به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه به نظر می‌رسید کاملا واضح است که حمله گسترده اسرائیل به غزه جمعه یا شنبه آغاز خواهد شد. ارتش ضرب‌الاجلی یک‌روزه را برای تخلیه شمال نوار غزه تعیین کرده بود که تا ظهر جمعه به پایان می‌رسید.

به نوشته جروزالم پست، در حالی که نیروی هوایی از قبل راه را با بمباران چندروزه هموار کرده بود، صدای طبل حمله از روز یک‌شنبه بلند شد. با این حال، اکنون تا روز سه‌شنبه معلوم شد که هنوز تا حمله فاصله وجود دارد.

چه اتفاقی افتاد؟

به نظر می‌رسد تعدادی از عوامل باعث تأخیر حمله شده است، اما یکی از عوامل نگرانی فزاینده از گشایش جبهه‌ای جدید در مرزهای جنوبی لبنان توسط حزب‌الله بود. در این روایت، درگیرنشدن حزب‌الله در آغاز جنگ صبح شنبه انجام حملات کوچک علیه اسرائیل، دلیلی بر عدم تمایل این گروه برای ورود به جنگ نیست. بلکه بخشی از یک عملیات فریب پیچیده بوده و به اسرائیل یک احساس امنیت کاذبی القا خواهد کرد.

اکنون به نظر می‌رسد دستگاه اطلاعاتی اسرائیل و رده‌های سیاسی آن سطح جدیدی از فروتنی را در مورد ارزیابی‌های خود از نیت دشمن اتخاذ می‌کنند. به ادعای جروزالم‌پست، این امر مانع از حمله ارتش اسرائیل به غزه نخواهد شد، اما ممکن است باعث تأخیر در بررسی مجدد برنامه حزب‌الله لبنان و همچنین تقویت بیشتر نیروهای شمالی شود.

همچنین ارتش اسرائیل دهه‌ها است که وارد جنگ تمام‌عیاری نشده است و عجله در عملیات می‌تواند بهای سنگینی برای اسرائیلی‌ها داشته باشد. حمله زمینی اسرائیل به جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ یک هرج‌ومرج کامل بود و حملات سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ به غزه بیشتر نمادین بودند.

استراتژی علیه حماس

در حالی که دستیابی به «غافلگیری» استراتژیک با توجه به اینکه حماس این جنگ را آغاز کرد، غیرممکن خواهد بود، گویا ارتش اسرائیل همچنین مایل است حداقل به یک غافلگیری تاکتیکی علیه حماس دست یابد که نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

عامل دیگر واکنش آمریکا و جهان تا به امروز است. در حال حاضر، اسرائیل حمایت زیادی از سمت جهان داشته و دوست دارد زمان بیشتری برای موضوع حماس در اختیار داشته باشد. اما زمانی که با آغاز حمله، آمار تلفات جنگ اعلام شود، فشار زیادی از جانب ایالات متحده و جهان برای توقف عملیات وجود خواهد داشت. همچنین، منابع بسیاری تأیید کرده‌اند که هنوز هیچ تصمیمی برای غزه پس از حماس توسط اسرائیل گرفته نشده است.

این و سایر عوامل باعث شده است که مقامات ارشد اسرائیل در مورد نوع برخوردشان با حماس و پیشبرد جنگ محتاط باشند.