به گزارش اکوایران، «محرویت زنان افغان از تحصیل در دانشگاه»، «آمادگی برای تنش احتمالی در مرزهای ایروان و باکو»، «پس‌لرزه‌های سند تازه استراتژی نظامی ژاپن»، «حمله  به مقر گروه تروریستی داعش در شرق سوریه»، «واکنش ترامپ به تصمیم کمیته ششم ژانویه»، «رقص بمب‌افکن‌های اتمی آمریکا بر فراز شیه جزیره کره»، «پایان خونین گروگان گیری در پاسگاه پاکستان»، «تاکید ایران بر ضرورت گفتگوهای منطقه ای در کنفرانس اردن»، «روایت عبداللهیان از نشست مشترک با بورل»و «پایان اولویت برجام» از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

محرومیت زنان افغان از تحصیل در دانشگاه

خبرگزاری الجزیره نوشت که در نامه‌ای که روز سه‌شنبه به امضای ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان خطاب به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی صادر شد، آمده: به اطلاع همه شما می‌رساند که دستور توقف تحصیل زنان را تا اطلاع ثانوی سریعاً اجرا کنید.این تصمیم پس از نشست دولت طالبان اعلام شد. این مصوبه ضربه‌ای تازه به حقوق دختران و زنان تحت حاکمیت طالبان محسوب می‌شود.ممنوعیت اخیر تحصیلات عالی، کمتر از سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که هزاران دختر و زن در سراسر افغانستان در امتحانات ورودی دانشگاه شرکت کردند و بسیاری از آنها آرزو داشتند تدریس و پزشکی را به عنوان شغل آینده انتخاب کنند.اکثر دختران نوجوان در افغانستان پیش تر از تحصیلات دبیرستانی تعلیق شده‌اند و پذیرش دانشگاه نیز برایشان به شدت محدود شده بود.چندین مقام طالبان می‌گویند که ممنوعیت دختران از تحصیل در مقطع متوسطه موقتی است، اما در مقاطع مختلف دلایل و بهانه‌های زیادی برای این تعطیلی بر می شمارند: از کمبود بودجه گرفته تا زمان مورد نیاز برای بازسازی برنامه‌های درسی مطابق با آنچه که آن را اسلامی می‌دانند.

آمادگی پیمان امنیت جمعی برای اعزام نیرو به مرزهای ایروان و باکو

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت، این سازمان آماده است تا در صورت تمایل ایروان، نیروهایش را به مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان اعزام کند.به نوشته اوراسیا تایمز، استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: یکی از گزینه‌های ما برای کمک به ارمنستان، ارسال نیروهای این سازمان به مرز آذربایجان و ارمنستان است. جزئیات این طرح از جمله وظایف و شرایط کارش طرح‌ریزی شده است.زاس گفت،هدف اصلی سازمان پیمان امنیت جمعی در شرایط کنونی حفظ امنیت سازمان‌های دولتی، بهبود و انسجام این سازمان است. اقدامات سیاسی و دیپلماتیک و همچنین پاسخ پیشدستانه به چالش‌های در حال ظهور نیز همچنان از اولویت‌های ما هستند. زاس با بیان اینکه طرح مذکور دارای شش ماده است، گفت که هنوز هم ارمنستان می‌تواند آن را به صورت کامل یا گزینشی بپذیرد.

پس لرزه های سند تازه استراتژی نظامی ژاپن

کره شمالی افزایش فعالیت های نظامی ژاپن و رونمایی این کشور از استراتژی امنیتی تازه‌اش را به چالش کشید و آن را خطرناک خواند.این کشور متعهد شد که در برابر فعل ژاپن دست به اقدامی متقابل بزند. کره شمالی همچنین نسبت به آزمایش قریب‌الوقوع دیگری چون پرتاب موشک بالستیک قاره پیمای دیگر هم هشدار داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، ژاپن هفته گذشته برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم از افزایش فعالیت های نظامی اش خبر داد و گفت که به دلیل تهدیدهای چین و کره شمالی و همچنین هراس از پس لرزه های نبرد روسیه در اوکراین ناچار شده تا رویکردی متفاوت اتخاذ کند. حالا وزارت خارجه کره شمالی می گوید که ژاپن با استراتژی جدید نظامی اش تغییری رادیکال در محیط امنیتی شرق آسیا ایجاد کرده و عملا به قابلیت حمله پیشگیرانه رسمیت داده است. این وزارتخانه همچنین از ایالات متحده به دلیل تحریک و تسلیح زاپن انتقاد کرد و گفت که ایالات متحده حق ندارد موضع دفاعی کره شمالی را زیر سوال ببرد. یکی از مقام های کره شمالی نیز تلاش ژاپن را احمقانه و در راستای ارضای نیت های سیاه دلانه این کشور عنوان کرد و گفت توکیو به بهانه دفاع از خود در برابر کره شمالی دست به چنین ماجراجویی زده که قابل توجیه نیست.

حمله ائتلاف به مقر گروه تروریستی داعش در شرق سوریه؛ شش تروریست بازداشت شدند

فرمانده نظامی آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی شرق سوریه را هدف سه حمله قرار دادند؛ حملاتی که در جریانشان شش شبه نظامی عضو گروه تروریستی داعش بازداشت شدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه اش اعلام کرد که این حملات طی 48 ساعت گذشته انجام شده و یکی از شبه نظامیان بازداشت شده چهره ای است موسوم به الزبید، یکی از مقام های ارشد داعش که در برنامه ریزی فعالیت های تروریستی این گروه نقش دارد. دیده بان حقوق بشر سوریه، ناظر جنگ مستقر در بریتانیا گفت منطقه دیر الزور و حسکه هدف دو حمله قرار گرفت. این نهاد افزود که نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها نیز در این حملات حضوری فعال داشتند. آنها چهار نفر از بازداشت شدگان را دلال های اسلحه وابسته به این گروه تروریستی( داعش) معرفی کردند. ژنرال مایکل اریک با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که به دام انداختن عوامل داعش توانایی سازمان تروریستی برای طراحی و اجرای حمله های بی ثبات کننده بیشتر را مختل خواهد کرد.

واکنش ترامپ به تصمیم کمیته ششم ژانویه؛ آنچه من را نکشد، قوی ترم می کند!

دونالد ترامپ در واکنش به به تصمیم کمیته ششم ژانویه در مجلس نمایندگان آمریکا برای درخواست از وزارت دادگستری این کشور به منظور محاکمه او و برخی از دستیارانش از بابت دست داشتن در شورش در ساختمان کنگره با گذاشتن پیامی در شبکه اجتماعی متعلق به خودش موسوم به تروث سوشال گفت که این افراد نمی‌فهمند وقتی من را تعقیب کنند، کسانی که دوستدار آزادی هستند پیرامون من متحد می‌شوند. چنین کاری من را قوی‌تر می‌کند. چیزی که من را نکشد من را قوی‌تر می‌کند.به نوشته نشریه هیل، ترامپ در واکنش به این رویداد ساعاتی بعد از انتشار رسمی توصیه‌های این کمیته گفت که اتهامات دروغ مطرح شده از سوی کمیته شدیدا غیرمنتخب ششم ژانویه قبلا به شکل حقه استیضاح شماره دو ثبت و امتحان و پیگری شد. من به طرزی قانع کننده در آن پیروز شدم. همه مشمول قاعده منع تجدید محاکمه هستند!

رقص بمب افکن های اتمی آمریکا بر فراز شیه جزیره کره

ایالات متحده در واکنش به تهدیدهای خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که تردیدها درباره توانایی ارتش کره شمالی را به سخره گرفته بود و بار دیگر منطقه را با پرتاب موشک بالستیک قاره پیما با برد کامل تهدید کرد، بمب افکن های خود با قابلیت اتمی و جت های رادارگریز پیشرفته اش را علیه کره شمالی به نمایش گذاشت. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس، وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که استقرار بمب افکن های B-52 آمریکا و جنگده های رادار گریز F-22 برای رزمایش های مشترک با هواپیماهای جنگی کره جنوبی، بخشی از توافق برای حراست از سئول با همه اهرم های موجود از جمله اهرم های هسته ای بود.این وزارتخانه گفت این رزمایش که در آن جنگده های اف-35 و اف-15 کره جنوبی نیز حضور داشتند بر فراز اب های جنوب غربی جزیره ججو برگزار شد. جت های اف-22 ایالات متحده برای اولین بار در چهار سال گذشته در کره جنوبی مستقر شدند و درطول این هفته برای آموزش با نیروهای کره جنوبی خواهند ماند.این رزمایش پس از آن برگزار شد که کره شمالی ادعا کرد که یک ماهواره ازمایشی را برای توسعه اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود پرتاب کرده است و یک موتور سوخت جامد را برای استفاده دز یک موشک بالسل=تیک قاره پیما مورد آزمایش قرار داده است.

پایان خونین گروگان گیری در پاسگاه پاکستان؛ عملیات نجات پس از شکست رایزنی های 40 ساعته

مقام های ویژه پاکستان به یک مرکز ضد تروریسم در یک منطقه دورافتاده واقع در شمال غرب حمله کرده و 33 شبه نظامی وابسته به گروه طالبان پاکستان را که این نهاد را در اختیار داشتند، کشتند. به گفته وزیر دفاع پاکستان، اعضای شبه نظامی عضو گروه تحریک طالبان پاکستان دو  گروگان را پس از عملیات نجات کشته بودند. خبرگزاری الجزیره در این باره نوشت، هنوز تعداد افسرانی که توسط این گروه شبه نظامی در این مرکز به گروگان گرفته شده اند مشخص نیست.فعلا مقام های پاکستانی از ارائه جزئیات بیشتر درباره عملیات نجات که پس از شکست رایزنی های 40 ساعته میان اسلام آباد و تحریک پاکستان انجام شد، خودداری کردند. پیشتر مقام های پاکستانی گفته بودند که دو گروگان و یک افسری که در آن مرکز فعالیت داشت توسط این گروه شبه نظامی کشته شده اند. پیش از این طالبان مدعی شده بود که حداقل هشت نفر از پرسنل امنیتی در بازداشت هستند. گفته می شود اعضای این گروه شبه نظامی با این این گروگان گیری خواهان عبوری امن به پایگاه های پیشین خود بودند.

عبداللهیان؛ امنیت خریدنی نیست؛ تاکید ایران بر ضرورت گفتگوهای منطقه ای

ایسنا نوشت: حسین امیرعبداللهیان در نشست بغداد - ۲ در بحرالمیت اردن با تاکید بر حمایت همیشگی جمهوری اسلامی  ایران از دولت و ملت عراق گفت که گفتگو و همکاری میان کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی دانست.وزیر امور خارجه جایگاه عراق در برقراری صلح و ثبات در منطقه را مهم و از نقش مثبت منطقه ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفتگو اسقبال کرد.او با بیان اینکه، امنیت، امری وارداتی و خریدنی نبوده و قابل گزینش از منطقه ای به منطقه دیگر نیست، از عدم حضور نماینده جمهوری عربی سوریه در نشست امروز ابراز تاسف کرد.

روایت عبداللهیان از نشست مشترک خود با بورل

حسین امیرعبداللهیان با انتشار پیامیدر توئیتر نوشت: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در اردن، نشستی ۲ ساعته با جوزپ بورل داشتم ( با حضور دکتر باقری و مورا).وی افزود: در مورد همه ابعاد توافق وین گفتگو کردیم. بورل بر عزم خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین تاکید نمود. دیداری صریح، دوستانه و سازنده بود.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: در مورد بحران اوکراین و انرژی هم گفتگو شد.

کربی: بر برجام تمرکز نداریم

ایرنا نوشت:جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران در واشنگتن، بدون اشاره ای به کارشکنی و زیاده خواهی های دولت جو بایدن گفت: ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی کنیم. برجام در تمرکز ما نیست.این مقام دولت بایدن ادامه داد: ما چندین ماه  پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد. وی با دخالت در امور داخلی ایران و نیز تکرار اتهامات پهپادی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: درحالی که ایران به کشتن شهروندان خود و فروش پهپاد به روسیه ادامه می دهد، ما دستیابی به یک توافق را در آینده نزدیک نمی بینیم.هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: بنابراین، درحال حاضر ما بر روشهای موثر برای مقابله با ایران در این زمینه ها متمرکز شده ایم.