به گزارش اکوایران، این هفته آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و نهادهای مستقر در سایر کشورها در ادامه تلاش برای محدود کردن دسترسی مسکو به منابع مالی و کالاهایی که از تهاجم این کشور به اوکراین حمایت می‌کنند، اعمال کرد. شرکت‌های مستقر در قرقیزستان، امارات متحده عربی و صربستان همگی به دلیل کمک به جنگ روسیه با مجازات‌هایی روبرو هستند.

دانیل فراید سفیر سابق آمریکا در لهستان ادعا کرد: «آن‌ها در حال ایجاد کردن شبکه جایگزینی از اتحادها در جهان هستند. به استثنای چین، دوستان روسیه به طور کلی طردشدگان جهان هستند. ایران مسلماً به روسیه کمک می‌کند. این یک اتحاد راحت است».

مقامات غربی ادعا می‌کنند که ایران با تامین هواپیماهای بدون سرنشین، به روسیه در تلاش‌های جنگی خود کمک کرده است [این در حالی است که تهران و مسکو این ادعا را رد کرده‌اند]. به نوشته فاکس‌نیوز، این دو کشور هم‌چنین تلاش می‌کنند فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهند و اخیراً سیستم‌های بانکی خود را به هم مرتبط کرده‌اند.

کلاس تخصصی دور زدن تحریم

به نوشته فاکس‌نیوز، روس‌ها شروع به اتخاذ برخی از تاکتیک‌ها کرده‌اند که توسط ایرانی‌ها ایجاد شده‌اند، و همچنین به تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود با تهران ادامه می‌دهند. به نوعی، ایران یک کلاس تخصصی در زمینه شکست تحریم‌ها دارد و در حال حاضر به فدراسیون روسیه برای یادگیری آن‌ها کمک می‌کند.

بزرگ‌ترین منبع درآمد ایران از صادرات نفت است. از زمان اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده، ایران برای حفظ این درآمد به صادرات غیررسمی روی آورده است و با وجود فشار بیشتر از سوی آمریکا، صادرات آن به بالاترین حد خود رسیده است.

iran-ship

به باور نویسنده فاکس‌نیوز، در حالی که این تحریم‌ها همچنان روی کاغذ وجود دارند، اما به طور فعالانه اجرا نمی‌شوند. این عدم اجرای فعال، در کنار تمایل علنی دولت برای دیپلماسی و تنش‌زدایی با ایران، بازیگران ریسک‌پذیر را ترغیب می‌کند تا نفت بیشتری از ایران بخرند. 

فاکس‌نیوز ادعا کرده که ایران با تغییر نام و کدهای شناسایی، کشتی‌های خود را از سیستم‌های ردیابی بین المللی پنهان می‌کند. تهران همچنین از انتقالات کشتی به کشتی برای تحویل مخفیانه نفت خود به نفتکش‌های متعلق به سایر کشورها، از جمله چین و سوریه استفاده می‌کند. ایران از گذشته یک شبکه حمل و نقل غیررسمی داشته و همچنین یک شبکه مالی بزرگ برای کمک به بازگرداندن بخشی از این درآمدها در اختیار داشته است. بنابراین، آن‌ها در حال سازگار شدن هستند.

سیستم بانکداری در سایه ایران به نهادهای تحریم شده ایرانی پوششی برای پنهان کردن تجارت با شرکت‌های خارجی داده است. ایالات متحده اخیراً تحریم‌هایی را علیه این شبکه مالی اعلام کرده است. 

جارد موسکوویتز، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، به فاکس‌نیوز گفت: «شما باید دائماً در آن تغییراتی ایجاد کنید، زیرا هر زمان که قانونی وضع می‌کنید- همان چیزی که تحریم‌ها هستند- دیگران سعی می‌کنند بفهمند که سوراخ‌ها کجاست و چگونه باید علیه آن عمل کنند.» او ادعا کرد: «با توجه به آن‌چه در اوکراین می‌گذرد، تحریم‌های روسیه و ایران هر دو به یک اندازه مهم هستند».

واکنش تهاجمی به تحریم‌ها 

واکنش ایران به تحریم‌ها تهاجمی بوده است. به ادعای نیروی دریایی ایالات متحده، ایران در سال‌های اخیر نزدیک به 20 کشتی تجاری با پرچم بین المللی را مورد «آزار، حمله یا توقیف» قرار داده است. در واقع به باور غربی‌ها، ایران مدت‌هاست که نفت را به عنوان یک سلاح می‌بیند و بیش از یک تا دو دهه است که اغلب تهدید می‌کند که اگر نتواند نفت صادر کند، هیچ کشور دیگری در منطقه نمی‌تواند به صورت نفت خود را صادر کند.

فاکس‌نیوز ادعا می‌کند که علی‌رغم تلاش‌های ایران برای تأثیرگذاری بر بازار نفت، تحریم‌ها همچنان تأثیر خود را دارند. تورم در ایران حدود 40 درصد است و کسری تجاری غیرنفتی 6.5 میلیارد دلاری دارد. پول ایران نیز ضعیف شده است. به گفته مسکوویتز: «اگر [تحریم‌ها] کار نمی‌کردند، هر دو این کشورها خواستار لغو آن‌ها ادامه نمی‌شدند».

GettyImages-1079998144.jpg-Iran (1)

اقتصاد روسیه نیز مشکلات خاص خود را پیدا کرده است. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2022 به میزان 2.1 درصد کاهش یافت. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد روسیه در سال جاری 2.5 درصد دیگر هم کوچک شود.

به گفته مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا: «این تحریم‌ها عمدتاً برای اعمال فشار اقتصادی و ایجاد تغییرات رفتاری هستند. در مورد روسیه، من فکر نمی‌کنم که آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که یک واکنش یکپارچه به تهاجم آنها به اوکراین داده شود.»

کارشناسان معتقدند در حالی که ایران و روسیه راه‌هایی برای فرار از تحریم‌ها پیدا کرده‌اند، فشار بر اقتصاد آن‌ها همچنان ادامه دارد. فراید گفت: «شما هرگز نمی‌تواند 100 درصد موثر باشید. این خبر بدی برای ما است. اما لازم نیست مو لای تحریم‌های شما نرود. هدف تحریم‌ها ایجاد تنش اقتصادی است. شما می‌توانید در انجام این کار ناقص عمل کنید و همچنان استرس اقتصادی ایجاد کنید. دور زدن تحریم به این معنا نیست که تحریم ها کارساز نیستند.»