روزنامه فرهیختگان مدتی پیش در گزارشی با تیتر: «رصد تغییر افکار عمومی در ماجرای مهاجران» نوشت: «تولید روزانه بیش از ۱۰ هزار پست با محتوای مرتبط با افغانستان در شبکه‌ اجتماعی ایکس(توییتر) نشان از این دارد که یکی از پردامنه‌ترین موضوعات ماه‌های اخیر یا شاید بهتر است بگوییم شش‌ماهه اخیر ایکس‌فارسی، حضور مهاجران افغانستانی در ایران است. بحثی که البته به شبکه‌های اجتماعی محدود نشد و حالا با ادامه‌دار بودن این بحث‌ها می‌شود آن را در کوچه و خیابان و تاکسی‌ هم شنید.»

اما آیا حضور مهاجران افغانستانی در ایران تبدیل به مساله شده است؟ برخی حضور مهاجران افغانستانی را سبب ایجاد یک اقتصاد غیررسمی می‌دانند، برخی دیگر معتقدند که علت ایجاد موج‌های مهاجرهراسی در ماه‌های اخیر به موضوعات امنیتی ارتباط دارد. راه‌حل موضوع حضور مهاجران افغانستانی از دیدگاه دولت و مجلس تشکیل سازمان ملی مهاجرت بود. این سازمان دقیقا قرار است برای مهاجران چه کند؟

پیمان حقیقت طلب، مدیر بخش پژوهش اندیشکده دیاران و حمید قنبری، حقوقدان در گفت‌وگو با «اکوایران»، ضمن پاسخ به این پرسش‌ها نگاهی تاریخی و حقوقی به حضور مهاجران افغانستانی در ایران داشتند.