به گزارش اکوایران، یک نفت‌کش مرتبط با اسرائیل در سواحل عدن یمن توقیف شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک شرکت امنیتی خصوصی روز یکشنبه اعلام کرد یک نیروی ناشناس یک نفت‌کش مرتبط با اسرائیل را در سواحل عدن یمن توقیف کرده است.

شرکت اطلاعاتی خصوصی آمبری اعلام کرد نفت‌کش سنترال پارک که تحت مدیریت و مالکیت شرکت زودیاک ماریتایم قرار دارد در خلیج عدن مصادره شده است.

هنوز مشخص نشده که چه کسی پشت این حمله بوده است. عدن تحت کنترل نیروهای متحد با دولت یمن و ائتلافی به رهبری عربستان سعودی است که سال‌هاست با نیروهای حوثی می‌جنگند. آن بخش از خلیج عدن روی کاغذ تحت کنترل این نیروها است و از قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها در این کشور فاصله زیادی دارد. دزدان دریایی سومالی نیز در آن منطقه فعالیت نمی‌کنند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، که در خاورمیانه گشت‌زنی می کند، بلافاصله به سؤالات آسوشیتدپرس پاسخ نداد. آمبری گفته که به نظر می‌رسد که «نیروهای دریایی ایالات متحده درگیر این وضعیت هستند و از شناورها خواسته‌اند از منطقه دور بمانند».

سنترال پارک

زودیاک ماریتایم مستقر در لندن، بخشی از گروه زودیاک ایال آفر، میلیاردر اسرائیلی، است که پیش از این و در بحبوحه جنگ در سایه گسترده‌تر ایران و اسرائیل هدف قرار گرفته بود. در سال 2021، یک حمله پهپادی دو خدمه نفت‌کش مرسر استریت زودیاک در سواحل عمان را کشت. زودیاک نیز بلافاصله به سوالات آسوشیتدپرس پاسخ نداد.

ناوگان عملیات دریایی ارتش بریتانیا که به ملوانان در خاورمیانه هشدار می‌دهد، پیشتر هشدار داده بود که «دو کشتی سیاه و سفید حامل هشت نفر با لباس نظامی» در منطقه دیده شده است. این گروه در هشدار دیگری گفته بود که ترافیک رادیویی حکایت از وقوع یک حمله احتمالی دارد.

توقیف سنترال پارک پس از آن صورت گرفت که یک کشتی کانتینر متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی روز جمعه توسط یک پهپاد در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت و این در شرایطی است که اسرائیل در حال جنگ با حماس در نوار غزه بود. پیش از این هم حوثی‌ها یک کشتی در دریای سرخ در نزدیکی یمن را توقیف کرده بودند.