به گزارش اکوایران، سوریه بار دیگر شاهد ناآرامی داخلی است. مردم سوریه در چند هفته گذشته به دلیل قطع یارانه‌های سوخت در بحبوحه جنگ داخلی و مشکلات متعدد اقتصادی، در تظاهراتی ضددولتی به خیابان‌ها آمده‌اند.

تظاهرات به خیابان‌های سوریه بازگشت

به گزارش گاردین، تظاهرات علیه دولت سوریه تا روز جمعه در استان‌های درعا و سویدا ادامه یافت. اعتراضات، اواخر هفته گذشته و پس از قطع یارانه سوخت توسط دولت، آغاز شد؛ تصمیم اخیر دولت ضربه سنگینی به سوری‌هایی که سال‌هاست با جنگ و بحران اقتصادی درگیرند، وارد کرد.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت: در شهر بصره الشام در استان درعا، ده‌ها نفر در تظاهرات شرکت کردند. استان درعا در سال ۲۰۱۱ خاستگاه شورش نیروهای مخالف اسد بود که به یک جنگ خونین داخلی ده‌ساله کشیده شد و بیش از نیم میلیون نفر طی آن جان باختند و میلیون‌ها نفر بی‌خانمان شدند. تظاهرکنندگان پلاکاردهای با شعارهایی از جمله «ما می‌خواهیم زندگی کنیم» و «سکوت امروز، تداوم ظلم است» در دست داشتند.

فعالان دفتر اسناد شهدای درعا گفتند که تظاهرات مشابهی در حداقل هشت نقطه دیگر در استان نیز برگزار شده است. درعا در سال ۲۰۱۸ و تحت توافق روسیه به کنترل دولت بازگشت و از آن زمان تاکنون شاهد ناامنی، خشونت و شرایط وخیم زندگی قرار گرفته است. گروه ناظر حقوق بشر سوریه از تظاهرات روز جمعه در چندین شهر استان درعا خبر داد.

در مرکز سویدا، استان همسایه درعا، صدها نفر تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. تصاویر منتشرشده توسط خبرگزاری سویدا۲۴ نشان داد که تظاهرکنندگان شعارهای مشابه اعتراضات سال ۲۰۲۱ را حمل می‌کردند. سویدا مرکز اقلیت دروزی سوریه است و از بدترین خشونت بین دولت علوی اسد و شورشیان عمدتاً سنی در امان مانده است.

در ازای حمایت ضمنی دولت، جامعه دروزی از خدمت سربازی خارج از سویدا معافیت گرفتند و سرویس‌های امنیتی سوریه حضور محدودی در استان دارند. سویدا در گذشته شاهد تظاهرات پراکنده در انتقاد به شرایط زندگی بوده است. در ماه دسامبر و زمانی که نیروهای امنیتی به تظاهرات حمله‌ور شدند، یک معترض و یک پلیس کشته شدند.