به گزارش اکوایران، پس از بازگشت رئیس‌جمهور مالدیو از پکن و متهم کردن دهلی نو به تلاش برای دیکته کردن روابط خارجی این کشور، بحران دیپلماتیک بین مالدیو و هند، یکی از شرکای اصلی ایالات‌متحده در اقیانوس هند، در حال عمیق‌تر شدن است.

رئیس‌جمهور محمد مویزو که در ماه اکتبر انتخاب شد، به طور علنی از متحد سنتی این کشور یعنی هند، دوری کرده است و به سمت روابط نزدیک‌تر با دومین اقتصاد بزرگ جهان، چین قدم برداشته است.

به گزارش نیوزویک، مویزو از 8 تا 12 ژانویه از چین بازدید کرد و با موفقیت جایگاه کشورش را در کشورهای با اهمیت دیپلماتیک برای پکن ارتقا داد. دو کشور اکنون یک «مشارکت همکاری راهبردی جامع» دارند، دوستی که می‌تواند حوزه نفوذ دهلی نو را در منطقه به چالش بکشد.

در میان پیشروی چین به اقیانوس هند، مالدیو در فهرست اولویت‌های ایالات‌متحده در منطقه بالا رفت و واشنگتن اولین سفارت خود را در پایتخت این کشور افتتاح کرد. 

مویزو روز یکشنبه از فرودگاه بین‌المللی ولانا گفت: «ما کشوری نیستیم که در حیاط خلوت کشور دیگری باشد. ما یک کشور مستقل هستیم. ممکن است کوچک باشیم، اما این به شما اجازه نمی‌دهد قلدری کنید.»

اظهارات قاطعانه او روز دوشنبه با پیامدهای ژئوپلیتیک دیگری همراه شد. مویزو به هند دستور داد تا 15 مارس نیروهای خود را از این کشور خارج کند. نزدیک به 100 پرسنل برای آموزش رزمی و همچنین کمک‌های بشردوستانه و امداد رسانی در بلایای طبیعی در آنجا مستقر هستند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر ریاست‌جمهوری مالدیو، این تصمیم پس از سفر او به چین اتخاذ شد که طی آن 20 توافقنامه کلیدی منعقد شد. از جمله این قراردادها، همکاری نامشخص بین گروه‌های رسانه‌ای دولتی کشورها بود.

این یک تغییر کوچک اما معنی‌دار در نفوذ منطقه‌ای به سمت پکن بود و در بحبوحه اختلافات دیپلماتیک موجود بین ماله و دهلی نو، پس از تعلیق تعدادی از قانونگذاران مالدیو به دلیل اظهارات نامناسب نخست وزیر هند، نارندرا مودی، رخ داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی دولتی سی‌سی تیوی چین، شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین، میزبان مویزو بود و از انتخاب‌های مالدیو و همچنین حاکمیت و استقلال آن حمایت کرد.

شی گفت: «چین به مالدیو در کشف مسیر توسعه متناسب با شرایط ملی آن احترام می‌گذارد و از آن حمایت می‌کند و قاطعانه از مالدیو در حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال، تمامیت ارضی و عزت ملی حمایت می‌کند.»

مویزو گفت که دولت چین موافقت کرده است که مذاکرات بازسازی بدهی ماله به پکن آغاز کند. او گفت که یک تیم فنی چینی برای گفتگو از مالدیو بازدید خواهد کرد.

نزدیک شدن به چین توسط مویزو فرصتی نادر برای شی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود در منطقه ایجاد می‌کند.

شی گفت: «در شرایط جدید، روابط چین و مالدیو با یک فرصت تاریخی برای گسترش دستاوردهای گذشته و پیشروی رو به آینده است.»