به گزارش اکوایران، ستون‌های زرهی اسرائیل روز دوشنبه در آخرین حمله خود در بحبوحه جنگ کنونی، تنها چند روز پس از بازگشت یک مشاور ارشد نظامی آمریکا از سرزمین‌های اشغالی، به شمال نوار غزه حمله کردند.

به نوشته المانیتور، ارتش اسرائیل در جریان یک حمله زمینی که یک‌شنبه شب آغاز شد، گفت که یک سرباز زن اسرائیلی را که توسط نیروهای فلسطینی در این منطقه به گروگان گرفته شده بود، نجات داده است. همچنین روز دوشنبه، گردان‌های القسام حماس اعلام کردند که نیروهای آن‌ها حمله اسرائیل به شرق نوار غزه را دفع کرده‌اند و با نیروهای اسرائیلی در شمال این منطقه جنگیده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز شنبه اعلام کرد که ارتش اسرائیل از شامگاه جمعه حملات خود را به نوار غزه به عنوان بخشی از «مرحله دوم» جنگ خود برای سرنگونی حماس آغاز کرده است. جنگی که به گفته او احتمالا «طولانی و دشوار» خواهد بود.

اعلامیه نتانیاهو به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر حملات قبلی و در مقیاس کوچک‌تر به داخل منطقه محاصره‌شده توسط ارتش اسرائیل منتشر شد. این در حالی است که مستشاران نظامی آمریکایی به رهبری ژنرال دو ستاره تفنگداران دریایی ایالات متحده، جیمز گلین، به دنبال ارائه اطلاعاتی به فرماندهان اسرائیلی بودند که در جریان کمپین‌های نظامی تحت رهبری ایالات متحده در سوریه و عراق به دست آورده بودند. مقامات ارشد پنتاگون تایید کردند که گلین در روزهای گذشته به ایالات متحده بازگشته است.

ژنرال ارشد تفنگداران دریایی آمریکا، اریک اسمیت، شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «اشتباه نکنید؛ آنچه در غزه رخ می دهد، یا رخ خواهد داد، صرفا تصمیم اسرائیل است.»

اسمیت با توصیف این مأموریت مستشاری به عنوان «مبادله نظامی حرفه‌ای» گفت: «ما با آنها برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.»

اسرائیل در اوایل این ماه پس از کشته شدن دست کم 1400 نفر در جنوب اسرائیل در بدترین حمله تاریخش توسط حماس، علیه غزه اعلان جنگ کرد و موجی از بمباران‌های هوایی را علیه فلسطینیان آغاز کرد.

رویترز روز دوشنبه به نقل از شاهدان محلی گزارش داد که تانک‌های اسرائیلی به شریان اصلی شمال به جنوب غزه، جاده صلاح‌الدین رسیدند تا جلوی جریان جنگنده‌ها و تدارکات به شهر غزه را بگیرند. ارتش اسرائیل جزئیات عملیات را تایید نکرده است.

نتانیاهو روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که عملیات زمینی ارتش اسرائیل می‌تواند به فشار بر حماس برای آزادی بیشتر از 239 اسیری که گمان می‌رود در این منطقه نگهداری می‌کند، بیفزاید.

نخست وزیر اسرائیل گفت: «ما فکر می‌کنیم که این روش شانسی دارد.»

در همین حال، علی‌رغم حملات هوایی ایالات متحده، حملات موشکی و پهپادی علیه پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه و عراق ادامه داشت.

آمریکا اواخر هفته گذشته با استفاده از جنگنده‌های اف-15 و اف-16 دو تأسیسات نظامی در شرق سوریه در نزدیکی آلبوکمال را هدف قرار داد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پنتاگون معتقد است در این حملات هیچ پرسنلی کشته نشده است.

مقامات دفاعی گفتند که پایگاه‌های ایالات متحده و ائتلاف از 17 اکتبر تاکنون تحت 24 حمله پهپادی و موشکی جداگانه قرار گرفته‌اند. نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار عراق، شامگاه دوشنبه بار دیگر مورد رگبار راکتی قرار گرفتند، اما به پرسنل آن آسیبی نرسیده است.

هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق، گروه نزدیک به جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه در بیانیه‌ای از حدود 2500 نیروی آمریکایی خواست عراق را ترک کنند و گفت که اگر این کار را نکنند، حملات بیشتری رخ خواهد داد.

مقامات پنتاگون از زمان از سرگیری حملات در تماس نزدیک با همتایان عراقی خود در تلاش برای جلوگیری از حوادث بیشتر بوده‌اند.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده روز دوشنبه گفت که اکثر حملات «ناموفق» بوده‌اند، اگرچه حداقل 21 پرسنل مجروح شده‌اند که بیشتر آنها در حملات جداگانه به پادگان التنف در سوریه و پایگاه هوایی الاسد عراق بوده است.

 حوثی‌های یمن نیز حملات خود را در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه ادامه دادند و بیش از یک سال آتش‌بس با عربستان سعودی و متحدانش را شکستند. روز دوشنبه، بلومبرگ گزارش داد که چهار پرسنل نظامی سعودی هفته گذشته در نتیجه درگیری با نیروهای حوثی در استان مرزی جازان در جنوب این کشور کشته شدند.

سرتیپ سخنگوی ارتش اردن، ژنرال مصطفی هیاری در بیانیه‌ای که در آخر هفته از تلویزیون دولتی پخش شد، از واشنگتن خواست سامانه‌های دفاع هوایی پاتریوت را برای حفاظت از قلمرواش بفرستد.

پنتاگون تعداد نامعلومی از باتری‌های پاتریوت و یک سامانه موشکی ضد بالستیک تاد را به منطقه اعزام کرده است، اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که آنها در درجه اول برای محافظت از پرسنل آمریکایی ارسال خواهند شد.

این مقام آمریکایی گفت: «هدف ایران برای مدت طولانی این بوده است که ارتش آمریکا را مجبور به عقب نشینی از منطقه کند. آنچه که من متذکر خواهم شد این است که ما هنوز آنجا هستیم.»