به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، سران کشورهای آسیای مرکزی در دیداری با شی جین‌پینگ تفاهمی برای دوستی پایدار امضا کردند تا راه را برای توافقی منطقه‌ای هموار کنند.

به گفته وزارت امور خارجه چین، طرف‌ها زمینه‌ای برای یک نشست گروهی در روز جمعه فراهم کردند که اولین گردهمایی حضوری شش رهبر آسیایی است که در آن شی سخنرانی خواهد کرد. همچنین یک سند سیاسی مهم نیز امضا خواهد شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که روسیه منابع خود را صرف جنگ اوکراین می‌کند چین در حال افزایش تعامل اقتصادی و سیاسی خود با کشورهای شوروی سابق است. برخی از کشورهای آسیای مرکزی به طور فزاینده‌ای در برابر مسکو قد علم کرده‌اند. قزاقستان مناطق تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد و تاجیکستان خواستار احترام بیشتر از سوی کرملین است.

اولین رئیس دولتی که وارد شیان شد، قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان و بزرگ‌ترین شریک تجاری چین در آسیای مرکزی بود. هنگامی که روز چهارشنبه، توکایف با شی ملاقات کرد، رهبر چین به گرمی از او استقبال کرد و ۷۰ سالگی او را تبریک گفت.

توکایف به شی جین‌پینگ گفت: ما یک هدف مشترک داریم؛ تشدید روابط دوجانبه. ما همچنین به تقویت امنیت و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی متحد هستیم.

پس از این دیدار، شی و توکایف اعلام کردند که دو کشور بنای دوستی پایدار ساخته و در غم و شادی هم سهیم خواهند بود.

آن‌ها هم‌چنین توافق کردند که از عملکرد ایمن و باثبات خط لوله گاز طبیعی چین و آسیای مرکزی در قزاقستان اطمینان حاصل کرده و همچنین همکاری‌ها در حوزه نفت و اورانیوم را تعمیق بخشند.

در حاشیه این اجلاس، شرکت سینوپک، غول انرژی دولتی چین و شرکت کزمونای‌گس قزاقستان با شرایط اصلی سرمایه‌گذاری در پروژه پلی‌اتیلن منطقه آتریاو قزاقستان غربی موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین نیز روز چهارشنبه با رئیس‌جمهور قزاقستان تماس گرفت و بر روابط دو کشور تأکید کرد.

پوتین در چین حضور نداشت، زیرا روسیه بخشی از قالب چین و آسیای مرکزی نبود.

نزدیکی به چین

صدیر جباروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان به شی جین‌پینگ گفت که او مایل به تعمیق روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.جباروف گفت: هیچ اختلاف سیاسی یا مسائل حل نشده بین کشورهای ما وجود ندارد.

طی سال گذشته، تجارت دوطرفه بین چین و آسیای مرکزی به رکورد ۷۰ میلیارد دلار رسید و قزاقستان با ۳۱ میلیارد دلار پیشتاز بود. چین به دنبال تعمیق پیوندهای اقتصادی جهت تأمین بیشتر امنیت غذایی و انرژی است.

قرقیزستان با ۱۵.۵ میلیارد دلار، ترکمنستان با ۱۱.۲ میلیارد دلار، ازبکستان با ۹.۸ میلیارد دلار و تاجیکستان با ۲ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آلبرت پارک، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیایی گفت: ما از این نوع همکاری‌های چین و آسیای مرکزی حمایت می‌کنیم.پارک به رویترز گفت: در این چارچوب، در تلاشیم تا موانع تجاری بین کشورها را کاهش داده، استانداردهای تجاری را برای ارتقای یکپارچگی بهتر هماهنگ کنیم و نشست و مجمع‌های بیشتری را هماهنگی همکاری‌های اقتصادی و تجاری برگزار کنیم.

نمایش اتحاد شی جین‌پینگ با آسیای مرکزی در اجلاس سران با نشست سران گروه هفت در ژاپن مصادف شد. انتظار می‌رود در نشست گروه هفت، در مورد سوءاستفاده پکن از اجبار اقتصادی در معاملات خارجی گفتگو شود.