به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که ولادیمیر پوتین در جریان سفری غیرمنتظره به ماریوپل سفر کرده است؛ این اولین سفر رهبر کرملین به مناطق تحت اشغال روس‌ها در منطقه دونباس اوکراین از آغاز جنگ محسوب می‌شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این سفر پس از آن انجام شد که پوتین روز شنبه در جریان سفری از پیش اعلام نشده و به مناسبت نهمین سالگرد الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و دو روز پس از صدور حکم بازداشتش توسط دیوان کیفری بین‌المللی به کریمه سفر داشت.

ماریوپل که ماه می در جریان یکی از طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبردها در اختیار روس‌ها قرار گرفت، اولین پیروزی مسکو در اوکراین بود و زمینه را برای تمرکز بر جنوب شرق این کشور هموار کرد. خبرگزاری‌های روسیه به نقل از کرملین گزارش دادند که پوتین با هلیکوپتر به ماریوپل پرواز داشت. این منطقه نزدیک‌ترین نقطه به خط مقدم است که پوتین از زمان جنگ یک‌ساله تاکنون به آنجا سفر داشته است.

پوتین با خودرو به چند منطقه سفر کرد و با ساکنانشان دیدار داشت. در حالی که زلنسکی برای تقویت روحیه سربازان خود و پیشبرد استراتژی گفت‌وگو در جبهه‌های جنگ در حال رفت و آمد است، پوتین ترجیح می‌داد در کرملین بماند.

حالا آنگونه که رسانه های روس گزارش دادند پوتین به منطقه ای موسوم به نوسکی در ماریوپل رفته و از محله مسکونی تازه ای که ارتش روسیه ساخته شده، دیدن کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس به نقل از سرویس مطبوعاتی کرملین گفت که رهبر روسیه همچنین از منطقه باشگاه قایقرانی، ساختمان تاتر و مکان های به یادماندنی در خط ساحلی ماریوپل دیدن کرده است. ماریوپل شهری است در دونباس، یکی از چهار شهری که پوتین ماه سپتامبر برای ضمیمه کردن آن به خاک روسیه همه پرسی برگزار کرد. کی یف و متحدانش در غرب این همه پرسی را غیر قانونی خواندند.

 دونتسک و لوهانسک که بخش صنعتی دونباس را تشکیل می دهد نیز جزو مناطق ضمیمه شده هستند که در طول سال ها درگیر سنگین ترین نبردها در اروپا بوده‌اند. رسانه‌های روس همچنین گزارش دادند که پوتین با فرمانده ارشد عملیات نظامی خود در اوکراین دیدار داشته است.