به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه برای دومین بار در چهار روز گذشته وارد سرزمین‌های اشغالی شد. اما بلینکن جدای از دیدار مجدد با نخست وزیر و رئیس جمهور، در جلسه کابینه جنگی اسرائیل نیز شرکت کرد.

اقدامی بی‌سابقه

به نوشته المانیتور، این اقدامی نادر و شاید بی‌سابقه بود که تلاش‌های شدید ایالات متحده برای مهار پیامدهای جنگ حماس و اسرائیل را برجسته می‌کرد. بلینکن بلافاصله پس از ورود به اسرائیل پس از یک تور دیپلماتیک در پایتخت‌های منطقه، در یک جلسه هفت ساعته با مقامات ارشد دفاعی اسرائیل شرکت کرد.

بازگشت بلینکن به تل‌آویو یک روز پس از سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل و دیدار او با مقامات ارتش صورت گرفت. در بحبوحه کارزار ایالات متحده برای جلوگیری از گسترش جنگ و کاهش پیامدهای فاجعه بار آن برای غزه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اسرائیل حضور پیدا کرد. آمریکا همچنین چیزهایی را برای اسرائیلی‌ها فراهم می‌کند که شدیداً به آن نیاز دارند: مهمات، ناوهای هواپیمابر، ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی در سواحل مدیترانه.

عدم اعتماد به نتانیاهو

به نظر می‌رسد هدف تلاش‌های فوری ایالات متحده صرفاً نشان دادن همبستگی با یک متحد در معرض خطر نیست. یک منبع سیاسی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفته: «آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند، این واضح است.»

به گفته این منبع، از زمانی که نتانیاهو هفته گذشته برای تشکیل کابینه جنگی با دو رقیب سیاسی خود، هر دو رهبران سابق ارتش اسرائیل - بنی گانتز، رهبر حزب وحدت ملی و گادی آیزنکوت، یکی از اعضای برجسته این حزب میانه‌رو- موافقت کرد، خیال دولت بایدن بسیار راحت‌تر شد.

با این حال، این منبع گفت، آمریکایی‌ها عمیقاً از ادامه حضور نتانیاهو در راس هرم تصمیم‌گیری نگران هستند، زیرا می‌ترسند که مشکلات سیاسی، حقوقی و شخصی، او را برای رهبری جنگ فاقد صلاحیت کند. او خاطرنشان کرد: «به همین دلیل است که آمریکایی‌ها به طور دسته جمعی در اینجا حضور پیدا کردند، هم با حضور نظامی و هم با حضور سیاسی، برای کمک و حمایت؛ اما همچنین برای این که از نزدیک مراقبت باشند». به عبارت دیگر، بایدن، بلینکن و آستین نقش نظارتی را بر عهده گرفته‌اند.

وضعیت کنونی تا حدودی یادآور تلاش‌های شدید دیپلماسی ایالات متحده در سال‌های 2011-2012 است. دولت اوباما در تلاش برای بازدارندگی اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، وارد تلاش‌های دیپلماتیک چند ماهه‌ای با نتانیاهو شد، طرحی که در آن زمان مورد حمایت ایهود باراک، رئیس سابق ارتش اسرائیل بود. واشنگتن، به نوبه خود، بیم آن را داشت که به یک کارزار منطقه‌ای علیه ایران و متحدانش کشیده شود.

با توجه به اینکه ایران نه تنها به حزب‌الله و حماس کمک می‌کند، بلکه آن‌ها را برای به چالش کشیدن اسرائیل تشویق می‌کند، ترس از درگیری با ایران و نیروهای نیابتی‌اش همچنان مطرح است.

بخش بزرگی از تلاش‌های کنونی دولت ایالات متحده با هدف روشن کردن اهداف عملیات زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل در غزه و اطمینان از این است که اسرائیل اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به این منطقه را می‌دهد. بایدن در کنار ارائه حمایت قاطع مستمر از اسرائیل و دفاع از «حق آن برای دفاع از خود»، در مصاحبه روز یکشنبه در برنامه «60 دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس به اسرائیل نسبت به اشغال نوار غزه هشدار داد.

این هشدار ممکن است غیر ضروری باشد. تعداد کمی در اسرائیل از تصرف بلندمدت یا حتی کوتاه مدت این منطقه پرجمعیت و کم‌برخوردار حمایت می‌کنند. یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: «سوال این است که آیا راهی برای پایان دادن به سلطه حماس و نابودی قدرت نظامی آن بدون اشغال بخش‌هایی از غزه وجود دارد؟ من مطمئن نیستم که پاسخ مثبت باشد.»

این تنها یکی از معضلات بی‌شماری است که کابینه جنگ اسرائیل در حال حاضر با آن مواجه است. اسرائیل اکنون تعداد کشته‌شدگان در حمله 7 اکتبر حماس را به 1400 نفر افزایش داده است. توانایی‌هایی که حماس در 7 اکتبر از خود نشان داد، نگرانی‌ها را در مورد تله‌هایی که این گروه برای پیشروی نیروهای اسرائیلی آماده کرده است، عمیق‌تر کرده است.

یک منبع نظامی ارشد سابق اسرائیل به المانیتور گفت که حمله حماس اشتباه فاجعه بار اسرائیل را در حمله به هزارتوی وسیع تونل‌های این سازمان در ماه می 2021 تداعی می‌کند. ایده این حمله این بود که رهبران ارشد نظامی و غیرنظامی حماس را به داخل تونل‌ها بکشانند و سپس آن‌ها را بمباران کنند. این منبع گفت، اما این طرح شکست خورد و ارتش اسرائیل زمانی که تونل‌ها تقریبا خالی بودند به آن حمله کرد. عکس‌های تونل‌های بمباران‌شده قرار بود تصویر پیروزی اسرائیل را برای پایان دادن به آن دور از نبرد خود علیه حماس باشد، اما این طور نشد.

طولانی، دشوار و زشت

در حالی که نیروها در امتداد مرز غزه تجمع می‌کنند، اسرائیل همچنان به بمباران ساختمان‌هایی که مدعی است تاسیسات و زیرساخت‌های حماس هستند ادامه می‌دهد تا راه را برای عملیات زمینی هموار کند. در عین حال، تلاش بسیار زیادی برای جمع آوری اطلاعات در مورد آنچه در داخل اسرائیل در انتظار است، انجام می‌دهد.

یک منبع امنیتی ارشد اسرائیلی به شرط ناشناس ماندن به المانیتور درباره این طرح‌ها اظهار نظر کرد. این منبع گفت: «تلاش بر این خواهد بود که با اقدامات غیرمنتظره آن‌ها را غافلگیر کنیم و فرسایش فیزیکی حماس را به صورت هدفمند، تغییر دهنده و غافلگیرکننده آغاز کنیم. این تلاش طولانی، دشوار و زشت خواهد بود».

همه این‌ها در حالی است که جدا از تمرکز تلاش‌ها بر حماس در نوار غزه، کابینه جنگ همچنین درگیر مدیریت تحرکات حزب الله در مرزهای شمالی است.