به گزارش اکوایران، شیخ حسینه پنجمین دوره نخست وزیری بنگلادش را در انتخاباتی به دست آورد که نتیجه آن در لحظه اعلام برنامه انتخابات در اوایل نوامبر و زمانی که مخالفان اصلی انتخابات را تحریم کردند، مشخص شد. شگفتی اما گروهی بود که دوم شد. 

به جای هر حزب سیاسی، نامزدهای مستقل در مجموع 63 کرسی را به دست آوردند که دومین کرسی بعد از حزب عوامی لیگ حسینه (AL) است که 222 کرسی را به دست آورد و مشکل پیدا کردن اپوزیسیون پارلمانی را ایجاد کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون انتخابات، اپوزیسیون کنونی، حزب جاتیه، تنها 11 کرسی از 300 کرسی پارلمان را به دست آورد.

تقریباً تمام رقبای مستقل پیروز، افرادی بودند که توسط ای ال رد شده بودند، اما رهبری حزب از آنها خواسته بود که به‌عنوان «کاندیداهای ساختگی» شرکت کنند تا به انتخابات در مقابل جهان ظاهر رقابتی بدهد.

شهیدالعلم، فعال حقوق بشر و عکاس مشهور بنگلادشی به الجزیره گفت: «این یک نتیجه عجیب از یک انتخابات عجیب است. نامزدهای ساختگی در یک انتخابات ساختگی اکنون به پارلمانی ساختگی راه خواهند یافت.»

«انتخابات یک طرفه» یکشنبه که توسط حزب ملی‌گرای بنگلادش، اصلی‌ترین رقیب سیاسی حزب حاکم، که می‌خواست رای‌گیری تحت یک نهاد بی‌طرف به جای دولت حسینه برگزار شود، تحریم شده بود، به گفته تحلیلگران فقط یک «نمایش رسمی صرف» برای بازگرداندن دوباره حسینه به قدرت بود. 

انتخابات بنگلادش

پس از پایان رای گیری در ساعت 4 بعد از ظهر (10:00 به وقت گرینویچ روز یکشنبه)، کمیسیون انتخابات (EC) اعلام کرد که مشارکت 40 درصد بوده است. اما بسیاری شک داشتند که آمار حتی آنقدر بالا باشد.

عبدالله یوسف، یک مهندس در منطقه دانموندی پایتخت، به الجزیره گفت: «من در مورد بقیه کشور اطلاعی ندارم، اما فکر می‌کنم سال‌هاست که چنین داکای خالی را ندیده‌ام. انگار روزهای اول کووید بود. من ظهر از دو مرکز رأی‌گیری عبور کردم و غیر از فعالان لیگ عوامی افراد زیادی را ندیدم. ادعای 40 درصد کمیسیون انتخابات کاملاً پوچ است.»

در همین حال، برخی از تحلیلگران به سردرگمی در اعلامیه کمیسیون انتخابات اشاره کردند.

سخاوت حسین، کمیسر سابق انتخابات گفت: «باور کردن مشارکت 40 درصدی سخت است، به ویژه با توجه به این واقعیت که خود رئیس کمیسیون انتخابات ابتدا در هنگام اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها 28 درصد را بیان کرد و سپس ناگهان آن را به 40 درصد تغییر داد.»

میزان مشارکت که ساعاتی پس از جلسه توجیهی بر روی صفحه نمایش مقر کمیسیون انتخابات نمایش داده شد، 28 درصد بود و عکسی از آن به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی کشور دست به دست شد و انتقادهایی را به دنبال داشت. الجزیره این رقم را بررسی و تأیید کرد.

انتخابات بنگلادش

کمیسیون انتخابات پیشتر یک ساعت قبل از پایان رای‌گیری اعلام کرده بود که مشارکت حدود 27 درصد بوده است. الجزیره در یک ساعت از حداقل 10 مرکز رای‌گیری در داکا بازدید کرد و هیچ رای‌دهنده‌ای را ندید.

شارمین مرشد، رئیس سازمان ناظر مشهور انتخابات بروتی، به الجزیره گفت که جهش از 27 به 40 در مدت یک ساعت یا بیشتر «مضحک» بود و «به شدت شهرت کمیسیون انتخابات را لکه‌دار کرد.»

او گفت: «این راهی مطمئن برای از دست دادن بیشتر اعتماد مردم و اعتبار بود که در ابتدا هم از آن برخوردار نبود.» او افزود: «این یک انتخابات نبود، بلکه تمرینی بود برای رأی دادن یک حزب برای یک حزب»

در همین حال، رهبران حزب اپوزیسیون بی‌ان‌پی حتی 28 درصد را بسیار بالا خواندند و گفتند که اکثر صندوق‌های رای‌گیری در سراسر کشور در طول روز خالی بوده‌اند. حزب اپوزیسیون پیشتر از صبح روز شنبه یک «هارتال» 48 ساعته، معادل اعتصاب کامل، اعلام کرد، که معتقد بود مشارکت مردمی را نیز کاهش داده است.

عبدالموین خان، یکی از رهبران ارشد این حزب، گفت: «در اکثر تصاویر و فیلم‌هایی که در رسانه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، عکس‌هایی از سگ‌ها را می‌بینید که ایستاده، دراز کشیده و زیر نور خورشید در کنار پلیس و تعدادی از فعالان لیگ عوامی هستند. اما رای‌دهنده‌ای وجود ندارد.»

خان گفت که مردم به فراخوان آنها برای تحریم آرا و نشان دادن کارت قرمز به انتخابات توجه کرده‌اند.

او افزود: «حتی حامیان لیگ عوامی زحمت رفتن به غرفه‌ها برای دادن رأی خود را به خود ندادند، زیرا می‌دانستند که نامزدهای آنها در هر صورت پیروز خواهند شد.»

انتخابات بنگلادش