به گزارش اکوایران، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل در انتظار رای‌گیری در مورد قطعنامه‌ای برای افزایش کمک‌های بشردوستانه برای دفع خطر قحطی در نوار غزه است، نیروهای اسرائیلی اعلام کردند که در حال گسترش حملات زمینی خود، با یک فشار جدید به مرکز غزه هستند.

به نوشته رویترز، همزمان که امیدها برای پیشرفت قریب الوقوع در مذاکرات این هفته در مصر با هدف جلب موافقت اسرائیل و حماس برای یک آتش بس جدید کم رنگ می‌شود، حملات هوایی، بمباران توپخانه و درگیری در سراسر منطقه تحت محاصره گزارش شده است.

ارتش اسرائیل روز جمعه به ساکنان البریج در مرکز غزه دستور داد تا فوراً به سمت جنوب حرکت کنند. نیروهای اسرائیلی پیش‌تر در حاشیه اردوگاه البریج با نیروهای حماس درگیر شده‌ بودند، اما هنوز نتوانسته‌اند به عمق این منطقه نفوذ کنند.

در همین حال وزارت بهداشت غزه در آخرین به روز رسانی خود در مورد تلفات اعلام کرد که از 7 اکتبر تاکنون 20،057 فلسطینی در حملات اسرائیل کشته و 53،320 نفر زخمی شده‌اند. خشونت همچنین در کرانه باختری اشغالی افزایش یافته است.

در همین حال، دو منبع امنیتی مصری گفتند که مذاکرات در مصر هنوز به زمینه مشترکی در مورد آتش‌بس بشردوستانه دست پیدا نکرده است، اما به توافق برای تسریع ارسال کمک نزدیک‌تر شده است.

«علت اصلی جنگ»

حسام بادران، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، در مصاحبه با الجزیره گفت که اسرای اسرائیلی در غزه «علت اصلی این جنگ» نیستند و تاکید کرد که بدون آتش‌بس، مبادله اسرا نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

1844FL-highres-1703257190

بادران گفت: «می‌توان به توافق مبادله دست یافت، اما بدون آتش‌بس پایدار و پایان دادن به این جنگ ستیزه‌جویانه علیه مردم فلسطین، محقق نمی‌شود».

بادران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت این سوال که آیا حماس مایل به به رسمیت شناختن اسرائیل برای دستیابی به هدف ایجاد یک کشور فلسطینی برای غزه و کرانه باختری است، «در این برهه از زمان بی معنی است.»

بادران به الجزیره گفت: «سوال واقعی که باید مطرح شود این است که چرا اسرائیلی‌ها به کشتار مردم ما و تخریب تمام دارایی‌های ما - حتی مساجد و مکان‌های عبادت، ساختمان‌های مدارس- ادامه می‌دهند و آب و غذا را منع می‌کنند. این‌ها سوالاتی است که باید برای نیروهای اشغالگر اسرائیل مطرح شود، نه ما.»

او افزود: «مهمتر از همه، مردم فلسطین تا به امروز کشور مستقل خود را برای به رسمیت شناختن اسرائیل نداشته‌اند. ما مردمی اشغال شده هستیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مردم و سرزمین‌های خود را از اشغال خلاص کنیم.»