به گزارش اکوایران، حماس اعلام کرده است که نیروهای این گروه بامداد روز سه‌شنبه در غزه راکت‌های ضدتانک را به سمت نیروهای اسرائیلی شلیک کردند. در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درخواست‌ها برای توقف درگیری‌هایی که بحران انسانی فلسطین را عمیق‌تر کرده است، رد کرد.

اسرائیل عملیات زمینی خود را در غزه گسترش داده است زیرا به دنبال مجازات جنبش حاکم حماس در نوار غزه به دلیل حمله مرگبار سه هفته پیش است که مقامات اسرائیلی می‌گویند بیش از 1400 نفر در آن کشته شدند.

به گزارش رویترز، شاهدان گفتند که نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه جاده اصلی شمال به جنوب غزه را هدف قرار دادند و از دو جهت به شهر غزه حمله کردند. اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش یک سرباز را از اسارت حماس آزاد کردند، یکی از 239 گروگانی که اسرائیل می‌گوید در 7 اکتبر اسیر شده بود.

گردان‌های القسام، شاخه مسلح حماس، اعلام کرد که شبه‌نظامیان بامداد روز سه‌شنبه با نیروهای اسرائیلی به محور جنوبی غزه، با مسلسل حمله کردند و چهار خودرو را با موشک‌های آل‌یاسین 105 هدف قرار دادند.

القسام گفت که آن‌ها همچنین دو تانک و بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه با این راکت‌ها هدف قرار دادند.

رویترز اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های مربوط به درگیری را تایید کند. ارتش اسرائیل در این مورد هیچ اظهارنظری نداشت.

مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که از 7 اکتبر 8306 نفر از جمله 3457 کودک در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. مقامات سازمان ملل می‌گویند بیش از 1.4 میلیون نفر از جمعیت غیرنظامی غزه که حدود 2.3 میلیون نفر است، از زمان آغاز درگیری‌ها بی‌خانمان شده‌اند.

افزایش روزافزون تلفات، درخواست‌های آمریکا، متحد اصلی اسرائیل، دیگر کشورها و سازمان ملل را برای توقف در نبردها برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به این منطقه شدت بخشیده است.

نتانیاهو اواخر روز دوشنبه گفت که اسرائیل با توقف درگیری‌ها با حماس در غزه موافقت نخواهد کرد و به برنامه‌های خود برای از بین بردن این گروه ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در اظهارات تلویزیونی گفت که درخواست‌های آتش‌بس را نمی‌پذیرد.

متخصصان نظامی گفتند که نیروهای اسرائیلی به آرامی در تهاجم زمینی خود پیش می‌روند تا احتمال مذاکره نیروهای حماس برای آزادی اسرا را باز نگه دارند.

احتیاط نسبی که نیروهای اسرائیلی با آن بخش‌هایی از خاک غزه را در روزهای اول عملیات زمینی پایدار اشغال کرده‌اند، برخلاف حملات هوایی بی‌امان در سه هفته گذشته به منطقه مدیترانه و همچنین حملات زمینی قبلی اسرائیل به این منطقه است.

«فاجعه بر فراز یک فاجعه»

ارتش اسرائیل اعلام کرد در روزهای اخیر به بیش از 600 هدف حماس در غزه حمله کرده است، جایی که غیرنظامیان فلسطینی به شدت به سوخت، غذا و آب سالم نیاز دارند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد که آب از طریق یک خط لوله از اسرائیل به جنوب غزه روز دوشنبه «به دلایل نامعلوم» قطع شد و تعمیر اعلام شده خط لوله دیگری به مرکز غزه انجام نشد. این دفتر در وب سایت خود اعلام کرد: «در زمان نگارش این مقاله، هیچ آبی از اسرائیل به غزه ارائه نمی‌شود.»

مقامات سازمان ملل گفتند که به میزان قابل توجهی کمتر از مقدار مورد نیاز کامیون‌های کمک های بشردوستانه به منطقه محاصره شده رسیده است و نظم مدنی با هجوم مردم به انبارهای سازمان ملل در جستجوی غذا از بین رفته است.

ریک برنان، رئیس فوریت‌های منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، با تکرار درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس برای امکان عملیات بشردوستانه بزرگ‌تر گفت: «این یک فاجعه بر روی فاجعه است. نیازهای بهداشتی در حال افزایش است و توانایی ما برای برآورده کردن این نیازها به سرعت در حال کاهش است.»

کامیون‌های کمک‌رسانی در هفته گذشته از طریق رفح، گذرگاه اصلی که با اسرائیل هم مرز نیست، از مصر به غزه رسیدند. از زمانی که اسرائیل «محاصره کامل» غزه را پس از 7 اکتبر اعمال کرد، رفح به نقطه اصلی کمک‌رسانی تبدیل شده است.

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد که در تلاش است تا کامیون‌های کمک‌رسانی بیشتری را به غزه برساند.

اسرا

حماس روز دوشنبه ویدئویی را منتشر کرد که در آن سه اسیر را نشان می‌داد که در 7 اکتبر توسط این گروه دستگیر شده بودند.

این زنان - که نتانیاهو آنها را یلنا تروپانوب، دانیله آلونی و ریمون کرشت معرفی کرد - در کنار یک دیوار سیمانی نشستند و آلونی پیامی خشمگین به نخست‌وزیر ارسال کرد. نتانیاهو این ویدئو را به عنوان «تبلیغات روانی بی‌رحمانه» محکوم کرد و گفت که عملیات زمینی اسرائیل امکانی را برای نجات اسرا ایجاد کرده است.

درگیری اسرائیل و حماس منجر به تظاهرات در سراسر جهان در حمایت از فلسطینی‌ها و آزار و اذیت یهودی ستیزانه و اسلام‌هراسی شده است.

یک مقام کاخ سفید گفت که مقامات دولت بایدن که نسبت به گزارش‌های مربوط به حوادث ضدیهودی در دانشگاه‌های ایالات متحده هشدار داده‌اند، روز دوشنبه با رهبران یهودی آمریکایی دیدار کردند تا درباره اقداماتی برای مقابله با این افزایش موج گفتگو کنند.

در روسیه، ولادیمیر پوتین غرب و اوکراین را به برانگیختن ناآرامی در داخل روسیه پس از حمله شورشیان در منطقه عمدتا مسلمان داغستان به فرودگاهی برای «گرفتن» مسافران یهودی در پرواز از تل آویو متهم کرد.