به گزارش اکوایران، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی در آلمان گفت: «بدیهی است که (الکسی ناوالنی) توسط (ولادیمیر رئیس جمهور روسیه) پوتین کشته شده است. مانند هزاران نفر دیگر که شکنجه شده‌اند.»

به نوشته کیف‌ایندیپندنت، رهبر اوکراین در سخنرانی خود در آلمان گفت: «مشخص است» که ولادیمیر پوتین مستقیماً پشت قتل الکسی ناوالنی بوده است. تا زمانی که جایگاه او امن باشد، اهمیتی نمی دهد که چه کسی بمیرد.»

وی افزود: این نشانه واضحی است که پوتین باید مجبور شود «همه چیز خود را از دست بدهد و پاسخگوی اعمال خود شود.»

رسانه های روسی در 16 فوریه گزارش دادند که ناوالنی رهبر مخالفان روسیه در زندان درگذشته است. ناوالنی در یک زندان در منطقه خودمختار یامال-ننتس در شمال روسیه نگهداری می‌شد.

رسانه دولتی روسیه کامرسانت گزارش داد، لئونید سولوویف، وکیل ناوالنی، از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری کرد.

او گفت: «با تصمیم خانواده الکسی ناوالنی، من اصلاً در مورد چیزی اظهار نظر نمی‌کنم.»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سال 2021 هشدار داد که اگر ناوالنی در زندان بمیرد، «عواقب ویرانگری برای روسیه» وجود خواهد داشت.

به گفته ژدانوف، رئیس بنیاد مبارزه با فساد که توسط ناوالنی تأسیس شده است، زندانی که ناوالنی در آن نگهداری می‌شود، در یک شهرک دورافتاده در شمال دایره قطب شمال قرار دارد، با «شرایط سخت» و دسترسی محدود به تحویل نامه.

ناوالنی از سال 2021 به 2.5 سال زندان و از سال 2022 به اتهام کلاهبرداری به 9 سال زندان محکوم شده بود.

دادگاه روسیه همچنین ناوالنی را در آگوست 2023 به اتهام افراط گرایی به دلیل ایجاد بنیاد ضد فساد به 19 سال زندان محکوم کرد.

همه این موارد توسط سازمان‌ها و نهادهای بین المللی حقوق بشر، احکامی با انگیزه سیاسی و ساختگی شناخته شده اند.