به گزارش اکوایران، مقامات ایالات متحده در حال بررسی چگونگی پاسخ به حملات تشدیدشده حوثی‌های یمن سربازان و کشتی‌های آمریکایی در دریای سرخ هستند بدون اینکه جرقه جنگی گسترده در خاورمیانه ایجاد شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، ایالات متحده چندین‌بار با حمله به زیرساخت‌های گروه‌های محور مقاومت در عراق و سوریه و سرنگونی موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده توسط حوثی‌های یمن، به حملات علیه خود پاسخ داده است. مقامات ایالات متحده همچنین از طریق کانال‌هایی به ایران و محور مقاومت اطلاع داده‌اند تا این حملات متوقف شود. روز یکشنبه، ایالات متحده گروهی از حوثی‌ها که قصد سوارشدن و توقیف یک کشتی تجاری در دریای سرخ را داشتند، کشت.

یک مقام ارشد دولت گفت که ایالات متحده برای دفاع از خود، در استفاده مجدد از نیروی مرگبار علیه حوثی‌ها تردید نخواهد کرد. این مقام گفت: «اگر دوباره این اتفاق بیفتد، احتمالاً دقیقاً همان کار را انجام می‌دادیم».

مقامات به سی‌ان‌ان گفتند حتی در حالی که پنتاگون گزینه‌های مختلفی را برای جو بایدن برای حمله به حوثی‌ها در داخل یمن ارائه داده، اما ایالات متحده عمیقاً تمایلی به حرکتی فراتر از حملات دفاع شخصی و دیپلماسی پشتی نداشته است.

از زمان آغاز جنگ غزه، ایالات متحده در پشت‌صحنه تلاش کرده تا از بروز جنگی گسترده بین چند کشور جلوگیری کند. اما چالش‌ها با افزایش سرسام‌آور تنش‌ها در این هفته و پس از حمله اسرائیل علیه یکی از رهبران حماس در لبنان و حمله تروریستی بزرگ داعش در ایران افزایش یافته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما همچنان نگران خطر گسترش درگیری به دیگر جبهه‌ها هستیم، همانطور که از ابتدای این درگیری نگران بودیم».

تهدید علیه آتش‌بس یمن

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ایالات متحده به ویژه در مورد از بین رفتن آتش‌بس بین عربستان سعودی و حوثی‌ها در جنگ یمن که دولت بایدن آن را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی خود می‌داند، محتاط بوده است. این توافق با میانجیگری ایالات متحده و سازمان ملل حاصل شده بود. علاوه بر این، برخی در دولت آمریکا معتقدند که حوثی‌ها انتظار جنگ را کشیده و می‌خواهند که نیروهای آمریکایی را به نبردی طولانی سوق دهند. مقامات خاطرنشان کرده‌اند که سال‌ها کمپین ائتلاف سعودی علیه حوثی‌ها باعث از بین رفتن این گروه نشد.

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکایی گفت که حوثی‌ها در حال دور کشورهایی هستند که «حمایت آن‌ها برای توافق صلح یمن بسیار مهم بوده است». این مقام افزود: «اقدامات حوثی‌ها تهدیدی برای تبدیل یمن به کشوری منفور است. غیرنظامیان یمنی بیشترین آسیب را از انزوای بین‌المللی خواهند دید که در صورت ادامه حملات حاصل خواهد شد».

با این حال، اگر به حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ رسیدگی نشود، می‌تواند تجارت جهانی را بیش از این به چالش کشیده و شانس بایدن در انتخابات ۲۰۲۴ را تضعیف کند.

به گفته مقامات، خطر واکنش ایران اگرچه احتمال کمتری دارد، اما همچنان یک نگرانی است. تنها یک روز پس از آن که گروهی از حوثی‌هایی که قصد سوارشدن و توقیف یک کشتی تجاری را داشتند، توسط نیروی دریایی آمریکا کشته شدند، ایران با نشان‌دادن حمایت آشکار از حوثی‌ها، یک کشتی جنگی در جنوب دریای سرخ مستقر کرد.

حتی در عراق، جایی که ایالات متحده تمایل بیشتری برای اقدام مستقیم علیه گروه‌های مقاومت -که نیروهای آمریکایی را هدف قرار داده‌اند- داشته، مقامات کاخ سفید به این فکر می‌کنند که چگونه این اقدامات باعث خشم دولت عراق می‌شود. چندین گروه مقاومت در عراق دارای شاخه‌های سیاسی بوده که بخشی از ائتلاف حکومتی بغداد را تشکیل می‌دهند که بر حساسیت‌ها در مورد اقدام علیه این گروه‌ها افزوده است.

حضور نظامی ایالات متحده در عراق نیز به دعوت دولت این کشور بوده که باعث پیچیده‌تر شدن نحوه تصمیم‌گیری بایدن برای حمله به گروه‌های مقاومت شده است.

یکی به نعل، یکی به میخ

با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که صبر ایالات متحده و متحدانش رو به پایان است

ماه گذشته، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده ابتکار امنیتی چندملیتی به نام «عملیات نگهبان سعادت» را برای پاسخ به حملات فزاینده حوثی‌ها در دریای سرخ اعلام کرد.

روز چهارشنبه، یک مقام ارشد دولت ایالات متحده گفت که بیانیه مشترک ایالات متحده و ۱۲ کشور دیگر که حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را محکوم می‌کند، احتمالاً آخرین هشدار ائتلاف است که نشان می‌دهد احتمالاً به زودی اقدام نظامی شدیدتری انجام گیرد.

یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا در روز جمعه گفت که انتقال غیرمستقیم پیام به ایران برای جلوگیری از درگیری گسترده در خاورمیانه محور اصلی سفر آتی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به منطقه خواهد بود.

دیپلمات ارشد ایالات متحده به رهبرانی که ملاقات می‌کند توضیح خواهد داد که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد تشدید درگیری بوده و قصد تشدید آن را نیز ندارد.

این مقام گفت که ایالات متحده انتظار دارد که این پیام از طریق کشورهایی که با آن‌ها رابطه دارند سپس به ایران و متحدان ایران منتقل شود.

میلر در روز پنج‌شنبه گفت: «بلینکن در تمام دیدارهای خود مشخص خواهد کرد که حملات حوثی‌ها غیرقابل‌قبول است».

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا در روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «در صورت ادامه حملات، اقدامی انجام خواهد شد». سخنان او نشان می‌دهد که در صورت لزوم، بریتانیا برای توقف حملات از نیروی دریایی خود استفاده خواهد شد.

به نظر نمی‌رسد که حوثی‌ها به هشدارها توجهی کرده باشند. برد کوپر، فرمانده مرکز نیروی دریایی ایالات متحده گفت که در روز پنجشنبه، حوثی‌ها با استفاده از یک شهپاد، به خطوط کشتیرانی بین‌المللی حمله کردند. کوپر افزود که هیچ نشانه‌ای از کاهش حملات حوثی‌ها وجود ندارد.

همچنین در روز پنجشنبه، ایالات متحده یک فرمانده محور مقاومت در بغداد را هدف قرار داد. این دومین حمله آمریکا به نیروهای مقاومت در عراق طی بیش از یک هفته است. دولت عراق چنین حملاتی را نقض حاکمیت خود می‌داند.

علی‌رغم ادعا و اقدامات موازنه‌ای که ایالات متحده در منطقه پیش گرفته است، مقامات آمریکایی ترور یکی از رهبران ارشد حماس در لبنان توسط اسرائیل را محکوم نکردند.

روز پنجشنبه، کاخ سفید فرستاده ارشد بایدن به نام آموس هوخشتاین را به اسرائیل فرستاد تا تنش‌ها میان اسرائیل و لبنان را کاهش دهد.

ماه‌هاست که هوخشتاین بین ایالات متحده و اسرائیل در رفت‌وآمد بوده و با سران اسرائیل و لبنان همکاری می‌کند تا به راه‌حلی دیپلماتیک دست یابد و از گسترش جنگ به جبهه‌ای جدید در مرز شمالی سرزمین‌های اشغالی جلوگیری کند. اما مقامات اسرائیلی به هوخشتاین گفتند که فرصت برای توافق صلح در حال اتمام است.

بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل با اشاره به نیروهای دفاعی اسرائیل به هوخشتاین گفت: «اسرائیل مایل است از نزدیک با ایالات متحده و جامعه بین‌الملل برای دستیابی به راه‌حلی دیپلماتیک همکاری کند، اما اگر راه‌حلی پیدا نشود، ارتش اسرائیل تهدید را برطرف خواهد کرد».

در سفر خود، بلینکن در اسرائیل توقف خواهد داشت؛ جایی که انتظار می‌رود در مورد برنامه‌ها برای کاهش شدت جنگ غزه و چگونگی جلوگیری از گسترش درگیری که موضوع اصلی آن خواهد بود، صحبت کند. میلر گفت: «دیپلمات ارشد آمریکا درباره گام‌های خاصی که طرف‌ها می‌توانند بردارند، از جمله اینکه چگونه می‌توانند از نفوذ خود بر سایرین در منطقه برای جلوگیری از تشدید تنش استفاده کنند، بحث خواهد کرد».

میلر افزود: «ما انتظار نداریم که گفتگوها در این سفر آسان باشند».