به گزارش اکوایران، جو بایدن از تبادل اولیه اسرای اسرائیلی در غزه استقبال کرد و آزادی ۱۳ اسرائیلی در روز جمعه را شروعی مثبت برای تأمین امنیت حداقل ۵۰ زن و کودک اسیر، از جمله سه آمریکایی خواند.

به نوشته سی‌ان‌ان، بایدن در بعد از ظهر روز جمعه به خبرنگاران گفت: «این فقط یک شروع بوده، اما تا کنون، به خوبی پیش رفته است». او همچنین به آزادی چند شهروند تایلندی که توسط حماس اسیر شده بودند نیز اشاره کرد.

سه شهروند آمریکایی که در دسته زنان و کودکان قرار می‌گیرند، جزء دسته اول آزادشدگان نبودند، اما بایدن بر تعهد خود برای بازگشت آن‌ها تأکید کرد.

او گفت: «ما تا زمانی که اسیران خود را به خانه نیاوریم و پاسخی در مورد محل نگهداری آن‌ها نگیریم، متوقف نخواهیم شد».

بایدن گفت که انتظار دارد به زودی اسامی کسانی که در میان موج دوم اسرای آزادشده قرار دارند را دریافت کند. او ضمن ابراز بی‌خبری از زمان آزادی سه اسیر آمریکایی، تأیید کرد که «انتظار دارد این اتفاق بیفتد».

بایدن به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که وقفه در درگیری‌ها چند روز دیگر افزایش یافته و بیش از ۵۰ اسیر به خانه بازگردانده شود».

اما او در پاسخ به این سؤال که آیا همه ۱۰ آمریکایی ناشناس زنده هستند، گفت: «ما از شرایط آن‌ها اطلاعی نداریم».

زمانی که از بایدن پرسیده شد که آیا به گروه شبه‌نظامی فلسطینی اعتماد دارد یا خیر، ارزیابی بدی از اهداف حماس ارائه کرد. او خاطرنشان کرد: «من به حماس اعتماد ندارم که کاری را درست انجام دهد. من تنها مطمئنم که آن‌ها به فشار پاسخ دهد».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین درباره دلایل حمله ۷ اکتبر حماس گمانه‌زنی کرد: «من معتقدم یکی از دلایلی که حماس این حمله را انجام داد این بود که می‌دانستند من با سعودی‌ها و سایرین در منطقه همکاری بسیار نزدیکی داشتم تا با به رسمیت‌شناختن اسرائیل توسط عربستان، صلح را در خاورمیانه برقرار کنم». او افزود که به این تلاش‌ها ادامه خواهد داد.

بایدن آزادی اولیه اسیران را محصول دیپلماسی ایالات متحده و تماس‌های متعدد با رهبران منطقه، از جمله امیر قطر، بنیامین نتانیاهو و رئیس‌جمهور مصر دانست. او از آن‌ها به دلیل «مشارکت شخصی» در طول مذاکرات پردردسر و چندهفته‌ای تشکر کرده و خاطرنشان کرد که برای اطمینان از حفظ توافق، در تماس نزدیک با رهبران باقی خواهد ماند.

بایدن همچنین با اشاره به ارسال کمک‌های بشردوستانه به عنوان بخشی از این آتش‌بس، ابراز داشت که کسانی که در منطقه هستند حتی یک دقیقه هم برای ارسال اقلام حیاتی مانند سوخت، دارو، گاز پخت‌وپز و غذا تلف نخواهند کرد. دیوید ساترفیلد، فرستاده ویژه ایالات متحده پیشرفت‌ها در این حوزه را زیر نظر خواهد داشت. بایدن گفت که از ساترفیلد خواسته که او را «دقیقه‌به‌دقیقه» در جریان امور بگذارد.

بایدن بار دیگر بر ضرورت راه حل به اصطلاح دو کشوری به منظور ایجاد صلح بلندمدت در منطقه تأکید کرد.