به گزارش اکوایران، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در مصاحبه ای که روز یکشنبه منتشر شد گفت که روسیه از منظر ژئوپلتیکی در جنگ علیه اوکراین شکست خورده و عملا در حال تبدیل شدن به یک بازیگر تابع ( رعیت) چین است.

به نوشته نشریه بارونز، مکرون در گفتگو با روزنامه Opinion گفت که روسیه در رابطه با چین تبدیل به شکلی دوفاکتو تبدیل به بازیگری مطیع شده و دسترسی اش به منطقه بالتیک را از دست داده، رخدادی که بسیار مهم است بالاخص در راستای تصمیم سوئد و فنلاند جهت پیوستن به ناتو.

مکرون پیش از سفر ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به پاریس  خاطر نشان کرد که شکست روسیه شاید تا دو سال گذشته غیر قابل تصور بود اما امروز کرملین شکست ژئوپلتیکی را تجربه کرده است.

او در ادامه خاطر نشان کرد که روسیه نباید از منظر نظامی پیروز میدان جنگ باشد. این وضعیت به کنش ها و واکنش های ما( غرب) منوط است که بدانیم چگونه قادریم به اوکراین در انجام ضد حملاتش کمک کنیم و مقوله تضمین های امنیتی را در رایزنی ها لحاظ نماییم.

او در ادامه گفت معماری امنیتی اروپا باید به طور کامل از اوکراین دفاع کند اما می بایست اصل عدم رویارویی با روسیه و بازسازی توازن پایدار قوا را هم لحاظ کرد. به گفته رئیس جمهوری فرانسه هنوز گام های زیادی باید در این مسیر برداشته شود.

در واکنش به اظهارات مکرون آنگونه که مسکو تایمز نوشته، کرملین مواضع او را به چالش کشید و همزمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که ما با اظهارات رئیس جمهوری فرانسه به شدت مخالف هستیم، روابط ما با چین نوعی مشارکت استراتژیک است.

به گفته پسکوف، اظهارات مکرون منعکس کننده درک اشتباه از آن چیزی است که در حال رخ دادن است. چین در طول نبرد در اوکراین بر اصل بی طرفی تاکید دارد با این حال هنوز این حمله را محکوم نکرده است. پسکوف گفت که روابط چین و روسیه مبتنی بر منافع متقابل، جهان بینی نزدیک و رد هرگونه تلاش برای دیکته کردن کنش به طرف مقابل است.