به گزارش اکوایران، روز جمعه، شی جین‌پینگ از طرحی بزرگ برای توسعه آسیای مرکزی رونمایی کرده و به عنوان رهبر جدید منطقه‌ای که سابقاً تحت نفوذ روسیه بود، ظاهر شد.

به نوشته پایگاه رویترز، شی در سخنرانی اجلاس سران چین و آسیای مرکزی گفت که کشورش آماده کمک به مدرن‌سازی و همکاری‌های استراتژیک با قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.

او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این اجلاس مشوق جدیدی برای احیا و توسعه این شش کشور بوده و انرژی مثبتی به صلح و ثبات منطقه بخشیده است.

چین از طریق تعامل سعی می‌کند که خود را در خط مقدم رقابت بر سر نفوذ سیاسی و منابع انرژی منطقه قرار دهد؛ زیرا بیشتر تمرکز روسیه بر جنگ اوکراین بوده و عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان نیز حضور ایالات متحده در منطقه را کاهش داده است.

پنج کشور شوروی سابق، با برخورداری از شبکه کریدورهای تجاری، مسیرهای جایگزینی را برای انتقال سوخت، غذا و سایر کالاها در اختیار چین قرار می‌دهند.

تعهد پکن به حمایت و همکاری در این اجلاس دو روزه، با تصویر منفی از چین که در نشست سران گروه هفت در ژاپن ترسیم شد، متفاوت است.

به نظر می‌رسد حمایت چین از آسیای مرکزی اقدامی در مقابله با اتهامات آمریکا در مورد دیپلماسی اجباری این کشور باشد.

شی گفت که چین و کشورهای آسیای مرکزی باید اعتماد متقابل خود را عمیق‌تر کرده و از منافع کلیدی مانند حاکمیت، استقلال، عزت ملی و توسعه بلندمدت محکم و علناً حمایت کنند.

او به اوکراین که مانند کشورهای آسیای مرکزی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود اشاره‌ای نکرد.

او گفت: چین آماده کمک به کشورهای آسیای مرکزی برای بهبود اجرای قانون، امنیت و تقویت توان دفاعی است.

تجارت و سرمایه‌گذاری

شی گفت که چین همچنین توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری دوجانبه را ارتقا داده و حجم حمل‌ونقل فرامرزی در منطقه را افزایش خواهد داد.

وی افزود که این کار، کسب‌وکارهای چینی در آسیای مرکزی را تشویق می‌کند تا شغل‌های بیشتری ایجاد کرده و یک خط راه‌آهن مخصوص به هدف تقویت گردشگری بسازند.

شی گفت: برای تقویت همکاری‌ها و توسعه آسیای مرکزی، چین در مجموع ۲۶ میلیارد یوان (۳.۸ میلیارد دلار) حمایت مالی و کمک‌های بلاعوض به کشورهای آسیای مرکزی اعطا خواهد کرد.

در سال گذشته، تجارت چین و آسیای مرکزی به رکورد ۷۰ میلیارد دلار رسید که قزاقستان با ۳۱ میلیارد دلار پیشتاز بود. پکن به دنبال تعمیق پیوندها برای تأمین امنیت انرژی و غذایی خود است.

شی گفت که باید ساخت خط D خط لوله گاز طبیعی چین و آسیای مرکزی تسریع شود.

وی همچنین خواستار افزایش تجارت نفت و گاز چین و آسیای مرکزی، توسعه همکاری‌های انرژی در سراسر زنجیره‌های صنعتی و همکاری در زمینه انرژی‌های نو و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شد.

شی گفت: چین از ساخت کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی بین دریای خزر حمایت کرده و ساخت قطب‌های حمل‌ونقل خدمات قطار باری چین و اروپا را تقویت خواهد کرد.