به گزارش اکو ایران، کابینه جدید بنیامین نتانیاهو برای اجرای سیاست های رادیکال شتاب دارد از همین رو اخیرا طرح ممنوعیت به ظاهر کوچک ادعایی در ارتباط با نمایش پرچم فلسطین را اعلام کرده است.

سیاست‌های رادیکال کابینه‌ای رادیکال

پس از گذشت دو هفته از آغاز به کار کابینه جدید، رادیکال‌ترین کابینه ای که در سرزمین های اشغالی تشکیل شده، چهره های فعال در آن در حال دامن زدن به تفرقه در داخل هستند و تلاش برای درگیری با فلسطینی ها و متحدان این رژیم در خارج. آن‌گونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته، نتانیاهو روز دوشنبه به قانونگذاران حزب لیکود گفت ما کابینه ای متفاوت با سیاست های متفاوت هستیم و کارها را به شیوه ای متفاوت اداره می کنیم.

تنها چند روز بعد از آغاز به کار کابینه بی‌بی، ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این کابینه از حساس ترین مکان مقدس شرق بیت المقدس بازدید کرد؛ بازدیدی هنجارشکنانه که بسیاری از ناظران آن را اقدامی تحریک آمیز قلمداد کردند. بازدید بن گویر از حرم شریف واکنش های تند فلسطینی و اعراب را به دنبال داشت و همزمان ایالات متحده و کشورهای عرب نیز اسرائیل را به چالش کشیدند. نتانیاهو همچنین رهبر فلسطینی به رسمیت شناخته شده در کرانه باختری اشغالی را هدف قرار داده است، آن هم زمانی که لابی فلسطینی ها در مجمع عمومی سازمان ملل موفقیت آمیز بود و فلسطینی ها توانستند از دیوان بین المللی دادگستری درباره سیاست های اسرائیل در کرانه باختری و شرق بیت المقدس درخواست اظهار نظر حقوقی کنند. این رخداد موجب شد تا اسرائیل مجموعه ای از اقدام ها و سیاست های تنبیهی را علیه فلسطینی ها تعریف نماید. برخی از این سیاست ها طبیعتا ضربه سختی به مردمان سرزمین های اشغالی وارد کرده، که مهم ترینشان ممنوعیت دسترسی ها به 40 میلیون دلار درآمد مالیاتی و پرداخت این مبلغ به عنوان غرامت به قربانی های ادعایی اسرائیل است که شهرک نشین های رادیکال هستند.

رادیکال ها تیشه به ریشه خود می زنند!

همزمان برنامه هایی نیز برای توقف ساخت و ساز ها در روستاهای فلسطینی که در بخش های تحت کنترل اسرائیل در کرانه باختری قرار دارد نیز تعریف شده است.

سایر سیاست های اتخاذی جنبه نمادین تری دارد مانند لغو امتیاز «وی ای پی» مقام های ارشد فلسطینی و ممنوعیت نمایش پرچم فلسطین. مقام های اسرائیلی اواخر هفته ای که گذشت جلسه‌ی والدین کودکان فلسطینی درباره شرایط حضور فرزندان آنها در مدارس شرق بیت المقدس را برهم زدند و مدعی شدند که این نشست توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی تامین مالی شده است. محمد اشتبه، نخست وزیر فلسطین روز دوشنبه اسرائیل را به تلاش برای پایان دادن به قدرت فلسطینی ها و قرار دادن آنها بر لبه پرتگاه مالی و نهادی متهم کرد.

نتانیاهو و متحدانش در داخل سرزمین های اشغالی از طرح گسترده برای بازنگری در سیستم قضایی کشور پرده برداری کرده اند. طرح اصلی به پارلمان این اختیار را می دهد که تصمیم های دیوان عالی را با اکثریت ساده لغو کنند.به باور منتقدان این مسئله سیستم کنترل و تعادل اسرائیل را نابود می کند. هزاران اسرائیلی اواخر هفته به معترضانی که علیه اصلاحات قانونی پیشنهادی پیوستند و رئیس پیشین دادگاه عالی هشدار داد که این طرح ساختار اسرائیل را توخالی خواهد کرد. بنی گانتز، وزیر دفاع پیشین هم که امروز یکی از چهره های اپوزسیون است، روز دوشنبه هشدار داد که نتانیاهو این رژیم را به سوی جنگ داخلی سوق می دهد.

سیاست های اتخاذی نتانیاهو نباید موجب تعجب شود، پس از چهار شکست پی در پی در سه سال، نتانیاهو توانسته در دور پنجم رای گیری با هم صدایی رادیکال ها به پیروزی دست یابد. ائتلافی که او رهبری شان را عهده دار است متشکل از تندروهایی است که از فلسطینی ها تنفر دارند و با ایده مذاکرات صلح مخالف هستند و تشکیل کشور فلسطینی را برنمی تابند. به  عنوان نمونه بن گویر خواهان اخراج دسته جمعی فلسطینی ها است. او بیش از یک دهه متهم به تحریک و اقدام های تروریستی علیه فلسطینی ها بود اما حالا یکی از وزرای ارشد کابینه بی بی است که بر نیروی پلیس نظارت دارد. بزالل اسموتریچ، یکی دیگر از رهبران شهرک نشین که مسئولیت ساخت شهرک ها در کرانه باختری را بر عهده گرفته و به سان بن گویر رادیکال است.

جنگ داخلی به بهانه مصونیت بی بی

 نتانیاهو که در آستانه محاکمه قرار داشت می خواست با این گروه هم صدا شود تا هم خود مصون باشد و هم با چهره هایی که به مانند بی بی با سیستم قانونی که نخبه گرایانه توصیف می شود، مخالف هستند در این حوزه تغییر ایجاد کند. اعتقاد بر این است که اصلاحات قانونی که توسط وزیر دادگستری اسرائیل رهبری می شود؛ چهره ای که از نزدیکان نتانیاهو است، در نهایت موجب رد اتهام های وارد شده به نتانیاهو خواهد شد.

نتانیاهو دست به دامان بایدن و اعراب می شود؟

ناداو ایال، مفسر اسرائیلی و نویسنده کتاب «شورش»، کتابی درباره ظهور پوپولیسم و ناسیونالیسم در سراسر جهان، در این باره گفت که این افراطی ترین کابینه ای است که اسرائیل تا به امروز به خود دیده است. به گفته او، انچه شاهدش هستیم تجلی دیدگاه های بی بی است و آنها اساسا به آنچه وعده داده اند عمل می کنند. به اعتقاد این تحلیلگر جامعه بین الملل و بسیاری از اسرائیلی ها تا حد زیادی متوجه نشدند که یارای مقاومت در برابر چنین کابینه ای را نخواهند داشت. به باور او، نتانیاهو نیز برای مهار متحدان ائتلافی خود با چالش هایی روبرو خواهد شد چرا که آنها به سیاست های معتدل باوری ندارند. به گفته او بی بی علاقه ای برای رویارویی با دولت بایدن را ندارد پس باید صداهای رادیکال را در نظر بگیرد.

 براساس دستور العمل های کابینه جدید قرار بر آن است که ساخت و ساز شهرک ها در کرانه باختری توسعه یافته، ده ها پاسگاه غیر قانونی تعریف و کرانه باختری در اختیار اسرائیل قرار بگیرد. چنین سیاست هایی تقریبا رویارویی ایالات متحده، فلسطینی ها، جامعه بین الملل با اسرائیل را تضمین خواهد کرد. کرانه باختری امروز شاهد مرگبارترین خشونت ها در قیاس با دو دهه گذشته است. تا به امروز دولت بایدن تلاش داشته تا با تکیه بر ادبیاتی محتاطانه سیاست های رادیکال کابینه بی بی را مهار کند. سفر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور به اسرائیل شاید در همین راستا تعریف شده باشد. ناظران بر این باورند که متحدان جدید اسرائیل، امارات متحده عربی و کشورهای عرب خلیج فارس که با این بازیگر رابطه دیپلماتیک خود را عادی سازی کرده اند، شاید بتوانند در مهار این تندروی ها نقش کلیدی را ایفا کنند، بالاخص آن که عادی سازی رابطه تل اویو با این گروه از کشورها یکی از دستاوردهای مهم نتانیاهو قلمداد می شود.