به گزارش اکوایران، کمی بیش از یک هفته از آغاز به کار کابینه بنیامین نتانیاهو می گذرد اما در همین بازه زمانی کوتاه دولت بایدن با چالش های جدی روبرو شده است. چندی پیش یکی از چهره های جنجالی کابینه راست افراطی نتانیاهو، دیپلمات های آمریکایی را به واسطه بازدید از حرم شریف بیت المقدس خشمگین کرد؛ چرا که تصور می شود که این بازدید می تواند زمینه را برای کنش های بحث برانگیز دیگری چون گسترش شهرک سازی یهودیان در زمین های فلسطینی ها هموار کند. با این همه کابینه نتانیاهو پس از حاشیه های این دیدار، گزینه های تنبیهی را علیه فلسطینی تعریف کرد؛ گزینه هایی که در تضاد مستقیم با سیاست های اتخاذی اخیر بایدن جهت تقویت روابط آمریکا با فلسطین قرار دارد؛سیاستی چون بازگرداندن کمک ها به تشکیلات خودگردان فلسطین، کمک هایی که در زمان ریاست دونالد ترامپ قطع شده بود.

بی‌بی چالش ناخواسته برای بایدن

کابینه جدید اسرائیل یک چالش ناخواسته برای تیم امنیت ملی بایدن است چرا که فعالیت هایش می تواند توجه ایالات متحده را از خاورمیانه و فعالیت های رقبایی چون چین و روسیه منحرف کند. این در حالی است که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست گرفته اند و مشتاق اند بایدن را پیش از کارزار ریاست جمهوری 2024 رویاروی اسرائیل قرار دهند.

بایدن در راستای تلاش هایش برای مقابله با آشفتگی های بیشتر، مشاور امنیت ملی اش را اواسط ژانویه به اسرائیل می فرستد تا از ایجاد شکاف های بالقوه و در عین حال عمیق میان دولت خود و شریک اصلی اش در خاورمیانه جلوگیری کند. به گفته مقام های دولت بایدن، سفر جیک سالیوان می تواند با سفر چهره های دیگری چون آنتونی بیلنکن، وزیر امور خارجه همزمانی داشته باشد.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس پیام این چهره ها می تواند فراتر از هشدارها در باب تشدید تنش با فلسطینی ها باشد، گفته می شود یکی از سیگنال های ارسالی هشدار به تل آویو مبنی بر عدم دلبستگی به روسیه است بالاخص در شرایط کنونی که مسکو به ایران، رقیب سرسخت اسرائیل نزدیک شده است. طبیعتا ایالات متحده نمی خواهد بدین طریق توازن شکننده حساس امنیتی حاکم بر خاورمیانه را بر هم بزند.

 زخم کهنه

از آنجایی که نتانیاهو در انتخابات پرمناقشه سال گذشته با حمایت گسترده راست گرایان اسرائیل توانست پیروز شود، مقام های ایالات متحده تلاش داشتند به جای پیش بینی ها بر سیاست ها و شخصیت های تعریف شده در این کابینه متمرکز شوند و بدین طریق قضاوت کنند. شخص بایدن هم در آن بازه زمانی از رابطه چند ساله اش با نتانیاهو گفت. رئیس جمهوری آمریکا 29 دسامبر زمانی که نتانیاهو قدرت را در اختیار گرفت گفت که مشتاقانه در انتظار همکاری با بی بی هست؛ چهره ای که سال ها دوستش بوده است. او تاکید داشت که هم صدا با نتانیاهو به شکلی مشترک به چالش ها و فرصت های پیش روی اسرائیل و خاورمیانه خواهد پرداخت.

ناظران می گویند بایدن و نتانیاهو سال ها است یکدیگر را می شناسند اما صمیمی نیستند. بایدن و مقام های پیشین فعال در دولت باراک اوباما که امروز در کاخ سفید فعالیت دارند، هنوز نسبت به نخست ویزی که پیشتر تلاش داشت دستاورد آنها در عرصه سیاست خارجی یعنی توافق هسته ای با ایران (برجام) را از مسیر اصلی اش منحرف کند، خشم دارند. با این حال شواهد نشان می دهد که دولت بایدن با نتانیاهو تعامل خواهد کرد و همزمان از ارتباط با چهره های افراطی تر کابینه اش دوری می کند.

خشونتی که عریان شد

 ندپرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این هفته در پاسخ به سوالی درباره تماس احتمالی با ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که بازدیدش از مکان مقدس مسلمانان پرحاشیه شده، گفت ما مستقیما با نتانیاهو، نخست وزیر تعامل خواهیم کرد.گنجاندن رادیکال هایی چون بن گویر،رهبر شهرک نشین های کرانه باختری و دیگر شخصیت های راست افراطی در کابینه نتانیاهو که رویکردی خصمانه با فلسطینی ها دارند و مخالف تصویب قطعنامه دو کشور هستند، اسرائیل و ایالات متحده را در مسیرهای متضادی قرار داده است.

پنجشنبه ای که گذشت رابرت وود، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت که از سوی کشورهای عربی برای محکوم کردن بازدید بن گویراز حرم شریف برگزار شده بود از حمایت قاطع بایدن از وضعیت تاریخی حاکم بر حرم شریف و اماکن مقدس گفت. وود خاطر نشان کرد که نتانیاهو متعهد شده که وضعیت موجود را حفظ کند از همین رو باید حفظ اماکن و راه حل دو کشوری را در اولویت قرار دهد. اما روز جمعه کابینه امنیتی نتانیاهو مجموعه ای از اقدام های تنبیهی را علیه رهبری فلسطین تصویب کرد تا بدین طریق مانع از ان شود تا پرونده خشونت شهرک نشین های اسرائیلی راهی دیوان بین المللی دادگستری شود. این رویکرد سیاست های رادیکالی کابینه نتانیاهو را عریان تر کرد.

کابینه امنیتی نتانیاهو تصمیم گرفته تا میلیون ها دلار را از تشکیلات خودگردان دریغ کرده و در قالب غرامت در اختیار خانواده های اسرائیلی های شهرک نشین که به ادعای اسرائیل توسط فلسطینی ها کشته شدند، قرار دهد. علاوه بر این، مزایایی مجوزهای سفر برای مقام های فلسطینی که نبرد سیاسی و قانونی را علیه اسرائیل رهبری می کنند را معلق کند.در چنین شرایطی دولت بایدن در جهتی معکوس حرکت می کند.

از زمان اغاز به کار دولت بایدن، رئیس جمهوری این کشور ممنوعیت های تعریف شده در ارتباط با کمک های ترامپ را لغو کرده و بیش از 800 میلیون دلار را در  قاب کمک به اقتصاد، توسعه، امنیت و سایر موارد در اختیار فلسطینی ها و آژانس سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی قرار داد. در پاییز سالی که گذشت وزارت امور خارجه توانست موافقت دادگستری را برای سفر مقام های فلسطینی به ایالات متحده را به دست بیاورد آن هم در شرایطی که در دولت ترامپ برای سفر و معاملات فلسطینی ها در آمریکا ممنوعیت هایی تعریف شده بود.

نفوذ اندک واشنگتن بر «بی‌بی»

یک هفته پیش از قدرت گرفتن نتانیاهو یعنی در اواخر دسامبر، وزارت امور خارجه تحریم هایی را به بهانه فعالیت های تروریستی علیه رهبری فلسطین اعمال کرد اما فورا آنها را کنار گذاشت و گفت که تعامل با فلسطینی ها در راستای منافع حیاتی و امنیت ملی ایالات متحده است. علیرغم بسته کمک سالانه بیش از 3 میلیارد دلاری به اسرائیل و حمایت دیپلماتیک در مجامع بین المللی به نظر می رسد که نفوذ ایالات متحده بر نتانیاهو محدود است.

دولت بایدن هنوز به تعهد خود مبنی بر بازگشایی کنسولگری ایالات متحده در شرق بیت المقدس که از منظر تاریخی به عنوان نقطه تماس اصلی با فلسطینی ها بوده عمل نکرده و هیچ اقدامی برای بازگشایی سفارت فلسطین در واشنگتن انجام نداده است. هر دو نهاد در زمان ریاست دونالد ترامپ تعطیل شدند. مدیر کل پیشین وزارت خارجه اسرائیل در این باره گفت که نزدیک شدن آمریکا به فلسطینی ها ممکن است تنها راه برای نفوذ بر نتانیاهو باشد البته اگر واشنگتن حقیقتا می خواهد این بازیگر را تحت فشار قرار دهد بایدن باید تاکید کند که در ماه های آینده بازگشایی سفارت فلسطین در واشنگتن را بررسی خواهد کرد. این تصمیم اتخاذ شود تا ببینیم که اسرائیلی ها چگونه به خود می لرزند. با این همه به گفته این مقام پیشین اسرائیلی فعلا نشانه ای مبنی بر این که نتانیاهو در این مسیر گام برمی دارد وجود ندارد. او در ادامه خاطر نشان کرد عباراتی چون آزادی و دموکراسی برای فلسطینی ها برای ما اهمیت ندارد چرا که فاقد معنا هستند، این ها عباراتی اند که فعلی پشت آنها تعریف و برنامه ریزی نشده است.