به گزارش اکوایران، روز یکشنبه مردان مسلح فلسطینی به حملات خود علیه نیروهای اسرائیلی در دو شهر اصلی نوار غزه، هفته‌ها پس از تسخیر نیروها و تانک‌ها ادامه دادند. این به این معنی است که حماس همچنان تا حدی کنترل خود بر برخی مناطق را قبل از هرگونه آتش‌بس احتمالی حفظ کرده است.

با گذشت نزدیک به چهار ماه از جنگ در غزه، نبردهای مداومی در شمال شهر غزه و خان یونس در جنوب جریان دارد.

به گزارش رویترز، در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل، بنیامین نتانیاهو ادعا کرد که 17 گردان از 24 گردان رزمی حماس متلاشی شده است. او گفت که بقیه بیشتر در جنوب نوار غزه از جمله رفح، در مرز این منطقه با مصر بودند.

چشم‌انداز فشار به رفح بر صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که از خانه‌های خود در جاهای دیگر گریخته‌اند و در آنجا پناه گرفته‌اند، فشار وارد کرده است. این امر همچنین قاهره را نگران کرده که گفته است هیچ گونه هجوم آوارگان فلسطینی را در آنچه که تلاش برای جلوگیری از هر نوعی از سلب مالکیت دائمی توصیف می‌کند، نمی‌پذیرد.

با این حال، یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت که ارتش این رژیم با مصر هماهنگ خواهد شد و به دنبال راه‌هایی برای تخلیه بیشتر آوارگان به سمت شمال، قبل از هرگونه حمله زمینی رفح خواهد بود. فلسطینی‌ها از گلوله باران تانک‌ها و حملات هوایی اسرائیل به آنجا خبر دادند، از جمله حمله‌ای که منجر به کشته شدن دو دختر در یک خانه شد.

در حالی که عزاداران با کودکان کشته شده وداع کردند، یکی از بستگان به نام محمد کلوب گفت که حمله هوایی به اتاقی پر از زنان و کودکان در محله رفح السلام اصابت کرد. او به رویترز گفت: «در غزه هیچ مکان امنی وجود ندارد، از حصار سیمی تا حصار سیمی (مرز از شمال تا جنوب)، هیچ مکان امنی وجود ندارد.»

مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که هشت نفر در حملات هوایی جداگانه اسرائیل به مناطق دیرالبلاح در مرکز نوار غزه کشته شدند. دیرالبلاح دومین شهر در منطقه است که اسرائیل هنوز تانک در آن مستقر نکرده است.

پس از خروج نسبی از شهر غزه در چند هفته گذشته که برخی از ساکنان را قادر به بازگشت و جمع آوری آوارها کرد، نیروهای اسرائیلی تهاجمات را افزایش داده‌اند. نتانیاهو روز یکشنبه این اقدامات را «عملیات پاکسازی» توصیف کرد.

ساکنان گفتند که قبل از سپیده دم یکشنبه، حملات هوایی، چندین ساختمان چند طبقه از جمله یک پروژه مسکن با بودجه مصر را ویران کرد. 

یکی از ساکنان که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «شهر غزه در حال نابودی است. عقب نشینی (اسرائیل) یک نیرنگ بود.»

به گفته پزشکان، در خان یونس، گلوله باران شبانه اسرائیل سه فلسطینی را کشت. ساکنان از درگیری‌های خیابانی در مناطق غربی و جنوبی شهر خبر دادند که اسرائیل گفت یک سرباز در حمله فلسطینی‌ها در روز شنبه کشته شد.

مقامات بهداشتی غزه روز یکشنبه اعلام کردند که از زمان آغاز جنگ تاکنون بیش از 27300 فلسطینی کشته شده‌اند. آنها می‌گویند که 70 درصد کشته‌شدگان زن و کودک بوده‌اند. بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر در میان ویرانه‌ها گم شده باشند.