به گزارش اکوایران، الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان فرمان ادامه کار ساخت جاده جدید به ایران، از طریق بزرگراه هورادیز - جبرائیل - زنگیلان - آقبند و یک پل بر روی رودخانه ارس را امضا کرد.

به نوشته آذرنیوز، به طور کلی 14 میلیون منات (8.2 میلیون دلار) از صندوق ذخیره ریاست جمهوری آذربایجان به منظور ادامه کار ساخت جاده جدید به ایران، به اداره دولتی جاده‌های آذربایجان اختصاص یافته است.

وزارت دارایی آذربایجان نیز موظف شد به میزان تعیین شده این فرمان، این پروژه را تأمین کند. همچنین کابینه وزیران آذربایجان موظف شد چالش‌های این پروژه را حل و فصل کند.

3 اصل اساسی توافق صلح

به طور جداگانه، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، روز دوشنبه در جریان بحث درباره پیش نویس بودجه دولتی 2024 در نشست مجلس ملی ارمنستان، سه اصل اساسی توافق شده را که می‌تواند به برقراری صلح و عادی سازی روابط با آذربایجان کمک کند، بیان کرد.

به نوشته آرمن‌نیوز به نقل از پاشینیان، اگر دو طرف از آن اصول پیروی کنند، امضای معاهده صلح میان آن‌ها واقعی خواهد شد.

پاشینیان افزود: «اصل اول این است که ارمنستان و آذربایجان باید تمامیت ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند. علاوه بر این، با درک مشترک از این موضوع که خاک ارمنستان 29،800 کیلومتر مربع و خاک آذربایجان 86،600 کیلومتر مربع است.»

اصل دوم، به گفته وی، این است که «اعلامیه آلماتی»، طبق توافقات، مبنای سیاسی تعیین حدود مرزها و تعیین مرزهای ملی ارمنستان و آذربایجان در آینده خواهد بود.

اصل سوم بازگشایی همه  روابط منطقه‌ای است. این امر با توجه به تضمین نخست وزیر ارمنستان، باید مطابق با اصول حاکمیت، عدالت و احترام متقابل به قانون انجام شود.

نخست‌وزیر ارمنستان در بخش دیگری از سخنان خود در پارلمان این کشور ابراز امیدواری کرد توافقات مربوط به بازگشایی مرز بین ارمنستان و ترکیه در آینده نزدیک عملیاتی شود.