به گزارش اکوایران، بر اساس یک گزارش جدید، موشک بالستیک کره شمالی که ماه گذشته توسط ارتش روسیه در اوکراین شلیک شد، حاوی صدها قطعه بود که به شرکت‌هایی در آمریکا و اروپا می‌رسد.

این یافته‌ها اولین شناسایی عمومی از اتکای کره شمالی به فناوری خارجی برای برنامه موشکی این کشور است و بر مشکل دائمی پیش روی دولت بایدن تاکید می‌کند.

سازمان تحقیقاتی کانفلیکت ارمامنت یا سی‌ای‌ار، مستقر در بریتانیا، مستقیماً 290 قطعه از بقایای یک موشک بالستیک کره شمالی را که در ژانویه از خارکف اوکراین بازیابی شده بود، بررسی کرد و دریافت که 75 درصد از قطعات توسط شرکت‌هایی طراحی و فروخته شده که در ایالات متحده ثبت شده‌اند.

محققان دریافتند که 16 درصد دیگر از قطعات کشف شده در موشک به شرکت‌های اروپایی و 9 درصد به شرکت‌های مستقر در آسیا مرتبط است. در این گزارش آمده است که این قطعات عمدتاً شامل سیستم ناوبری موشک بوده و می‌توان آنها را در ۲۶ شرکت مستقر در ایالات متحده، چین، آلمان، ژاپن، هلند، سنگاپور، سوئیس و تایوان ردیابی کرد.

به نوشتع سی‌ان‌ان، آخرین گزارش سی‌ای‌ار از شرکت‌های خاصی که قطعات را تولید کرده‌اند نامی نمی‌برد، زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شرکت‌ها عمدا قطعات را به کره شمالی ارسال کرده‌اند. در عوض احتمالا هنگامی که شرکت‌ها آنها را به توزیع کنندگان مختلف بین‌المللی فروختند، قطعات احتمالاً در جایی در زنجیره تأمین جهانی گسترده تغییر مسیر داده‌اند.

این تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که کره شمالی توانسته است این موشک را تولید کرده و به سرعت به روسیه ارسال کند. اجزای مورد بررسی توسط محققان بین سال‌های 2021 تا 2023 ساخته شده‌اند. بر اساس این تاریخ‌های تولید، محققان می‌گویند این موشک «قبل از مارس 2023 نمی‌توانست مونتاژ شود» و روسیه تا ژانویه در اوکراین از آن استفاده می‌کرد.