به گزارش اکوایران، محمد جمشیدی - معاون سیاسی رییس‌جمهور - اعلام کرد که رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با ابراهیم رئیسی از حصول دستور کاری مشترک بر سر اقداماتی برای هموار کردن مسیر همکاری‌ها ابراز خرسندی کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز همکاری‌ها را امری دو طرفه خواند که بر اساس حفظ استقلال آژانس و احقاق حقوق ملت ایران می‌تواند ادامه یابد.

پیش‌تر رئیس نهاد ناظر اتمی گفته بود که رایزنی ها با ایران در باب دو مقوله از جمله بخش علمی و فنی برنامه هسته ای ایران ادامه دارد و درباره پیشرفت این روند انتظارها زیاد است.

رافائل گروسی روز جمعه وارد تهران شد و جلسه هایی را با برخی از مقام های رسمی ایران درباره برخی از ذرات ادعایی اورانیوم 83.7 کشف شده در ایران داشت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، گروسی در جمع خبرنگاران گفته بود که «در سطح جهانی دو مقوله از اهمیت بسیاری برخوردارند.واضح است که امروز انتظارهای زیادی درباره دستور کار مشترک ما وجود دارد».

او همچنین تاکید کرد که شفاف‌سازی و ارائه تضمین‌های معتبر در باب مسیر پیش رو در کنار گزاره‌هایی چون شفاف‌سازی بسیار مهم است.

گروسی که در کنفرانسی مطبوعاتی در کنار محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی سخنرانی داشت، تاکید کرد که همکاری علمی و فنی با ایران از جمله موضوعات دیگری است که دارای اهمیت زیادی است.

محمد اسلامی نیز روز شنبه به خبرنگاران گفت که ایران اورانیوم در سطح 60 درصدی را غنی‌سازی می‌کند. در شرایط کنونی گمان‌زنی‌ها درباره نتایج سفر رافائل گروسی به تهران بسیار است، برخی از دیپلمات‌های اروپایی مدعی‌اند که همکاری لازم میان تهران و نهاد ناظر محقق نشده با این همه گروسی امیدوار است که دیدار با ابراهیم رئیسی بتواند زمینه و بستر را برای همکاری‌های بیشتر هموارتر کند.

از همین رو رئیس نهاد ناظر اتمی تاکید دارد که «رایزنی‌های سیستماتیک عمیق و جدی با ایران ضروری است. به همین دلیل من به تهران سفر کردم». او در ادامه افزود «در پایان روز شنبه درباره میزان رضایت ما قضاوت خواهد شد».

گروسی در این سفر، غیر از محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی و ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز دیدار کرده بود.