به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت کشورهایی مانند هند و آفریقای جنوبی که در محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین به غرب نپیوسته‌اند، احتمالاً در مسیری به سوی دور شدن از همسویی با مسکو قرار دارند، اما چنین روندی «در یک لحظه اتفاق نمی‌افتد.»

بلینکن در مصاحبه‌ای با نشریه آتلانتیک به مناسبت یک سالگی جنگ گفت: «کشورهایی هستند که روابط طولانی مدت و چند دهه‌ای با روسیه -و پیش از آن با اتحاد جماهیر شوروی- دارند، و جدا شدن آنها در یک لحظه ممکن نیست. چنین کاری به سادگی زدن یک دکمه نیست، بلکه مثل حرکت دادن یک ناو هواپیمابر است.»

هند پس از حمله روسیه به اوکراین با فشار غرب برای فاصله گرفتن از مسکو مواجه شده است. دهلی نو تاکنون با اشاره به روابط دیرینه خود با روسیه و نیازهای اقتصادی و نفتی خود، در برابر این فشار مقاومت کرده است.

بنابر گزارش رویترز، روسیه بزرگترین تامین‌کننده تسلیحات هند از زمان اتحاد جماهیر شوروی بوده است. با این حال، واشنگتن در سال‌های اخیر به دنبال جذب دهلی‌نو و دور کردن آن از تامین‌کننده نظامی سنتی خود بوده است. هند به دنبال آن است که ناوگان هواپیماهای جنگنده خود را که عمدتاً متعلق به دوران شوروی هستند برای تقویت نیروی هوایی خود مدرن کند، امّا جنگ در اوکراین باعث نگرانی از ظرفیت‌های تولید روسیه شده است.

بلینکن گفت: « روسیه برای چندین دهه در هسته اصلی تامین‌کنندگان تجهیزات نظامی و دفاعی هند بود، اما آنچه در چند سال گذشته شاهد آن بودیم، مسیری در جهت دور شدن از اتکا به روسیه و حرکت به سمت مشارکت با ما و سایر کشورها است.»

بلینکن همچنین افزود که او دلیل روابط نزدیکتر آفریقای جنوبی با روسیه را درک می‌کند و در عین حال از رویکرد "همدلانه" واشنگتن در قبال رژیم دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی ابراز پشیمانی کرد.

nelson-mandela

حزب کنگره ملی آفریقا، که از زمان پایان حکومت اقلیت سفیدپوستان در سال 1994 بر آفریقای جنوبی حکومت می‌کند، روابط قوی با اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت، که در طول جنگ سرد فعالان ضد آپارتاید را آموزش داده و از آنها حمایت می‌کرد. نلسون ماندلا، قهرمان مبارزه با آپارتاید آفریقای جنوبی که یک نماد جهانی بود و در سال 2013 درگذشت، در طول جنگ سرد مورد سوء ظن واشنگتن بود و حتی در فهرست نظارت بر تروریسم آمریکا در آن دوران قرار داشت.

بلینکن گفت: «اتحاد جماهیر شوروی از نیروهای آزادی در آفریقای جنوبی حمایت می‌کرد و البته متأسفانه، بیش از متأسفانه، ایالات متحده بیش از حد نسبت به رژیم آپارتاید همدلی داشت، و البته این بخش از تاریخ نیز یک شبه پاک نمی‌شود. این یک فرآیند است.»