به گزارش اکوایران، جلسه هیات دولت صبح امروز (چهارشنبه، 6 اردیبهشت) برگزار شد و پس از آن اعضای کابینه سیزدهم در جمع خبرنگاران به پرسش‌های آنها درباره موضوعات مختلف پاسخ دادند.

بنزین گران نمی‌شود

علی اوجی، وزیر نفت: هیچ‌گونه برنامه افزایش قیمت بنزین در دستورکار دولت نیست. در رابطه با کارت سوخت هوشمند، مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به ما تکلیف کرده است که سوختگیری خودروها با کارت سوخت انجام شود. یک‌ماهه کارت سوخت را تحویل می‌دهیم. تعداد کارت سوخت‌های جایگاه‌ها کم شده است.

بسته دولت برای مهار تورم و رشد تولید

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: بسته 10‌بندی دولت برای مهار تورم و رشد تولید که به تأیید مشترک بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه رسیده است، امروز برای اخذ نظر تشکل‌های تولیدی و اقتصادی کشور در اتاق‌های سه‌گانه ارسال شد، برای اینکه ما نظرات بخش غیردولتی را هم داشته باشیم و ان‌شاءالله ظرف روزهای آینده پس از اخذ نظر فعالان بخش غیردولتی با حضور رئیس‌جمهور جزئیات این بسته‌نهایی می‌شود و ابلاغ خواهد شد. 

امیدواریم با توجه به هدف‌گذاری‌های دقیقی که در این بسته برای مهار تورم و رشد تولید پیش‌بینی شده بتوانیم یک سند هماهنگ‌کننده بین تمام اجزای دولت برای نیل به اهداف شعار امسال داشته باشیم. 

احدی حق دسترسی به اطلاعات کاربران را ندارد

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: فتوای مقام معظم رهبری و قانون هر دو تصریح می‌کنند که اطلاعات مردم در فضای مجازی جزو حریم خصوصی محسوب می‌شود و احدی حق دسترسی به آن را ندارد. شائبه‌ای مطرح شد که اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر به حریم خصوصی و رقابت در پیام‌رسان‌ها ضربه می‌زند. این کار جهت‌گیری کلی در فضای بازار دیجیتال جهانی است و باعث افزایش رقابت می‌شود. دنیا دارد به این سمت حرکت می‌کند. 

(با اشاره به قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا): این قانون با روح رفع انحصار، تمام پیام‌رسان‌های اروپایی را از اول ژانویه ۲۰۲۴ موظف به ارائه اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها کرده است.

سیمکارت بدون فیلتر برای گردشگران خارجی، در آستانه تصویب

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: (در رابطه با کاهش سفر گردشگران آذربایجانی به ایران): سفر گردشگرانی که از کشورهای آذربایجان داشتیم و شاید دومین منبع گردشگری ما بودند، به خاطر عدم همکاری دولت آذربایجان و بستن خیلی از مرزهای زمینی کاهش یافته است. ما در مرزهای مشترک بویژه مرز بیله‌سوار که یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر از آن داشتیم، شاهد کاهش حضور گردشگران بودیم.

من در یک سال گذشته از بخش‌های مختلف بازدید داشتم و سرمایه‌گذاری‌هایی برای جذب گردشگر انجام شده بود، اما متاسفانه شرایط را برای سفر گردشگران آذربایجانی به ایران سخت کردند.

(در رابطه با سیمکارت‌های بدون فیلتر برای گردشگران): ما همچنان معتقدیم که باید سیمکارت مناسب برای رفع نیاز گردشگران تامین شود و این کار استدلال دارد. نه‌تنها برای آن‌ها (گردشگران خارجی) بلکه برای مجموعه‌های اصلی در کشور که خدمات مسافری می‌دهند باید این ظرفیت برای آن‌ها فراهم شود. بعد از پیشنهادی که من دادم در کمیته‌های مربوطه که مسئول رسیدگی به این موضوع هستند، مساله بررسی شده و تا حد زیادی مورد تصویب قرار گرفته و امیدوارم در چند روز آینده که نتیجه اعلام می شود بتوانیم این امکان را برای گردشگران فراهم کنیم.

استیضاح حق مجلس است

رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت: استیضاح حق مجلس است و ما هم روز یکشنبه می‌رویم و پاسخ می‌دهیم و فرصت خوبی است برای عموم مردم و مجلس که ابهاماتی که هست برطرف شود.

(در پاسخ به اینکه یک نماینده مجلس گفته بابت منتفی شدن استیضاح قبلی وزیر صمت، به برخی نمایندگان خودروهایی داده شده است): اگر یک مورد بود بگویید تا خودم پیگیری کنم. چنین چیزی صحت ندارد.

پاسخ مثبت دولت به نامه قالیباف

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: ما بر این باور بودیم که چون طرح وزارت بازرگانی وجود دارد و لایحه دوفوریتی سازمان بازرگانی ارائه شده شاید نیازی نباشد، اما وقتی هیأت رئیسه و شخص رئیس مجلس این موضوع را مطرح کردند، امروز در دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد. در اولین فرصت لایحه را تقدیم مجلس می‌کنیم تا بار وزارت صمت و وزارت کشاورزی کاهش یابد و این وزارتخانه‌ها به مسئولیت‌های اصلی خود که تولید است بیشتر بپردازند.

تحدید و تهدید، علیه هنرمندانی که کشف حجاب می‌کنند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد: اعلام کردیم که در این زمینه قانون محور برنامه‌های ما خواهد بود و کسی که خارج از قانون برخورد کند، بنا به مقررات با او برخورد می‌شود. از لحاظ قانونی نمی‌توانیم به کسانی که کشف حجاب کرده‌اند اجازه حضور در برنامه‌های هنری را بدهیم.

کاهش مالیات برخی کالاها به یک درصد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: وزیر ارتباطات گزارشی از قابلیت اتصال متقابلی که بین پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شده و بر ظرفیت نخبگان جوان کشور برای شکل‌گیری تکیه داشته است، ارائه کرد. این امر برای کاربران اختیاری است و با بروزرسانی پیام‌رسان‌ می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

(با اشاره به مصوبات امروز هیأت دولت): اصلاح آیین‌نامه حمایت از نخبگان و نوابغ غیرایرانی بود که امروز علاوه بر رفع برخی ایرادات این آیین‌نامه، مقرر شد دانشجویان غیرایرانی حاضر در دانشگاههای ایران که به هر نحو در حال تحصیل در دانشگاه‌های ایران هستند، برخی از این تسهیلات به این دانشجویان هم تسری داده‌ شود تا امکان اقامت ساده‌تر و بهره‌گیری از خدمات تخصصی و فنی برایشان راحت‌تر باشد.

مطابق مصوبه دیگری به منظور تحقق شعار سال و جلوگیری از افزایش تورم یا کاهش آثار تورمی موجود، لایحه‌ای دوفوریتی برای مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود که کاهش مالیات بر ارزش افزوده در حوزه وارداتی کالاهای اساسی و نیز تجهیزات پزشکی از ۹ درصد به یک درصد را محقق کنیم.

واکنش وزیر بهداشت به مرگ یک نوزاد در بیمارستان

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: (در پاسخ به پرسشی درباره مرگ یک نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار): مجموعه وزارت بهداشت و همکاران ما حساس هستند و هرنوع تخلف یا قصوری انجام گیرد با آن مقابله می‌شود.

این موضوع هم مربوط به دانشگاه علوم پزشکی ایران بوده است و آقای دکتر پازوکی نسبت به اتفاقی که افتاده است سریعاً اقدام کرده‌اند و پیگیری قصور به پزشکی قانونی محول شده است و جزئیات این موضوع را باید از آنجا پیگیری کرد.