به گزارش اکوایران، پس از حمله بی سابقه‌ای که گروه فلسطینی حماس علیه اسرائیل انجام داد، کره جنوبی در وضعیت هشدار بالا قرار دارد و در حال ارزیابی این است که بحران گسترده در خاورمیانه چه تاثیری می‌تواند بر امنیت ملی این کشور بگذارد.

دفتر رئیس جمهور کره جنوبی، یون سوک یول روز دوشنبه اعلام کرد که مشاور امنیت ملی، چو تائه یونگ در حال بررسی تاثیرات احتمالی درگیری حماس و اسرائیل بر امنیت کره جنوبی است و رئیس جمهور در جریان وضعیت قرار دارد. کره جنوبی حماس را به دلیل حمله به اسرائیل محکوم کرده و نسبت به تلفات درگیری‌ها ابراز نگرانی عمیق کرده است.

به گفته تحلیل‌گران، درگیری در حال رشد این نگرانی را در کره جنوبی افزایش داده است که تغییر احتمالی اولویت ایالات متحده به سوی خاورمیانه، حمایت از بازدارندگی  علیه کره شمالی را کاهش دهد.

چو هان بوم، پژوهشگر ارشد اندیشکده اتحاد ملی کره، گفت: «اگر درگیری فلسطین و اسرائیل به حدی برسد که ایالات متحده نیازمند استقرار ظرفیت نظامی قابل توجه در منطقه شود، می‌تواند اولویت بازدارندگی از کره شمالی را برای ایالات متحده کاهش دهد». به گفته چو، کره‌شمالی هم‌چنین می‌تواند با حماس و کشورهایی که از این گروه در مقابله با ایالات متحده حمایت می‌کنند، متحد شود.

رابرت منینگ، یکی از پژوهشگران ارشد پروژه راهبرد بزرگ ایالات متحده در مرکز استیمسون، گفت که در صورت وقوع «یک رویداد نظامی» در خاورمیانه که مستلزم حمایت نظامی قابل توجه واشنگتن باشد، «بازدارندگی گسترش‌یافته» آمریکا به طور بالقوه می‌تواند تحت تاثیر قرار گیرد. منینگ گفت: «همان‌طور که اعزام ناو گروه هواپیمابر ایالات متحده و کمک‌های نظامی اضطراری به اسرائیل برجسته می‌کند، رویدادهای خاورمیانه و جنگ در اروپا ایالات متحده را به سمتی می‌کشاند که با ایده تمرکز بر آسیا -به عنوان اولویت و چالش اصلی در استراتژی امنیت ملی کاخ سفید- در تضاد است».

وزیر دفاع کره‌جنوبی، شین وون سیک که روز شنبه به این مقام منصوب شد، هنگام بازدید از لشکر 1 پیاده نظام ارتش در نزدیکی مرز بین دو کره، خواستار آمادگی کامل ارتش در برابر کره شمالی شد.

AP23283163719572-1696927590

از سرگیری نظارت مرزی

در حالی که حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل نگرانی‌هایی را در کره جنوبی در مورد حمله‌ای مشابه توسط کره شمالی ایجاد کرده است، وزیر دفاع کره جنوبی گفته است که برای از سرگیری نظارت بر خط مقدم بر رقیب کره شمالی، برای تعلیق توافقنامه نظامی بین دو کره‌ در سال 2018 فشار خواهد آورد.

به نوشته الجزیره، شین وون سیک، وزیر دفاع کره جنوبی، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در سئول به درگیری در اسرائیل و غزه اشاره کرد و بر لزوم تقویت نظارت بر هم‌تای شمالی تاکید کرد. شین روز شنبه توسط رئیس جمهور یون سوک یول منصوب شد.

توافق نظامی سال 2018 که در یک دوره کوتاه دیپلماسی بین رئیس جمهور لیبرال سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دست آمد، مناطق حائلی را در امتداد مرزهای خشکی و دریایی و مناطق پرواز ممنوع بالای مرز ایجاد کرد تا از درگیری پیشگیری شود.

شین به ویژه از مناطق پرواز ممنوع توافق بین دو کره‌ انتقاد کرد که به گفته او مانع از استفاده کامل کره جنوبی از تجهیزات نظارت هوایی خود در زمانی می‌شود که تهدیدات هسته‌ای کره شمالی در حال افزایش است.

روابط بین کره‌ها پس از شکست مذاکرات گسترده‌تر بین واشنگتن و پیونگ یانگ در سال 2019 بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی رو به افول گذاشت.

کره شمالی تهدید کرده است که توافق 2018 را کنار می‌گذارد و در عین حال آزمایش‌های موشکی خود را با سرعتی بی‌سابقه افزایش داده است، که باعث شد یون محافظه‌کار موضع سخت‌تری نسبت به سلف صلح‌جوتر خود در قبال پیونگ یانگ اتخاذ کند.

به گفته شین، در حالی که خروج کامل از این توافق به یک فرآیند حقوقی پیچیده نیاز دارد، اما توقف آن تنها نیازمند تصمیم جلسه کابینه است. شین ادعا کرده: «حماس به اسرائیل حمله کرده و جمهوری کره در معرض تهدید بسیار قوی‌تری قرار دارد.» او گفت: «برای مقابله با [آن تهدید]، ما باید [تحرکات نظامی کره شمالی] را با تجهیزات نظارتی خود رصد کنیم تا از اینکه آیا آن‌ها در حال تدارک اقدامات تحریک آمیز هستند یا نه، اطلاعات قبلی کسب کنیم.» شین مدعی شده: «اگر اسرائیل هواپیماها و پهپادهایش را برای نظارت مستمر به پرواز در می‌آورد، فکر می‌کنم ممکن بود اینطور مورد هدف قرار نمی‌گرفتند.»

اظهارات شین احتمالاً انتقاد شدید اپوزیسیون لیبرال کره جنوبی را به دنبال خواهد داشت که این توافق را یک سوپاپ اطمینان بین دو کره توصیف کرده است.