به گزارش اکوایران، نخست وزیر بنگلادش شیخ حسینه در حالی پنجمین دور نشستن بر صندلی رهبری کشورش را به دست آورده که سرکوب اپوزیسیون و حضور کمرنگ مردم، بر انتخابات سایه انداخته است. اما زنی که سال‌هاست بر این کشور حکومت می‌کند کیست و چگونه از رهبر اپوزیسیون به رهبری مستبد تبدیل شد؟

شیخ حسینه وازد زاده 28 سپتامبر 1947 یک سیاستمدار بنگلادشی است که از ژانویه 2009 به عنوان دهمین نخست وزیر بنگلادش آغاز به کار کرد. با پایان یافتن رژیم خودکامه حسین محمد ارشاد، حسینه، رهبر اتحادیه عوامی (AL) و دختر پدر بنیانگذار و اولین رئیس جمهور بنگلادش، شیخ مجیب الرحمن، در انتخابات 1991 در مقابل خالده ضیا، که با او علیه ارشاد همکاری کرده بود، شکست خورد. حسینه پس از آن به عنوان رهبر اپوزیسیون، حزب ناسیونالیست بنگلادش، ضیاء را به عدم صداقت انتخاباتی متهم کرد و مجلس را تحریم کرد. اعتراض او با تظاهرات و آشفتگی سیاسی همراه شد. در نهایت ضیا استعفا داد و پس از آن حسینه به نخست‌وزیری رسید. بعد از آن بنگلادش شاهد رشد اقتصادی و کاهش فقر بود. اما آشفتگی سیاسی همچنان کشور را بی‌ثبات می‌کرد. ضیا در سال 2001 موفق شد حسینه را در انتخابات شکست دهد. او 5 سال نخست وزیر بود.

شیخ حسینه

در طول بحران سیاسی 2006-2008، حسینه به اتهام اخاذی بازداشت شد. پس از آزادی از زندان، در انتخابات سال 2008 پیروز شد. در سال 2014، در انتخاباتی که توسط حزب ناسیونالیست بنگلادش تحریم شد و ناظران بین‌المللی آن را مورد انتقاد قرار دادند، برای سومین دوره مجددا انتخاب شد. در سال 2017، پس از آنکه نزدیک به یک میلیون نفر از مردم روهینگیا وارد کشور شدند و از نسل‌کشی در میانمار گریختند، حسینه به خاطر پناه دادن و کمک به آنها اعتباری تازه به دست آورد. او چهارمین دوره ریاست خود را پس از انتخابات 2018 آغاز کرد. انتخاباتی که با خشونت همراه بود و از سوی مخالفان به عنوان انتخاباتی همراه با تقلب مورد انتقاد قرار گرفت. او که در مجموع بیش از 19 سال خدمت کرده است، طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در بنگلادش را دارد. اپوزیسیون اما انتخابات را ساختگی خوانده و حکومت او را استبدادی می‌داند.

پس از آن که حزب ناسیونالیست بنگلادش انتخابات روز یکشنبه را تحریم کرد و اعتصاب عمومی اعلام کرد و آن را «انتخابات ساختگی» توصیف کرد، نامزدهای لیگ عوامی حسینه تقریباً با هیچ رقیب مؤثری روبرو نشدند.

در ماه‌های منتهی به انتخابات اما، ده‌ها هزار نفر از رهبران اپوزیسیون به طور دسته جمعی دستگیر و در شرایط وحشتناکی در زندان‌های شلوغ نگهداری شدند، در حالی که اعتراضات مخالفان با خشونت شدید پلیس مواجه شد. به گفته مخالفان، حداقل 9 رهبر و حامی حزب ناسیونالیست در سه ماه گذشته در زندان جان باخته‌اند.

حسینه ریاست رشد اقتصادی سرسام آور و صنعت پررونق صادرات پوشاک را در کشور ۱۷۰ میلیون نفری بنگلادش برعهده داشته است، اما دولت او توسط گروه‌های حقوق بشر و مخالفان سیاسی به نقض گسترده حقوق بشر و سوق دادن کشور به سمت استبدادی تک حزبی متهم شده است.