به گزارش اکوایران، طبق گزارشی که در وبسایت رسمی دولت بریتانیا آمده، کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا ضمن تشکر از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از آژانس به دلیل گزارشاتش از برنامه هسته‌ای ایران تقدیر کرد. این سه کشور از مدیرکل خواستند که شورای حکام را در جریان تمام فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارند، نگه دارد.

در این بیانیه با اشاره به گزارش گروسی ادعا شده است: «این گزارش بار دیگر تأیید می‌کند که ایران فعالیت‌های هسته‌ایش را در نقض بیشتر تعهدات برجامی خود دنبال کرده است. اقدامات اخیر ایران مانند عدم تأیید بازرسان آژانس در ماه سپتامبر، نشان‌دهنده خودداری ایران از همکاری با آژانس است».

این کشورها در ادامه دوباره مدعی شدند: «فهرست فعالیت‌های نظارتی که آژانس قادر به انجام آن‌ها نیست، گسترده بوده و شامل راستی‌آزمایی در این موارد زیر است: تولید آب سنگین، مقدار اورانیوم با غنای پایین در حال فرآیند، تولید ایزوتوپ پایدار و همچنین تعدادی از تعهدات هسته‌ای گسترده‌تر. به دنبال تصمیم ژوئن ۲۰۲۲ ایران برای حذف تمام تجهیزات نظارتی و بازرسی مرتبط با برجام، توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تضعیف شد».

بریتانیا، فرانسه و آلمان در این بیانیه مشترک تأکید کردند: «به عنوان سه کشور اروپایی، ما از ایران می‌خواهیم تا بی‌قیدوشرط، پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. از آن زمان فعال‌سازی مکانیسم ماشه در سال ۲۰۲۰، ما تلاش کرده‌ایم تا مسائل ناشی از عدم پایبندی ایران را حل کنیم. ما تمام تلاش‌هایمان برای بازگشت به برجام انجام داده‌ایم که برای آن، توافق‌هایی در ماه مارس و ماه آگوست ۲۰۲۲ مطرح شد. اما در عوض، ایران به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است».

این کشورها همچنین ایران را به بی‌توجهی به مسئولیت‌های آژانس متهم کردند. آن‌ها گفتند: «از سال ۲۰۱۹، ایران به طور مداوم تصمیم گرفته که فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از تعهدات برجامی خود افزایش دهد. به عنوان پاسخ مستقیم به اقدامات ایران، ما به عنوان سه کشور اروپایی و هماهنگ‌کننده برجام از تصمیم خود مبنی بر عدم ادامه لغو بیشتر تحریم‌ها بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ خبر دادیم. در صورتی که ایران به طور کامل به تعهدات خود برجام پایبند باشد، این تصمیم برگشت‌پذیر هستند».

لندن، برلین و پاریس چند درخواست از ایران مطرح کردند:

«توقف تولید اورانیوم غنی‌شده بیش از ۳.۶۷ درصد و شروع به کاهش ذخایر اورانیوم خلوص بالاتر از این سطح و بازگشت به محدودیت‌های توافق‌شده در مورد تحقیق و توسعه، تولید، نصب، تغذیه و استفاده از سانتریفیوژها.

اعمال مجدد تمام اقدامات شفافیتی که ایران در فوریه ۲۰۲۱ متوقف کرد و در بیانیه مشترک ۴ مارس بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق شده بود.

اجرای مجدد و تصویب سریع پروتکل الحاقی.

همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله با تأیید مجدد بازرسان مجرب آژانس و صدور ویزا برای مقامات آژانس».

آن‌ها خاطرنشان کردند: «این گام‌ها به بازگرداندن شفافیت مورد نیاز کمک کرده و به بازسازی اعتماد ضروری بین ایران و جامعه بین‌المللی کمک می‌کند». اما همچنین ادعا کردند: «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب زده و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند».

این بیانیه با اشاره به بازبودن راه دیپلماسی، افزود: «ما در کنار شرکای بین‌المللی درباره راه حل رفع تردیدهای فزاینده در مورد برنامه هسته‌ای ایران به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد. ما به یک راه حل دیپلماتیک متعهد بوده و آماده استفاده از تمام اهرم‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از گریز هسته‌ای هستیم. ما از ایران می‌خواهیم که برنامه‌اش را کاهش داده و انتظار گام‌های سریع و معناداری برای بازگرداندن کامل سطح توافق‌شده همکاری با آژانس جهت راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر را داریم».