به گزارش اکوایران، شنبه شب نزدیک به هشتاد هزار نفر  در سه شهر بزرگ اصلی سرزمین‌های اشغالی علیه برنامه‌های اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم تظاهرات کردند. 

نتانیاهو که اکنون برای ششمین دوره نخست‌وزیر شده، توانست با رهبری ائتلافی ملی‌مذهبی، یک اکثریت مستحکم در پارلمان به دست آورد. وی می‌خواهد دادگاه عالی را برای بازگردانی تعادل قدرت بین سه شاخه این رژیم را تغییر دهد.

به گفته معترضین، اصلاحات پیشنهادی باعث فلج شدن استقلال قضایی شده، فساد را گسترش داده، حقوق اقلیت‌ها را به خطر انداخته و دادگاه‌های اسرائیلی را که در فضای بین‌المللی اتهامات جنایات جنگی را خنثی می‌کند، از اعتبار می‌اندازد. از جمله کسانی که مخالف این تغییرات است، قاضی ارشد دادگاه عالی و دادستان کل هستند.

برنامه نتانیاهو که منجر به اعتراض شد، چیست؟

این تظاهراتِ زیر باران سرد زمستانی پس از آن اتفاق افتاد که اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور این رژیم از سیاستمداران جناح‌های مختلف درخواست کرد تا سطح تنش‌های مناظرات و بحث‌ها را کاهش دهند.

photo_2023-01-15_11-16-02

بنی گانتز، وزیر دفاع سابق که در تظاهرات تل‌آویو شرکت کرد --هر چند سایر چهره‌های مخالف کابینه نخواست مصاحبه کند- خطاب به معترضین گفت: پرچم را در یک دست و چتر را در دست دیگر گرفته و برای دفاع از [به اصطلاح] دموکراسی و قانون به خیابان آمده و اعتراض کنید».

در پلاکارد یکی از تظاهرکنندگان نوشته شده بود «ما خانه مشترک خود را حفظ می‌کنیم». یکی دیگر گفت که نتانیاهو به دلیل یک «کودتای قانونی» مجرم است. رسانه‌های اسرائیلی تعداد شرکت‌کنندگان در تل‌آویو را حدود ۸۰ هزار نفر و عدد معترضین بیت‌المقدس و حیفا را هزاران نفر اعلام کردند.

عکس‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعدادی از معترضین در مخالفت با متحدین راست افراطی نتانیاهو پرچم فلسطین را به دست گرفته بودند. یکی از راست‌گراهای تندرو، ایتامار بن‌گویر که وزیر امنیت ملی کابینه جدید است به کَن تی‌وی گفت که او می‌خواهد پرچم‌‌های فلسطین را از تظاهرات جمع کند؛ اما قبل از هرگونه اقدام، منتظر نظر دادستان کل است.

قمار هولناک بی‌بی؛ کابینه نتانیاهو اسرائیل را در آستانه جنگ داخلی قرار داده؟

نتانیاهوی ۷۳ساله، روز جمعه از انعطاف‌پذیری طرح اصلاحات قضایی خبر داد و گفت که این طرح  بعد از شنیدن نظر تمام طرف‌ها و بررسی دقیق انجام خواهد شد. نظرسنجی‌ها در مورد دیدگاه اسرائیلی‌ها نسبت به این طرح مختلف است. کانال ۱۳ تلویزیون، هفته گذشته اعلام کرد که ۵۳ درصد اسرائیلی‌ها با تغییر ساختار دادگاه‌ها مخالف بوده و ۳۵ درصد نیز موافق‌اند. اما آمار شبکه ۱۴ تلویزیون در روز پنج‌شنبه نشان می‌داد اصلاحات ۶۱ درصد موافق و ۳۵ درصد مخالف دارد.

منتقدان دادگاه عالی می‌گویند که قدرت این نهاد بیش از حد بوده و نظر همه در آن لحاظ نمی‌شود. اما مدافعان آن بر این باورند که دادگاه عالی نقشی متعادل‌کننده در میانه چنددستگی‌های موجود ایفا می‌کند. میکی زوهار، نماینده حزب لیکودِ نتانیاهو در مجلس گفت: «ده‌ها هزار نفر امشب در تظاهرات شرکت کردند. اما در انتخابات دو ماه و نیم پیش، میلیون‌ها نفر به ما رأی دادند. ما به مردم قول تغییر دادیم، قول حکمرانی خوب دادیم، وعده اصلاحات دادیم و به آن عمل خواهیم کرد».