند برنده اسکار دانیل روهر درباره ناوالنی، او می پرسد که در صورت کشته شدن ناوالنی چه پیامی برای مردم روسیه دارد؟ «شما اجازه ندارید تسلیم شوید. اگر آنها تصمیم به کشتن من بگیرند، به این معنی است که ما فوق العاده قوی هستیم.» او مستقیماً به دوربین نگاه کرد. «تنها چیزی که برای پیروزی شر لازم است این است که مردم کاری انجام ندهند. پس غیرفعال نباشید».