به گزارش اکوایران، کره شمالی در پایان سالی که همراه با آزمایش‌های بی‌سابقه بود، 3 موشک بالستیک را شلیک کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی روز شنبه سه موشک بالستیک به سمت دریای شرقی شبه جزیره کره شلیک کرد. در شرایطی که پیونگ یانگ به توسعه تسلیحاتی خود ادامه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که بتواند یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند، این پرتاب‌ها آخرین آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه‌ای بود که کره شمالی در سال جاری میلادی انجام داد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که سه موشک بالستیک کوتاه برد حدود ساعت 8 صبح به وقت محلی از استان هوانگهای شمالی، در جنوب پایتخت پیونگ یانگ شلیک شدند. وزارت دفاع ژاپن هم اعلام کرد که هر سه پرتاب در ارتفاعی در حدود 100 کیلومتر پرواز کردند و بردی در حدود 350 کیلومتر را طی کردند. 

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با محکوم کردن آن به عنوان نقض آشکار قطعنامه شورای امنیت گفت: پرتاب موشک بالستیک کره شمالی یک تحریک بزرگ است که صلح و ثبات در شبه جزیره کره و همچنین جامعه بین المللی را تضعیف می کند و خواستار توقف فوری آن شد.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده هم اعلام کرد که پرتاب‌های اخیر تهدیدی فوری برای پرسنل یا قلمرو ایالات متحده یا متحدان واشنگتن ایجاد نمی‌کند، اما آن‌ها تأثیر بی‌ثبات کننده برنامه تسلیحاتی کره شمالی را برجسته می‌کنند.

این پرتاب‌ها یک روز پس از آن انجام شد که وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که با موفقیت پرواز آزمایشی یک پرتابگر فضایی سوخت جامد را انجام داده است.  هم‌چنین روز دوشنبه، پنج هواپیمای بدون سرنشین کره شمالی وارد آسمان کره جنوبی شده بودند که ارتش کره‌جنوبی را بر آن داشت تا با جت های جنگنده و هلیکوپترهای تهاجمی برای سرنگونی آنها تلاش کند. این اولین حمله از  نوع خود از سال 2017 بود.

روابط بین کره شمالی و کره جنوبی، متحد ایالات متحده، از زمانی که دولت محافظه کار یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی در ماه مه به قدرت رسید و مواضع سخت‌تری در قبال کره شمالی را نوید داد، تنش بیشتری پیدا کرد.

خبرگزاری یونهاپ گفت بدون احتساب پرتاب های روز شنبه، کره‌شمالی در سال جاری حدود 70 موشک بالستیک شلیک کرده است که شامل حدود هشت موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) می شود. رسانه دولتی کره شمالی KCNA هنوز به طور رسمی این پرتاب‌ها را گزارش نکرده است، اما روز شنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور در روز جمعه ریاست جلسه حزب را برای تصمیم گیری درباره سیاست و استراتژی برای سال 2023 بر عهده داشته است.