به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی که در جریان سفر امروز خود در سیستان و بلوچستان حضور دارد، پس از بازدید از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران و کشت و صنعت مکران  کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی، به موضوع حق‌آبه ایران از هیرمند و مناقشه ایران و افغانستان بر سر این موضوع اشاره کرد و گفت: حق‌آبه‌ای را که مردم سیستان از هیرمند دارند، نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد. این حق مردم سیستان و بلوچستان است که مربوط به الان هم نیست در معاهدات و قراردادها و سوابق وجود دارد که این آب برای مردم این منطقه وجود داشته است.

رئیس دولت سیزدهم ادامه داد: من می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این مطلب رو یک مطلب عادی تلقی نکنند و بسیار جدی بگیرند. من به مسئولان و حاکمان افغانستان اخطار می‌دهم که حق مردم استان سیستان و بلوچستان را سریعاً بدهند.

وی افزود: برخی به ما خبر می‌دهند که سد، آب آنچنانی ندارد یا بخشی از آن لجن شده است. سریع اجازه بدهند کارشناسان ما به آنجا مراجعه کنند. اگر آنها تأیید کردند، اشکالی ندارد، چون وقتی آب نباشد که ما بحثی نداریم ولی اگر آب وجود دارد، این حق مردم است و باید داده شود و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

رئیسی با تاکید بر اینکه «دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد»، اظهار کرد: این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم، نه فقط اینجا بلکه در همه نقاط مرزی کشور حق مردم را خواهیم گرفت. بله، مساله آب مساله منطقه و دنیاست ولی اجازه نمی‌دهیم کسی حق مردم ما را ضایع کند. بنابراین این صحبت را بسیار جدی بگیرند تا بعدا گلایه نکنند و بگویند به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار دیپلماسی و سیاسی و گذشت ایام از این قضیه عبور کنیم.